بن‌سلمان مانند فراعنه اهرام می سازد

بلندپروازی‌های دربار سعودی پایانی ندارد و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به تازگی با آغاز به کار پروژه «THE LINE» در منطقه نئوم، بدون توجه به خسارت انسانی آن تاکید کرده است: می خواهم اهرام خود را بسازم.

به گزارش تحریریه، بلندپروازی‌های بن‌سلمان درباره نئوم با آغاز طرح «خط» (THE LINE) در ژانویه روشن شده است؛ همچنان‌که تیم نئوم ایده‌ای مبنی‌بر ایجاد نورهایی قوی مطرح کرد، که از فضا قابل مشاهده باشد؛ به گفته منابع آگاه، ولیعهد سعودی می‌خواست از ایستگاه بین‌المللی فضا پیام تبریکی به‌مناسبت آغازبه‌کار «خط» دریافت کند. اما این ایده بعدا ملغا شد.

توسعه‌دهندگان پروژه اکنون برای تزئین افق و چشم‌انداز «خط»، میزان موفقیت ساخت یک آسمانخراش بزرگ را بررسی می‌کنند؛ که ارتفاع آن می‌تواند بلندتر از ساختمان «Empire State» و ۱۶۰۰ فوت (حدود ۴۸۷ متر) باشد.

از سوی دیگر میدل ایست آی نیز در همین رابطه نوشت: این گفته ولیعهد سعودی که «می‌خواهم اهرام خود را بسازم» واکنش‌هایی ازجمله مقایسه با فراعنه قدیم درپی داشته است؛ چرا که ولیعهد ۳۵ ساله درپی ماندگاری و اثرگذاری در تاریخ است.

علیاء الحویطی فعال سعودی مقیم لندن می‌گوید او ـ محمد بن سلمان ـ فکر می‌کند مرکز جهان است، و مانند فراعنه، هرکس با او مخالفت کند می‌میرد ویا مفقود می‌شود.

الحویطی از اعضای قبیله الحویطات است، که از دیرگاه و چندین قرن، در منطقه تبوک زندگی می‌کرده‌اند و اکنون در برابر پروژه جدید، با خطر اخراج و آوارگی روبه‌رو هستند. عبدالله العوده، فعال حقوق بشر نیز نوشت: کشتن روزنامه‌نگاران و مخالفان و آواره کردن ساکنان اصلی و شکنجه مدافعان زن حقوق بشر و تبعید شهروندان، این امکان را به تو نمی‌دهد، که در دنیای مدرن، هرم بسازی... هرم حقیقی ـ به نوشته العوده ـ انسان با کرامت، عدالت، حقوق و آزادی‌اش است.

ایناس عثمان، مدیر وبنیانگذار سازمان حقوق بشر «MENA» می‌گوید «علاقه بن‌سلمان به ساخت نسخه ویژه خود از اهرام ها، تنها یک گواهی بر بیهودگی پروژه نئوم است. تشبیه هرم ها نیز باتوجه به هزاران نفری که در ساخت اهرام ها (مصر) جان باخته‌اند، بسیار ناخوشایند است. قطعا صدها کارگر مهاجر نیز همین سرنوشت را در ساخت نئوم خواهند داشت، افزون بر آنهایی که در اعتراض به تخلیه اجباری (قبایل و ساکنان بومی منطقه) کشته شده‌اند.

منبع: کانال مطالعات خلیج فارس

پایان/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
کد خبر: 9978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =