ردپای «رانت» در مهم‌ترین کانون صنفی کشور

کانون صرافان ایران به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای صنفی در حوزه بازار ارز، این روزها درگیر حاشیه هایی خاص است؛ نفوذ افراد خاص در ارکان کانون و پیگیری برخی مطامع شخصی، تنها گوشه ای از این حاشیه هاست.

به گزارش تحریریه، 

کانون صرافان ایران براساس اساسنامه‌، مسئولیت امور صنفی و اتحادیه‌ای صرافی‌ها را انجام می‌دهد. این کانون در بعضی از امور، مانند ثبت‌نام صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی، به‌عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی عمل می‌کند.

کانون صرافان وظیفه حمایت و پیگیری امور صرافی‌ها را بر عهده دارد اما هم اکنون صرافی‌ها از عملکرد آن ناراضی هستند.

به گفته برخی فعالان بازار سرمایه، این کانون در انجام وظایف خود ضعف شدیدی داشته و به محلی برای اعمال نفوذ عده‌ای خاص تبدیل شده است که به هیچ عنوان به صرافی هایی که قرار بوده این افراد نمایندگی آنها را بر عهده داشته باشند، پاسخگو نیستند.

پس از استعفای تعدادی از اعضای شورای عالی از سمت های خود طی چندماه گذشته، هنوز مجمع این کانون برای جایگزین افراد برگزار نشده و این موضوع یک شبهه تخلف است که نهادهای نظارتی باید به آن ورود کنند زیرا می‌بایست مجمع فوق العاده با حضور اعضا برگزار شود که بعد از چند ماه این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس ماده (۱۱) اساسنامه کانون صرافان، مجمع عمومی به ریاست رئیس یا نایب رییس شورای عالی که بدین منظور توسط شورای عالی انتخاب شده باشد، تشکیل می‌شود و در غیاب آنها به ریاست یکی از اعضاء و یا نمایندگان اعضای حاضر به انتخاب مجمع عمومی تشکیل خواهد شد اما عده‌ای خاص مانند نظیر آقای «س. م» به بهانه شیوع ویروس کرونا، مانع برگزاری مجمع و انتخاب دبیرکل می‌شود.

این در حالی است که برگزاری انتخابات الکترونیک به عنوان یک راه حل مشخص برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پیشنهاد شده است، اما افراد قرار گرفته در راس کانون، تلاش می کنند انتخابات حضوری را مطرح کنند تا بتوانند برگزاری مجمع و انتخابات کانون را با تاخیر مواجه کنند

البته پس از برگزاری مجمع، دو نفر از اعضاء یا نمایندگان اعضای حاضر در جلسه از طرف مجمع به عنوان ناظر انتخاب می‌شود. همچنین دبیر کل کانون منشی جلسات مجمع کانون خواهد بود، مگر در مواقعی که انتخاب یا عزل اعضای شورای عالی جزو دستور مجمع باشد که در این صورت رئیس مجمع از بین اعضای حاضر در جلسه با آرای اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد.

براساس این گزارش؛ عده‌ای در کانون سعی دارند تا برگزاری مجمع و انتخاب دبیر کل و تعیین اعضای شورای عالی به تاخیر بیافتد و با بهانه‌های واهی آن را به تاخیر انداخته و یا اینکه برای انتخاب خود پیشنهاد برگزاری مجمع غیرحضوی را مطرح می‌کنند.

نقش کانون صرافان چیست؟

کانون صرافان همانطور که اشاره شد وظیفه صنفی بر عده داد. براساس اساسنامه این کانون مصوبات و بخشنامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی به کانون صرفان ابلاغ می‌شود و کانون آن را برای اجرا به صرافی‌ها ابلاغ می‌کند.
 
هر چند صرافان از عملکرد کانون رضایت ندارند و معتقدند این کانون طی دوره های مختلف و حضور برخی چهره های تکراری در راستای ایفای وظایفش اقدامی انجام نمی‌دهد؛ زیرا ارائه پیشنهاد به منظور تعیین نرخ انواع خدمات صرافی‌ها، همکاری با بانک مرکزی در بررسی و ارزیابی درخواست‌های تاسیس صرافی و ایجاد هماهنگی و همکاری بین اعضای کانون با بانک مرکزی را عهده دار می‌باشد که در این راستا با کاستی‌‎های زیادی روبرو است.
 
 
عملکرد کانون صرافان در بازار ارز
 
کانون صرافان به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با بازار ارز دارد، باعث شده برخی چهره های خاص نسبت به جایگاه آن به دلیل ارتباط با بانک مرکزی و دیگر نهادهای اقتصادی، علاقه مند باشند، چهره هایی که در حال حاضر نیز برخی ارکان این کانون را به صورت غیرشفاف در اختیار گرفته اند.
 
برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که مبلغ ارز دریافتی تعدادی از افرادی که هم اکنون خود را در ارکان کانون صرافان قرار داده اند، پس از قرار گرفتن در این سمت، شدیدا بالا رفته و این موضوع به معنای تلاش این عده خاص برای انحصاری سازی، تزریق ارز به دیگر صرافان از کانال چهره های خاص دارد.
 
این مساله وقتی برای بازار سرمایه خطرساز می شود که این چهره های خاص نفوذ کرده در کانون صرافان در بزنگاه های خاص، می توانند به دلیل انحصار ایجاد کرده برای خود، ضمن قیمت گذاری دلخواه برای نرخ ارز، بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده و ملتهب کنند.
 
نکته قابل تامل آنکه فرد آقای «س.م» از چهره های نفوذ کرده در ارکان کانون، شدیدا در برابر هرگونه تغییری برای شفاف شدن وضعیت کانون و همچنین ارائه صورت های دریافت ارز در سامانه های سنا و نیما، مقاومت می کند.
 
بی توجهی به مطالبات صرافان یا تامین منافع رفقا؟!
 
یکی دیگر از موضوعات عجیب و قابل تامل رخ داده در کانون صرافان، جلوگیری از اظهارنظر و شنیده شدن مشکلات صرافان به ویژه صرافان شهرستانی است.
 
در گذشته صرافان می توانستند از طریق کانال تلگرامی ایجاد شده، مشکلات خود را به صورت دوطرفه با مسئولان وقت کانون در میان بگذارند، اما با حضور دوباره چهره های تکراری در کانون، این کانال ارتباطی به سرعت، برچیده شده تا صدای صرافان به ویژه آن دسته که از مرکز کشور دور هستند، دیگر مجال شنیده شدن پیدا نکند.
 
برخی معتقدند که این اقدام در واقع در راستای تقویت صرافی های خاص و همسو با برخی ارکان حال حاضر کانون، انجام شده است تا از طرح مطالبات به حق دیگر صرافان نظیر تخصیص سهمیه ارز و مواردی از این قبیل جلوگیری شود.
 
متاسفانه در حالی که وظیفه کانون صرافان به جای دفاع از حقوق صرافی‌ها و پیگیر امور و همراه با بانک مرکزی برای کاهش التهابات بازار ارز است؛ عملکرد برخی افراد به این التهابات افزوده است.
 
حال باید دید نهادهای نظارتی کی و چگونه به برخی ابهامات موجود در این کانون مهم، ورود خواهند کرد؛ اقدامی که به نظر می رسد، باید پیش از ورود به بحرانی دیگر در حوزه ارز، انجام شود.

منبع: دانا

پایان

۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 10049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      0 0
      این هشت سال عملکرد فساد اختلاص دوزدی تقلب نوشاب خوردن بود که مملکت به گاه کشید شده