خیز امارات و اسرائیل برای نابودی اقتصاد مصر و اردن

رژیم صهیونیستی و امارات با فعال سازی خطوط لوله «ایلات – عسقلان» برای انتقال نفت امارات به کشورهای اروپایی و تبدیل ایلات به بندری با آب های ژرف به دنبال ضربه زدن به اقتصادهای دو کشور مصر و اردن هستند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود نوشت، گام های عادی سازی روابط میان امارات و رژیم اشغالگر اسرائیل به ویژه در زمینه انرژی و حمل و نقل سرعت گرفته است. این موضوع برای کانال سوئز به عنوان یکی از بزرگترین گذرگاه های آبی جهان خطرناک است.

برپایه این گزارش، کانال تلویزیونی اسرائیلی «کان» اعلام کرد که امارات و اسرائیل به طور واقعی در حال اجرایی سازی توافقی میان خود هستند که به موجب آن نفت امارات از طریق خطوط لوله «ایلات – عسقلان» به اروپا منتقل می شود. این اقدامی است که جایگاه این خطوط به عنوان جایگزین کانال سوئز را تقویت می کند. این در حالی است که یکشنبه گذشته یکی کشتی نفتی اماراتی به بندر ایلات رسیده است و ۶ هزار تن محموله نفتی آن تخلیه شده است.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، گزارش ها نشان می دهند که بسیاری از محافل رسمی در تل آویو با انتقال نفت امارات به اروپا از طریق اسرائیل به دلیل زیان های زیست محیطی که به دنبال خواهد داشت، مخالف هستند.

برپایه گزارش العربی الجدید، مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل در گزارشی که اخیرا منتشر ساخت، به صراحت درخواست کرده است از حادثه ماندن کشتی ها در کانال سوئز سو استفاده شود و طرح های جایگزینی به جای کانال سوئز به جهان معرفی شود؛ این طرح ها برای اسرائیل یک فرصت اقتصادی بزرگ به شمار می آید.

افزون بر فعال سازی خطوط لوله «ایلات - عسقلان» برای انتقال انرژی مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل پیشنهاد گشایش خط راه آهنی که ایلات را به بندر اسدود متصل کند، داده است تا از طریق آن موادی را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می شود به اروپا منتقل کند و کالاها را نیز از اروپا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برساند.

در این زمینه «آوی سمحون» رئیس شورای اقتصادی در دفتر نتانیاهو هم در یک مصاحبه با روزنامه عبری زبان «معاریو» گفته است اسرائیل و امارات به بررسی دو طرح بزرگ توجه دارند که به طور غیر مستقیم در کاهش نیاز و وابستگی به کانال سوئز نقش خواهد داشت. ابوظبی و تل آویو تبدیل بندر ایلات به بندری با آب های ژرف را بررسی می کنند تا این بندر بتواند به طور همزمان شمار زیادی از نفتکش های بزرگ را پذیرا باشد.

به نوشته العربی الجدید، درصورتی که این طرح عملی شود طرح ضربه بزرگی را به بندر «العقبه» اردن وارد خواهد کرد. طرح دیگری که سمحون به آن اشاره کرده ایجاد خط آهن مستقیم میان بندر حیفا در اسرائیل و بندر ابوظبی در امارات است که از اردن و عربستان عبور می کند.

پایان/

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 10372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وحدت امت اسلامی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      هرچه که محور مقاومت منسجم تر می شود و اگر مصر و اردن به این محور بپیوندد و کشورهای اسلامی منطقه وزنه ای از قدرت می شوند و علاوه بر جنبه های نظامی در سایر جنبه های اقتصادی، بازرگانی ، تجاری، دریایی، و راه ها و تنگه ها و حمل و نقل و انرژی متوجه توانایی خود می شوند و با اتحاد آنها ، این قدرت ضریب تصاعدی و افزایشی می گیرد و با اتحاد کشورهای اسلامی منطقه ، قدرت تاثیرگذاری آنها مجتمع می شود؛ رژیم اشغالگر قدس بیشتر متوجه خطر این اتحاد ،منزوی شدن و در محاصره بودن خود می شود و بیشتر به تکاپو برای نجات خود از بی آینده شدن ، به دنبال چاره جویی و یافتن راه های جدید از این مخمصه می افتد و به دست و پا زدن و تقلای بیشتری می پردازد تا راه هایی را با تفرقه در امت اسلامی برای نجات خود کشف کند....