کار تمام است؛ رقابت رئیسی با همتی جدی نیست

امیررضا واعظ آشتیانی کناره‌گیری نکردن برخی نامزدهای اصولگرا را برای رای رییسی آسیب‌زا دانست و تاکید کرد که در صورت ادامه این رویه، آقایان باید بعد از انتخابات به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا چنین کرده‌اند.

به گزارش تحریریه، دو روز به انتخابات است و هنوز تکلیف آن نامزدهای اصولگرایی که گفته می‌شد قرار است بازوی رئیسی در مناظرات باشند و کنار خواهند کشید، معلوم نیست! این را البته در نگاهی خوشبینانه می‌توان گفت زیرا برخی از آقایان تاکید دارند که تا آخر می‌ماند و هر خبری از انصراف خود را نیز به شدت تکذیب می‌کنند.

این در حالی است که از یک سو تحلیل‌گران و دلسوزان جریان اصولگرا از ضرورت وحدت گفته و نسبت به تبعات این رویه هشدار می‌دهند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان خرسند از این وضعیت رقیب آنان را متهم به سهم‌خواهی کرده و هیزم به آتش می‌ریزند. 

انتظار اما از نامزدها اصولگرا آن است با عقلانیت و منطق بیشتری به مساله نگریسته و با یک ارزیابی دقیق از وضعیت خودشان، جریان متبوع خودشان و همچنین رقیب اقدام به تصمیم گیری‌کنند. 

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا از جمله افرادی است که به این مهم تاکید دارد. او در گفت‌وگویی با «فردا» تاکید کرد: « طیف اصولگرا یا انقلابی باید بدانند که اگر تامل نکنند و در عین حال انسجام و اتحاد نداشته باشند، آسیب می‌بینند.»

وی افزود: «شنیده می‌شود که برخی نامزدها می‌گویند ما تا آخر هستیم اما اعتقاد و باور من این است که این یک تاکتیک است برای اینکه حریف خود را در یک شرایطی قرار بدهند که تا دقیقه نود دست اصولگراها را نخواند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: «نکته دیگر این است که اگر بنا باشد، این افراد احیانا کنار نکشند، بعد از انتخابات باید به افکار عمومی به خصوص جامعه هدف خود تحت عنوان اصولگرا پاسخ دهند و بگویند که چرا این کار را نکرده‌اند.»

واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه «من بارها گفته‌ام که انتخابات ریاست جمهوری جای ریسک و تعلل نیست و نیاز به تعقل و منطق دارد» گفت: «اعتقاد من این است که شرایط و فضای عمومی به نفع آقای رئیسی است و نظرسنجی‌ها هم حاکی از جلو بودن او است. بنابراین برخی آقایان نباید دچار توهم شده و گمان کنند که رای غالب را دارند. به نظر من اگر این‌ها کنار نروند، رای آنان مخرب رای رئیسی است و چالش جدی برای او ایجاد می‌کند. این درحالی است که راهی غیر از اتحاد وجود ندارند. تا اینجا آمده و حرفهایشان را زده‌اند، رئیس جمهور آینده هم می‌تواند در مواردی از نگاه‌های آنان استفاده کند بنابراین وقت کناره‌گیری است». 

وی در واکنش به اینکه برخی رسانه‌های اصلاحطلب اینطور جلوه می‌دهند که آقایان در راستای سهم‌خواهی، کناره‌گیری نمی‌کنند؛ گفت: «به نظر من نباید اسمش را سهم‌خواهی بگذاریم و استفاده از این عبارت منصفانه نیست. در عین حال معتقدم که برخی از این نامزده ظرفیت‌های خوبی در کار اجرایی دارند و امیدواریم که در دولت آینده مورد استفاده قرار بگیرند. به هرحال اگر بنا باشد به سوی شفافیت و پاسخگویی بریم باید از همه ظرفیت‌ها بهره‌برد و از رویه دولت‌ها قبلی و فعلی که مبتنی بر خط‌کشی‌های جناحی بود، فاصله بگیریم».

این فعال سیاسی اصولگرا در ارزیابی وضعیت جریان اصلاح‌طلبی و تاثیر کناره‌گیری مهرعلیزاده به نفع همتی نیز گفت: «به نظر من این انصراف به این خاطر بود که دولتی‌ها و جریان اصلاحات می‌خواهند ذهن افکار عمومی را از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به خصوص در عرصه‌های اقتصادی و سیاست خارجی منحرف کنند و برای این کار آقای همتی را مناسب‌تر دیده‌اند. اگرچه حافظه تاریخی مردم قوی‌تر از این‌ها است».

وی افزود: «آقای همتی یا هر نامزد دیگری می‌تواند بر اساس میزان حمایت احزاب و گروه‌ها تا اندازه‌ای مورد توجه قرار بگیرد اما در شرایط فعلی من همتی را رقیب جدی که بتواند رای لازم برای ریاست جمهوری را کسب کند، نمی‌بینیم».

منبع: فردا

پایان/

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 10686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پارسایی IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      14 4
      شعر نگو
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      14 2
      از قبل انتخاب شده تو نمیخواهد تو سرت بزنی
      • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
        10 8
        برنده ی صندوق های رای: همتیی
    • پرسان IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      15 21
      برنده را رای مردم مشخص می‌کند ، وعده ما جمعه ، همتی برنده بی رقیب خواهد بود .
      • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
        4 5
        مثل اینکه وضع شما توی این دولت خیلی خوب شده
    • پرسان IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      1 1
      لایک
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      5 6
      همتی ...به خون شهداست
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      7 14
      برنده رئیسی است حالا میبینید
    • مجتبی IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      7 8
      مردم عزیز تروخدا بر مبنای عقل انتخواب کنیدمهم نیست که فرد رئیس جمهور علم اقتصاد یا تولید یا صنعت یا پتروشیمی و... بلد باشه مهم اینه که مدیریت و اراده قوی داشته باشه و بهترین اقتصاد دانان و عالمان و... رو به کار بگیره که آقای رئیسی الحق و الانصاف اینو تو کارنامشون نشون دادن حالا به نظر شما آقای همتی نیز چنین کارنامه واراده ای رو دارند؟
    • رسول دبیر IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      2 2
      نظرات اساتید محترم قابل تآمل است والبته نزدیک به واقعیت اما چنانچه شرایط موجود را بی طرفانه بررسی کنیم بسیار خرداد 76 را به ذهن ما متبادر میکند ، گرچه موضع گیری ارشدهای دو طیف سیاسی سنتی گیج کننده بوده اما هوش بالایی لازم نیست که متوجه شویم وضع همتی بهبود یافته و رئیسی با این افت و خیزها تنها میتواند یک پایه فینال باشد که پایه ی دیگر هر کس باشد برنده نهایی است...!! اصولگرایان تنها با کناره گیری کامل نامزدها برنده میشدند که ممکن نیست چون با شرایط موجود در قسمت زاگرس نشین ایران محسن رضایی حتی اگر بخواهد نمیتواند کنار برود .. نهایتا اصولگراها ازپیش باخته اند اما نه به اصلاح طلبان بلکه به حس انحصارطلبی خودشان .
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      9 9
      شما واقعا سیاستمدار خوبی نیستید. چرا فکر می کنید نظر شما بهترین نظر است؟ و فکر می کنید همه مردم مثل شما فکرمی کنند؟ من به رییسی رای میدهم و انشالله رییس جمهور میشه. ولی شاید عده ای دوس داشته باشند به کاندیداهای دیگه رای بدهند!
    • ایرانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      1 6
      من از جمله کسانی بودم که نمیخواستم رای بدم ولی حالا با قاطعیت تمام و با اطمینان خاطر به اقای همتی رای میدم انشالله که با رای قاطع رای بیاورد
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      1 1
      رای اهل سنت بسیار تاثیر گذاره و از آنجاییکه ایندفعه چرخش 180 درجه ای به سمت اضولگرایان کرده اند آقای رئیسی برنده میدان خواهد بود فقط امیدواریم مثل اصلاح طلبان بی عرضه با اهل سنت رفتار نکنند
    • علیرضا IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      0 1
      همتی که عددی نیست ...همتی هم بیاد هیچ غلطی نمیتونه بکنه