در سایه بی خیالی دولت ایران، اردن وارد بازار سوریه می شود

با وجود گشایش مرزهای سوریه و اردن هنوز هم روابط دو کشور به دلیل تهدید اردن از سوی آمریکا به روال عادی سابق بازنگشته است؛ اما در سایه غفلت دولت ایران؛ اردن در حال بازگشت به بازار سوریه است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی به قلم «عدنان عبدالرزاق» گزارشگر اقتصادی این روزنامه نوشت، «نائل کباریتی» رئیس اتاق بازرگانی اردن به تازگی برای بررسی راه های فعال سازی تجارت اردن با سوریه به این کشور سفر کرده است. کباریتی به بازرگانان سوریه وعده افزایش صادرات کالا تا فراتر از 700 تن در روز را داده است.

اردن و سوریه برای همکاری در عرصه کشاورزی اعلام آمادگی کرده اند و رئیس اتاق بازرگانی اردن همچنین از بازگشایی منطقه آزاد تجاری میان دو کشور که به مدت 6 سال است که فعالیت آن متوقف شده، خبر داد. برپایه گزارش اتاق بازرگانی سوریه حجم مبادلات تجاری اردن و سوریه از 630 میلیون دلار سال 2011 به کمتر از 163 میلیون دلار در سال 2019 کاهش یافت. 

برپایه این گزارش، اردن معتقد است که تصمیم برای آغاز واردات از سوریه، تامین نیاز این کشور با قیمت پایین تر را تضمین می کند و از بار مالی بر واردکنندگان به ویژه در زمینه هزینه های بارگیری و کاهش مدت زمان انتقال می کاهد و مصرف کننده اردنی بیشترین سود را خواهد برد.

به نوشته العربی الجدید، «محمد طیب العلو» بازرگان سوری پیش بینی کرد که کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با نظام سوریه درصدد تنش زدایی بر آیند. او گفت از پایان ماه سپتامبر سال گذشته عربستان سعودی هم به برخی کامیون های سوری اجازه داده است که پس از 8 سال از طریق مرزهای مشترک عربستان با اردن به این کشور وارد شوند تا کالاهای آنها از عربستان به دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم صادر شود.

نشریه «المجد» اردن هم نوشت، آمریکا همواره اردن را درباره روابط با سوریه تهدید می کند، با وجود گشایش مرزهای سوریه و اردن هنوز هم روابط دو کشور به روال سابق بازنگشته است.

تجارت این دو کشور در مقایسه با دوران پیش از بحران سوریه 70 درصد کاهش یافته است. اردن از شرایط اقتصادی ناگواری رنج می برد که شیوع ویروس کرونا هم بر این وخامت افزوده است. به نظر می رسد که آمریکا با وارد کردن فشار بر اردن در زمینه روابط با سوریه به دنبال دستیابی به اهداف دیگری به ویژه درباره پرونده های منطقه و در راس آن مساله فلسطین با تمام ابعاد است. این گزارش افزود: اما دو طرف سوری و اردنی باید این موضوع را بدانند که روابط آنها در راستای منافع دو کشور و مردم آنها معنی پیدا می کند و آنها نباید در برابر فشارهای آمریکا برای ضربه زدن به روابط دو کشور تسلیم شوند.

ایران از سهم 3 میلیارد دلاری خود در بازار سوریه تنها 180 میلیون دلار را استفاده کرده است، اما اردن در حال بازگشت جدی به بازار دمشق و پر کردن ظرفیت های خالی اقتصاد پس از جنگ این کشور است.

پایان/

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
کد خبر: 10337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      ﺳﻮﺭﻳﻪ ﻳﻚ ﻛﺸﻮﺭ ﻋﺮﺑﻲ ﻫﺴﺖ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻫﺴﺖ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻋﺮﺑﻲ ﺭا ﺗﺮﺟﻴﻊ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﺫاﺕ ﻋﺮﺑﻬﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻫﺴﺖ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎ ﻫﺰاﺭاﻥ ﺷﻬﻴﺪ ﻛﻪ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﻛﺮﺩ! ﻫﻴﭻ ﻓﻘﻄ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﻧﺪاﺭﺩ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻳﻪ
    • رسول رضایی IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      اردن دنبال منافع اقتصادی هستش ولی ما دنبال یک سری چیزهای دیگه( صدور انقلاب،مبارزه با استکبار و....) پس ارتباطی به هم نداریم نگران نباشیم ما‌از از راهمان با کل دنیا جداست