بازار رمز ارزها؛ آشفتگی یا فاجعه؟

اگرچه بسیاری از تحلیلگران کریپتوکارنسی ها را ارز آینده می دانند اما سقوط کنونی «بیت کوین» و «اتریوم» بازار را تحت فشار می گذارد؛ هشدار دولت چین و مقررات احتمالی ایالات متحده هم منجر به عدم اطمینان به بازار شد اما این هجوم برای فروش رمز ارزها است که به تلاطم در این بازار دامن می زند.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «اکونومیک تایمز» در گزارشی نوشت که «بیت کوین» و «اتر» بعد از یک جلسه ناخوشایند در آمریکا تحت فشار قرار گرفتند؛ موضوعی که بخش اعظم جامعه رمز ارزها را شوکه کرد.

در طول معاملات آسیایی، این دو نماد پیشرو در عرصه ارزهای دیجیتال به پایین ترین قیمت این هفته خود رسیدند. بیت کوین تا ۸.۷ درصد افت داشت و در هنگ کنگ با قیمت ۳۹ هزار و۲۷۰ دلار معامله شد. اتر هم تا ۱۵ درصد سقوط داشت اما بعدا این کاهش را اندکی جبران کرد.

ارزهای رمزپایه پس از اعتراض «ایلان ماسک» بنیانگذار شرکت تسلا، از مصرف سوخت فسیلی به عنوان انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین سقوط کرد. این در حالی است که وی پیشتر به دارندگان ارزهای دیجیتال وعده داده بود که امکان خرید خودروهای تسلا را با بیت کوین فراهم می کند.

مالک شرکت تسلا چند ماه قبل از سرمایه گذاری حدود ۱.۵ میلیارد دلاری خود در بیت کوین و دیگر رمز ارزها سخن می گفت اما پس از افزایش قیمت و کسب سود هنگفت از آن، ناگهان رفتار و سیاست متفاوتی را در پیش گرفت.

«بانک خلق چین» (People’s Bank of China ) با تکرار این مطلب که ارزهای دیجیتال نمی‌تواند برای پرداخت‌ها مورد استفاده قرار گیرد، به احساسات منفی و نگرانی ها افزود. با این حال، این سازمان دهنده ها نتوانستند به طور واضح روند این اتفاقاتی که روز چهارشنبه در رمز ارزها بعد از چند سال رونق رخ داد را توضیح دهند.

ممکن است که قدرت نفوذ سرمایه گذاران  و افزایش بی ثباتی بازار در این آشوب نقش داشته باشد. بسیاری از معامله گران عرصه رمزنگاری از پول های وامی که از بانک گرفته اند برای افزایش درآمد خود استفاده می کنند که در صورت کاهش قیمت رمز ارزها، آنها را در معرض فروش قرار می دهد. طبق داده های Bybt.com در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۸۳۰ هزار معامله گر حساب رمز ارز خود را خالی کرده اند که این معادل ۸.۹ میلیارد دلار ارز رمزنگاری است.

«تاد موراکیس» یکی از بنیانگذاران شرکت ارائه دهنده محصولات و خدمات مالی دیجیتال«JST Capital » در این زمینه گفت: «اخبار ناخوشایند، نمودارهای تکنیکال در حال نزول و حضور برخی از افراد که مجبور به فروش ارزهای خود هستند، یک رهنمود برای رفتن به سمت فاجعه بود. ما هفته آینده شاهد تحرک زیادی خواهیم بود اما امیدواریم که در محدوده ای حتی بیشتر از حد معمول باشد. این بازار اکنون فرصت هایی را برای مردم فراهم می کند اما من فکر می کنم مردم منتظر می مانند و اجازه می دهند تا بازار سامان یابد».

دیگر تحلیلگران اما نظراتی منفی تر داشتند.

«جفری هالی» تحلیلگر ارشد بازار آسیا اقیانوسیه در اوآندا گفت: «یک دوره آرامش نسبی خریداران بیشتری را از بازار خارج می کند، به نظر می رسد بیت کوین مانند یک گربه مرده است، به ویژه هنگامی که فرد به عملکرد ضعیف آنها در اواخر روز نگاه می کند. دیگر رالی های اواخر جلسه سکه های دیگر نگاه می کند. اگر بیت کوین امروز کمتر از ۴۰ هزار دلار بسته شود، یک بار دیگر پایین می آید و احتمال دارد دوباره قیمت ۳۰ هزار دلار را تجربه کند».

ارزهای رمزنگاری شده هنوز برای سرمایه گذارانی که بیش از چند ماه آنها را نگه داشته اند، سود قابل توجهی فراهم کرده است. بیت کوین امسال حدود ۳۰ درصد رشد کرده است، در حالی که اتر بیش از ۳ برابر شده است.

«جولیان امانوئل» استراتژیست «BTIG» اظهار داشت: اخطار چین و مقررات احتمالی ایالات متحده منجر به عدم اطمینان می شود که ممکن است دارایی های دیجیتال را در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار دهد و حتی منجر به بازآزمایی یا کاهش قیمت بیت کوین و اتر و رسیدن آنان به پایین ترین سطح شود.

وی افزود: با وجود چرخه رونق و سقوط دارایی های دیجیتال، فقط ۲ درصد از افراد در حال حاضر از رمزنگاری استفاده می کنند (همان رقمی که در سال ۱۹۹۶ از اینترنت استفاده شده است) احتمالا در سال های آینده این عرصه رونق بیشتری خواهد داشت».

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 10180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =