سخنان روحانی را باور کنیم یا اظهارات مقام های غربی را؟

«حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان خبرهای بسیار امیدوارکننده ای را از انجام توافق با طرف های آمریکایی در وین ارائه می کند این درحالی است که رسانه های غربی با این حد از خوشبینی به روند مذاکرات نمی نگرند.

به گزارش تحریریه، رسانه های آمریکایی با استناد به سخنان حسن روحانی عنوان داشتند که توافق اصلی صورت گرفته است و قدرت های جهان تحریم ها را بر می دارند. این موضوع گزارش نشریه «THE HILL» نهاد رسانه ای کنگره آمریکا بود که افزوده است مذاکرات تا زمان بازگشت به توافق دوران اوباما ادامه می یابد؛ اما قبل از توافق نهایی جزئیات بسیاری باید حل و فصل شود.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، دستیابی به یک توافق مشخص نکته بارزی بود که در چند هفته گذشته نشانه هایی از آن مشاهده می شد. با این حال وزیر امور خارجه آمریکا به سخنان روحانی واکنشی نشان نداد اما اظهار داشت که موضوع تحریم ها هنوز موجب تدوام مذاکرات خواهند شد. واشنگتن مدعی است که تهران باید ابتدا غنی سازی اورانیوم خود را به سطح محدود در برجام باز گرداند اما ایران می گوید تغییری در برنامه هسته ای ایجاد نمی کند مگر آنکه واشنگتن که خود را از توافق خارج ساخت، ابتدا به مفاد آن متعهد شود و آن را اجرایی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم عنوان داشت چالش های زیادی باقی مانده است و هنوز گفت وگوها باید در مورد تعیین ماهیت اقدامات مربوط به لغو تحریم ها ادامه پیدا کند.

طبق گزارش نشریه کنگره آمریکا، هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا به صورت غیررسمی به ضرب الاجل ۱۸ ژوئن آینده چشم دوخته اند. در این روز قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شود. ناظران هم تاکید دارند هر چه به این پایان دوره زمانی نزدیک شویم از میزان تمایل تهران برای نهایی کردن توافق کاسته می شود.

به نوشته بلومبرگ، کاهش فشار تحریم ها بر بخش های مختلف ایران مخصوصا صنعت نفت یک امتیاز بزرگ برای تهران محسوب می شود. پیش بینی که «سیتی گروپ» آن را در مورد توافق در وین و کاهش تحریم ها منتشر کرده است از احتمال ارائه مجوز فروش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به تهران از میانه های سه ماه سوم سالجاری حکایت دارد.

پایان/

۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 10027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتبی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      0 0
      خوب اینکه مشخصه باید حرف کی رو باور کرد،حسن روحانی ملعون و .. غیر از دروغ گفتن و پدر سوخته بازی هنر دیگه ای نداره.این ...باید بخاطر دروغ ها و خیانتهای که در حق مردم انجام داده محاکمه و مجازات بشود.این مردک باید ...بشه چون خائن به ملت و کشور و اسلام و رهبر و خون شهدا هست.
    • دادا عرب IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      0 0
      روحانی در دروغ گفتن ان چوپان دروغگورا باطل کرده هشت سال تمام کشوررا با دروغ و روباه صفتی گذرانده مردم هرچی میکشن از بی تدبیری و نامردی ایشون میکشن خانه ویرانمان کرده دروغ ایشان بین المللی شده امریکا میگه تحریم را بر نمیدارم روحانی میگه تحریم ها شکست کورهم شده هرروز گرانی در کشور بیداد میکند احمق نمیبیند نابود بشی انشاالله