آیا همتی رقیب آراء باطله می شود؟

عبدالناصر همتی یکی از دو گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو است اما اینطور که به نظر می‌رسد گزینه جدی‌تر نیست.

به گزارش تحریریه، اصلاح‌طلبان در این انتخابات دو گزینه دارند؛ محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی. هنوز هم معلوم نیست که تصمیم این جریان چیست و چه رویکردی اتخاذ خواهند کرد. اینکه از مشارکت فعال پیشه می‌کنند یا ساز عدم مشارکت می‌زنند را نمی‌دانیم اما طبیعتا اگر قرار به مشارکت باشد باید یکی از این دو نفر حمایت کنند. رسانه‌های اصلاح‌طلب تا اینجای کار مهرعلیزاده را گزینه جدی‌تری تلقی می‌کنند اما قطعا نمی‌توان از بررسی شرایط و موقعیت همتی نیز غافل شد. 

سوال اینجا است که همتی می‌تواند ستاره این انتخابات باشد؟ او چگونه سیاستمداری است، آیا او یک تکنوکرات باقی مانده است ؟ البته سوالات بیشتری هم مطرح است مثلا اینکه او در صورت ماندگاری در رقابت‌ها چه نسبتی با دولت دارد و چه موضع درباره سیاست‌های آن می‌گیرد؟ مهم‌تر اینکه اصلاح‌طلبان چه رویکردی نسبت به همتی دارند؟ آیا کارگزاران او را به عنوان گزینه حزبی انتخاب معرفی‌ می‌کند یا خیر؟ نظر سایر اصلاح‌طلبان چیست؟

گزینه بعید

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «نامه نیوز» شانس همتی را کمتر از مهرعلیزاده برای تبدیل شدن به گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان می‌داند. او می‌گوید: «تصور من این است که بعید نیست همتی و مهرعلیزاده به نفع همدیگر کنار روند و اقبال به مهرعلیزاده بیشتر است.»

وی افزود: «آقای همتی وقتی که رئیس بانک مرکزی شد دلار را با 12 هزار تومان تحویل گرفت، نرخ دلار در زمان او به 30 هزار تومان رسید و الان هم بیشتر از 20 هزار تومان است. اکنون هم اتفاق جدیدی در نرخ ارز نیفتاده و قیمت کالاها نیز روز به روز بیشتر شده است لذا می‌توان گفت که او عملکرد قابل دفاعی نداشته است».

این فعال سیاسی اصولگرا حمایت اصلاح‌طلبان از وی را محتمل ندانست و گفت: «شاید کارگزاران که حزب متمولی است و پشتوانه مردمی ندارد حمایت‌هایی از وی انجام دهد اما در این صورت هم مورد اقبال قرار نخواهد گرفت.»

واعظ آشتیانی در پاسخ به اینکه همتی چطور سیاستمداری است؟ گفت: « او را از جمله مدافعان اقتصاد لیبرالیستی می‌دانم و اساسا فکر نمی‌کنم که در عرصه سیاست اقتبالی داشته باشد. کارنامه او مشخص است و اقتصاددانان نیز انتقادات بستری به وی دارند. نوع انتقاداتی که به او وارد می‌شود البته با انتقاداتی که به آقای سیف وارد می‌شد، متفاوت است اما به نظر من عملکرد او به مراتب مخرب‌تر از سیف بوده است».

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه همتی در این انتخابات مدافع وضع موجود است یا منتقد؟ گفت: «او هم اینک نیز گاهی مدافع و گاهی منتقد دولت است. افرادی هم که فعالیت‌های او را رصد می‌کنند متوجه نشده‌اند که بالاخره منتقد است یا مدافع. به نظر من او هرجا که منافعی داشته باشد منتقد و هر کجا که منافع دیگری داشته باشد، مدافع دولت است. برداشت شخصی من این است که اصطلاحا مایل به خواب وسط لحاف است».

تکنوکرات بله اما رجل سیاسی نه

محمدصادق کوشکی، دیگر فعال سیاسی اصولگرای نیز در مصاحبه با «نامه نیوز» گفت: «آقای همتی را در حد مسئولیت‌هایی که داشته‌اند می‌شناسم و بعید می‌دانم که دیگران و حتی خود او نیز، خودش را یک شخص سیاستمدار بداند. او غیر از مسئولیتی که در دهه 60 در واحد مرکزی خبر داشته، بیشتر در عرصه‌های اقتصادی و مالی مشغول بوده و یک فرد تکنوکرات است. من شخصا او را یک رجل سیاسی نمی‌دانم».

وی حمایت اصلاح‌طلبان از همتی را بعید دانست و گفت: «شاید برخی از اصلاح‌طلبان مثل کارگزاران برای اینکه بگویند ما نامزد داریم، از وی حمایت‌هایی بکنند اما این موضوع جدی نیست و نمی‌توان او را به عنوان نامزد جدی و مورد حمایت اصلاح‌طلبان تلقی کرد.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه همتی در این رقابت‌ها مدافع وضع موجود است یا منتقد دولت روحانی؟ گفت: «آقای همتی در همین ایام نیز مدافع وضع موجود نبوده است. او با زبان تخصص خود نقدهای جدی به دولت وارد می‌کند. مثلا از فشارهای دولت به بانک مرکزی برای چاپ اسکناس راضی نبود. یا در مقابل واردات کالاها بدون ثبت سفارش ارزی مقاومت کرد».

کوشکی افزود: « آقای همتی اگر در این رقابت‌ها باقی بماند منتقد دولت روحانی خواهد بود اما باز هم بعید است که جریانات سیاسی از فردی با این خصوصیات حمایت کرده و او را به عنوان گزینه خود معرفی کنند»

منبع: نامه نیوز

پایان/

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 10153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      2 0
      اگرهمتی برنامه برای حمایت ازتولیدوبازارسرمایه داشته باشه باتوجه به اینکه دکترای اقتصادداره بهترازبقیه میتونه به اقتصاد کشورکمک کنه