چرا تخم مرغ گران می شود؟

تولید کنندگان گرانی و کمیابی جوجه یک روزه که به دو برابر نرخ دولتی به فروش می رود را عاملی برای کاهش تولید محصولاتی مانند مرغ و تخم مرغ می دانند اما مسئولان آن را بازار گرمی می خوانند.

به گزارش تحریریه، بر اساس گفته های مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ایران با تولید حدود یک میلیون تن تخم مرغ جایگاه پنجم آسیا و دهم در جهان دارد این میزان تولید نه تنها نیاز کشور را به خوبی تامین می کند و در مقطعی صادر هم می کردیم.

آن طور که تولید کنندگان می گویند قیمت تخم مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی در ماههای گذشته و ارسال مرغ های تخم گذار به کشتارگاه افزایش یافته است، مفهوم کاهش جوجه ریزی این است که تولید هم کم شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: در ۵ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان جوجه ریزی ۸ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است.

نبی پور درباره دلایل گرانی تخم مرغ علاوه بر کاهش و گرانی جوجه های یک روزه اینگونه می گوید: دولت به مرغ‌های با سن بالای ۹۰ هفته نهاده نمی‌دهد و با توجه به شرایط تولید و بازار نهاده، تولیدکنندگان نیز مرغ‌های بالای ۹۰ هفته را به کشتارگاه می‌فرستند. ضمن اینکه به دلیل شرایط تولید و زیان شدید تولیدکنندگان، آنان مرغ‌های با سن کمتر و حدود ۸۵ هفته را نیز به کشتارگاه فرستادند و فقط در اردیبهشت ماه ۲ تا ۲.۵ میلیون قطعه مرغ به کشتارگاه رفت که موجب کاهش تولید شده است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: همچنین میزان جوجه ریزی طی ۵ ماه اخیر (دی، بهمن، اسفند و فروردین و اردیبهشت ماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است.

بنابراین مدیریت ضعیف دولت در تنظیم بازار،  توزیع نهاده و تامین جوجه یک روزه با قیمت مصوب باعث شده کشوری که صادر کننده تخم مرغ بود امروز با قیمت های سرسام آور در بازار و نارضایتی تولید کنندگان که حاکی از کاهش تولید است، مواجه شود.

منبع: فارس

پایان/

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
کد خبر: 10506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =