تعجب تحلیلگران غرب از دو تبریک متفاوت پوتین به رئیسی و بایدن

«ولادیمیر پوتین» ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ایران به «ابراهیم رئیسی» پیروزی در انتخابات را تبریک گفت اما رئیس جمهوری روسیه پیام تبریک خود به «جو بایدن» را حدود یک ماه پس از اعلام پیروزی بایدن ارسال کرد.

به گزارش تحریریه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ساعاتی پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» را به وی تبریک گفت.

پوتین نخستین مقام خارجی بود که برای رئیس جمهور دولت سیزدهم کشورمان پیام تبریک ارسال کرد حتی سریعتر از همپیمانان و شرکایی همچون سوریه و ترکیه. وی در پیام خود ابراز امیدواری کرد در دولت رئیسی همکاری دو جانبه مسکو و تهران سازنده تر شود و تعامل در زمینه های مختلف و مشارکت بین المللی ایران و روسیه در راستای منافع دو ملت و تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای کارساز باشد.

نکته جالبی که بهت تحلیلگران غربی را هم به همراه داشت این بوده که پوتین در قبال پیروزی «جو بایدن» در انتخابات حدود شش ماه قبل ایالات متحده رفتاری کاملا متفاوت داشت. رئیس جمهوری روسیه از ارسال پیام تبریک فوری برای بایدن خودداری کرد و حدود یک ماه بعد و با مسجل شدن خروج ترامپ از کاخ سفید به رئیس جمهوری جدید آمریکا تبریک گفت.

این در حالی است که پیام رهبر کاخ کرملین به تهران کمتر از دو ساعت پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ارسال شد.

همین امر موجب شگفتی و نگرانی مقامات و تحلیلگران آمریکایی شده است زیرا  چنین رفتاری از سوی کاخ کرملین دلیلی بر افزایش روابط راهبردی تهران و مسکو و نزدیک بیش از پیش دو کشور در حوزه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ارزیابی شده است.

در حالی که آمریکا خود را برای خروج از منطقه خاورمیانه آماده می کند، حال باید خطرات استراتژیک تحکیم پیوندهای ایران و روسیه در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی را هم به جان بخرد.

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 10762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      2 8
      علتش اینه که می دونست رئیسی از طرف حکومت انتخاب شده است ولی در آمریکا باید قانون در مورد فرد پیروز قضاوت می کرد
      • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
        6 2
        علتش این بود که میدونست روحانی غرب گراست ولی رییسی این طور نیست
      • بدون نامتر IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
        3 0
        سلام، علتش اینه که ادم زرنگ واینده نگری است، رای الکترال هم رای مردم نیست رای پول است سال2021بی سواد بازی یعنی چه؟
      • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
        3 0
        متاسفانه بعضی ها هنوزبچه گانه فکرمیکنن....
    • امیر IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      3 8
      کلا خوشحالید ها.توهم خود مهم بینی دارید؟؟؟؟ یعنی ایران از امریکا واسه پوتین مهمتره؟!!!! خوبه ادامه بدید کمی بخندیم
    • علی آز اصفهان دارگان IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      4 2
      چرا بعضی دارند میای سوزنده از انتخاب درست مردم به کوری چشمتان در شرائط خاص ملت پیروز شد
    • حسین کاظمی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      6 0
      چون میدونه رئیسی مرد میدانه.چون میدونه رئیسی مودبه و با تربیته.چون میدونه رئیسی از غرب گلابی و آب و نان نمیخواد.چون رئیسی خودش میره توی گل و لای و با مردم همدری می کنه.چون دورو بر رئیسی دزد نیستند.چون برادر رئیسی دزد نیست.و چون .....ضمنا توهین هم کار آدمای بی منطق و بی سواده.هر کی باشه عزیزم
    • ایرانی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      چون رئیسی متمایل به غربیهاوآمریکانیست واین برای روسیه بهتر
    • امیر IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      چون روحانی یک فرد غرب گراست و خیلی اهمیت میده به برجام اما همانطور که رئیسی گفت برجام جزو اولویت های دولت رئیسی نیست.... و الان روسیه خوشحاله که دیگر دولتی غرب گرا برایران حاکم نیست و ایران دیگر به سمت غربیها نمیرود اما از همه عجیبتر یادتونه که پوتین در انتخابات ۹۶ نماینده ویژه ای فرستاد تا با رئیسی دیدار کنه؟ چون روسیه دوست داشت یک فردی بیاید روی کار که با غرب میونه خوبی نداشته باشه اما اینطور نشد و روحانی دوباره رئیس جمهور شد البته انتخابت ۹۶ نشون داد که احمق هایی که میگن روسیه در ایران نفوذ داره و در همه چیز دخالت داره حرفشون به لعنت خدا هم نمی ارزه و میبینیم که روسیه آرزو داره یک دولت غربگرا در ایران حاکم نباشه اما روس ها که کاری نمیتونن بکنن فقط باید منتظر بمونن..... و وقتی فردی همچون رئیسی رییس جمهور شده پوتین به دلیل هیجان بالا سریعا به رئیسی تبریک گفت چون آرزوهاش برآورده شد.....