زمان به سود بن سلمان پیش نمی رود

در حالی که مذاکرات سیاسی برای آتش بس در یمن ادامه دارد صنعا نیز زیربار خواسته های عربستان نمی رود؛ در این شرایط محمد بن سلمان زمان را از دست می دهد زیرا ادامه جنگ مانع فروش سهام آرامکو و تامین مالی طرح های ریاض می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت، پس از یک هفته تحرک دیپلماتیک گسترده و بی سابقه «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و «تیم لیندر کینگ» نماینده ویژه آمریکا در یمن و «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد برای حل بحران، آنها به هیچ نتیجه قابل ذکری نرسیدند.

پس از این موضوع یک هیات عمانی به سرعت راهی صنعاء شد. این هیات برپایه درخواست مستقیم آمریکا و یک روز پس از تماس تلفنی «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان راهی یمن شد. این هیات یمنی در سفر خود به یمن پرونده های مهمی از جمله برقراری آتش بس، گشایش فرودگاه صنعاء و الحدید و زمینه سازی برای مذاکرات سیاسی میان طرف یمنی و عربستانی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به نوشته تارنمای المیادین، به نظر می رسد سفر هیات عمانی به یمن نتیجه مثبت و نسبتا امیدوار کنندهای داشته باشد. امید آن می رود که در نتیجه این سفر راه حل های زودهنگامی برای بررسی مصیبت های انسانی که در نتیجه جنگ و محاصره ظالمانه یمن طی ۷ سال گذشته به وجود آمده است، فراهم شود. فرودگاه ها بر روی هواپیماها باز شود و کمک های تجاری و انسان دوستانه به یمن برسد. بندر الحدیده یمن هم که شریان اساسی برای بیش از ۲۰ میلیون تن از مردم این کشور به شمار می رود گشوده شود و ورود کالاها و خدمات به یمن بدون هیچ گونه محدودیتی امکان پذیر شود.

«احمد الموئد» تحلیلگر یمنی هم در بخشی از گزارش خود در این زمینه در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، همه ما مصاحبه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با «داوود الشریان» ستون نویس روزنامه های عربستان را در سال ۲۰۱۶ به یاد داریم. او در آن زمان گفته بود که زمان در جنگ یمن به سود عربستان پیش می رود.

به باور احمد الموئد، اکنون پس از سپری شدن ۵ سال از این اظهارات بن سلمان و رقم خوردن بسیاری از تحولات در عرصه نظامی، خبرها برای عربستان خوشایند نیست زیرا نیروهای مورد حمایت عربستان در یمن همه قلمروهای زیر کنترل خود را از دست داده اند. نیروهای یمن در آستانه آزاد سازی شهر المارب از نیروهای وابسته به عربستان هستند و موشک های بالستیک و پهپادهای یمنی تاسیسات نظامی و نفتی عربستان را هدف قرار می گیرند.

مذاکرات سیاسی و فشارها علیه صنعاء هم هیچ دستاوردی را برای عربستان به دنبال نداشته و صنعاء زیربار خواسته های عربستان نرفته است. صنعاء زمام امور را در کنترل دارد و مطالبات خود را مطرح می کند. اگرچه ریاض در آغاز سال جاری طرحی را با هدف برقراری آتش بس، بهبودی شرایط انسانی و ورود به گفت و های سیاسی مطرح کرد اما این ابتکار سعودی ها به طور کامل رضایت و مطالبات یمنی ها را در برنداشته است.

روزنامه رای الیوم افزود عربستان نمی تواند بر روی نیروهای وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن در مارب حساب باز کند. این نشان می دهد که آزادسازی مارب از سوی نیروهای یمن غرور ائتلاف سعودی را لگدمال خواهد کرد و یک شکست سنگین دیگر را برای آن رقم خواهد زد.

همچنین در شرایطی که یمنی ها گاهی آرامکو را هدف قرار می دهند عربستان نمی تواند بخشی از سهام شرکت آرامکو را در بورس به فروش گذارد تا از درآمدهای حاصل  از آن در طرح های ضروری خود سرمایه گذاری کند. تمایل بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی هم نیاز به آرامش و بر طرف کردن همه مشکلات این مسیر و بهبود اوضاع داخلی دارد تا انتقال قدرت به آرامی و بدون هیچ مشکلی صورت گیرد. چنین مواردی سبب شده است که قاطعانه گفته شود که زمان به سود بن سلمان پیش نخواهد رفت و این مسائل نه تنها سبب هدر دادن اموال عربستان می شود، بلکه بی ثباتی را هم برای این کشور به ارمغان خواهند آورد.

پایان/

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 10572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =