خبر نماینده روسیه از لغو تحریم ها تا اول خرداد

پس از حدود دوهفته سکوت و بی خبری از مذاکرات چند جانبه میان ایران، گروه ۱+۴ و آمریکا در وین به نظر می‌رسد اتفاقاتی رخ داده است و برخی مذاکره کنندگان از تغییر عمده در فضای تفاهم و لغو قابل توجه تحریم ها علیه ایران سخن می گویند.

به گزارش تحریریه،  ساعاتی قبل «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین جهت احیای برجام عنوان داشت که  پس از دیدار با «عباس عراقچی» مذاکره کننده ایران در وین دریافته  که در مذاکرات هسته ای پیشرفت شگرفی رخ داده است و در چند ساعت آینده خبرهای مهمی منتشر خواهد شد.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی قبل از دیدار با نماینده ایران، گفت وگوهای مفصلی با تیم مذاکره کننده آمریکایی در وین داشته است. گفته می شود توافق شده است تا پایان اردیبهشت ماه بخش عمده ای از تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شود.

دور چهارم مذاکرات احیای برجام با حضور جمهوری اسلامی ایران و گروه کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس از روز ۷ ماه می آغاز شد. گروه ۴+۱ به عنوان میانجی تلاش داشتند نمایندگان ایالات متحده را که در هتلی نزدیک محل دیدارهای ایران حضور داشتند برای بازگشت به برجام و دادن امتیازاتی به ایران در زمینه لغو تحریم ها ترغیب کنند.

برخلاف دوره های قبل از آن زمان تاکنون خبر خاصی از نشست های وین مخابره نمی شد. تحلیلگران اعتقاد داشتند هماهنگی های در میان گروه های مذاکره کننده صورت گرفته است تا خبرهای ناقص یا نادرستی از روند مذاکرات منتشر نشود و جریان گفت وگوها منحرف نگردد.

جمهوری اسلامی بر لغو همه تحریم های ضدبرجامی اعمال شده علیه ایران تاکید دارد اما آمریکا در زمینه برخی تحریم ها مقاومت می کند. درضمن در آخرین دور مذاکرات فرستادگان ایالات متحده اعمال محدودیت شدید بر ظرفیت غنی سازی اورانیوم و موضوع خارج کردن سانتریفیوژهای پیشرفته از خاک ایران را درخواست کرده بودند.

البته از ظهر روز سه شنبه زمزمه هایی در زمینه دستیابی به توافقی در وین وجود داشت و برخی بیانیه امروز مجلس مبنی بر ضرورت رفع همه تحریم ها و راستی آزمایی جمهوری اسلامی ایران را هم واکنشی به این تحولات تحلیل می کردند.

پایان/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
کد خبر: 9960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      1 1
      یعنی همه چی رو فروختن رفت؟
    • حسن IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      0 0
      پر از خالی است گفتند شنونده باید عاقل باشد تحریم برچیده شده برروی کاغذ مانند دور قبل است اگر بعضیا فکر می کنند این کشور ها با مذاکره وبرجام دست از عناد وضربه زدن بر می دارند زهی به خیال باطل تا ما از باورهای بحق دین مبین اسلام که آزادگی و دفاع از مظلومان ودر راس آن ملت مظلوم فلسطین است دست بر نداریم همین آش وکاسه است
    • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      0 0
      واقعا خجالت آوره خارج کردن سانتیریفیوژهای پیشرفته از ایران / مردم شاید شما رو از ایران بیرون کنن ولی سانتریفیوژها رو عمرا
    • علی محمدی IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      0 0
      اینطور بنظر می رسد این آقا دارد جای ظریف مذاکره می کند و نظر می دهد وحرف می زند ،روسها در بدترین شرایط (افول سیاسی ونظامی و اقتصادی و ابر قدرتی و....)با به فلاکت کشاندن ایران جان دو باره گرفتن و خوب از ایران استفاده کردن ،از اول مذاکره معلوم بود روس ها تا زمانی که اول منافع خودشان تامین نشود (تحریم ها از سر انها بر داشته نشود ) نخواهند گذاشت ایران با غرب مذاکره کند ، الن می شود خیلی چیزها را ماس مالی کرد ولی در دادگاه تاریخ چیزی دیگری ثبت می شود ،مردم ایران چهل سال فقط سنگ بیگانگان رابه سینه زدند سلامتی و آرامش جان مال وآسایش وآینده فرزندان کشور ما خرج کشور های عراق لبنان سوریه و فلسطین و......نا کجا آباد دنیا شد وملت ایران ملتی سر خورده درمانده بیمار ونا امید و.....در اسارت وبند کشیده شده (نه امریکا و انگلیس ) وبلکه شوروی وایادیش می باشد ، صدای نماینده روسیه چقدر رسا شده ؟