نگاه تردیدآمیز مصر به ترکیه

تحلیلگران عرب بر این باورند اگرچه آنکارا برای خروج از انزوا تلاش می کند اما آب شدن یخ روابط ترکیه و مصر به علت وجود فضای بی اعتمادی نیاز به زمان دارد؛ همچنین باتوجه به اوضاع در حال تغییر کنونی، احتمال دارد بار دیگر روابط آنها با تنش همراه شود.

به گزارش تحریریه، شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق در بخشی از گزارش خود درباره روابط ترکیه و مصر نوشت، به تازگی یک هیات ترکیه به قاهره سفر کرده و مذاکراتی با مصری ها انجام داده است. این نخستین مذاکره میان دو کشور پس از برکناری «محمد مرسی» در سال ۲۰۱۳ است. قاهره و آنکارا برای بر طرف کردن تنش ها از سوی «بایدن» رئیس جمهوری آمریکا هم زیر فشار قرار گرفته اند. تحلیلگران بر این باورند که با وجود آب شدن یخ روابط ترکیه و مصر بازگشت این دو کشور به دوران گذشته در سایه وجود فضای بی اعتمادی نیاز به زمان دارد.

«عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات در این زمینه به خبرگزاری «فرانس پرس» گفت برای مصر آشکار شده است که برای هر قدرت منطقه ای خیلی سخت است که تنها با یک ضربه کوبنده پیروز شود. راه مسالمت آمیز این است به ثبت چند امتیاز بسنده شود. از این رو، هنوز مصر و ترکیه در نیمه راه هستند و اوضاع در حال تغییر است و احتمال دارد بار دیگر روابط آنها با تنش همراه شود. 

«نائل شما» مولف کتابی درباره سیاست خارجی مصر در دوره حسنی مبارک و مرسی هم اظهار داشت بی اعتمادی بسیاری در روابط مصر و ترکیه طی ۸ سال گذشته حاکم شده و از این رو، مصر به ترکیه نگاه تردید آمیزی دارد.

به نوشته تارنمای شبکه اطلاعاتی النباء، پس از بهار عربی استانبول به پناهگاه رسانه های عربی به ویژه مصری های وابسته به اخوان المسلمین تبدیل شده که از دولت های خود انتقاد می کنند. بارها اردوغان به طور آشکار از رهبران گروه اخوان المسلمین مصر حمایت کرده است.

شبکه اطلاعاتی النباء عراق در بخش پایانی گزارش خود آورد: تنش زدایی ترکیه با مصر در شرایطی است که آنکارا برای خارج شدن از انزوی دیپلماسی خود در منطقه خاورمیانه تلاش می کند. آغاز تنش زدایی آنکارا با قاهره در شرایطی است که روابط قطر به عنوان همپیمان اصلی ترکیه در منطقه هم با مصر در مسیر آرامش گام برداشته است.

پایان/

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 10315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =