غرب می گوید فقط ۸ روز برای معامله با ایران فرصت دارد

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام در وین پیش بینی کرد گفت وگوها به مرحله ای رسیده است که توافق نهایی در دور ششم حاصل خواهد شد؛ مقام های سیاسی اروپایی اعتقاد دارند در این صورت برای آن ها تنها ۸ روز تا قبل از انتخابات ایران فرصت باقی می ماند.

به گزارش تحریریه، نماینده اتحادیه در گفت وگوها برای احیای توافق هسته ای با ایران در وین اظهار داشت که دور بعدی مذاکرات هفته بعد آغاز می شود و دستیابی به نتیجه نزدیک است. با اینحال دیگر دیپلمات های ارشد حاضر در گفت وگوها گفته اند که سخت ترین تصمیمات باید در نشست آتی اتخاذ شود.

«انریکه مورا» هماهنگ کننده ارشد مذاکرات درحالی از پایان دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا خبر داد که همزمان به خبرنگاران اطمینمان داد در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل می شود.

با این حال به نوشته «رویترز» دیپلمات های انگلیس، فرانسه و آلمان با احتیاط در این زمینه اظهارنظر کردند. سه کشور اروپایی در بیانیه ای اعلام کردند: ما به پیشرفت ادامه می دهیم بخش های مهمی از توافق آینده آماده شده است اما سخت ترین تصمیمات در پیش است. هنوز بر هیچ چیز موافقت نشده است و تا زمانی که بر روی همه چیز موافقت نشود، کار ادامه می یابد.

نمایندگان این سه کشور تصریح کردند گذشت زمان به نفع هیچ کس نیست؛ پنج دور مذاکره از ماه آوریل صورت گرفته است و انتظار می رود هفته بعد بار دیگر همه طرف ها دور هم جمع شوند. به نظر می رسد دور ششم از ۱۰ ژوئن آغاز شود. 

به نوشته رویترز از آن زمان طرف ها تنها ۸ روز تا انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصت دارند زیرا احتمالا یک تندرو رئیس جمهوری ایران انتخاب شود. برخی نمایندگان می گویند دستیابی به یک توافق در آن زمان امکانپذیر است اما برخی دیگر اجرای یک جدول زمانی را بعید می دانند.

در همین حین مذاکره کننده ایرانی هم اظهار داشت که موانع برای احیای برجام پیچیده هستند اما غیرقابل حل نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با بیان اینکه «رابرت مالی» به واشنگتن می آید تا گزارش کار خود را ارائه کند افزود پیشرفت هایی حاصل شده است اما ادامه این روند سریع و آسان نیست. 

پایان/

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 10342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =