اثر انتخابات ایران بر منطقه از نگاه تحلیلگر برجسته جهان عرب

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است پس از انتخابات ریاست جمهوری قدرت هسته ای ایران تقویت می شود و از درون این انتخابات، ایرانی قدرتمند و یکپارچه ظهور خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» به انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و گفت: انتخابات ریاست جمهوری رویداد بسیاری پراهمیتی است. این انتخابات تنها مربوط به ایران نبود، بلکه به سراسر منطقه خاورمیانه ربط داشت و نتایج آن بسیاری معادلات را در این منطقه تغییر خواهد داد. شاید حتی نتیجه این انتخابات در عرصه جهانی هم تاثیر گذار باشد.

وی عنوان داشت این انتخابات سرنوشت ایران را مشخص خواهد کرد. نتیجه این انتخابات سبب می شود که ایران به قدرت منطقه ای بزرگی تبدیل شود. نتیجه آن هم یا بازگشت آمریکا به توافق هسته ای خواهد بود یا اینکه ایران را به سوی ساخت بمب اتمی سوق خواهد داد.

این تحلیلگر افزود: پیروزی غزه هم به سود ایران بوده است و تهران با این پیروزی زمان را به دست آورده است.

همچنین نارضایتی نسبت به دولت «حسن روحانی» افزایش یافته است. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب مخالف توافق بوده است. او با دیدگاه اصلاح طلبان به شرطی موافقت کرد که این توافق سبب برداشته شدن تحریم ها از ایران شود.

اما توافق هسته ای با شکست روبرو شد و «ترامپ» آمد و آن را بر هم زد. ایران تحریم ها را دور زده  و فشارهای آمریکا علیه ایران راه به جایی نبرده است. اکنون «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران و بازگشت به توافق در حال التماس کردن به ایرانی ها است. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل که همواره مخالفت خود را نسبت به برنامه هسته ای ایران و توافق هسته ای اعلام می کرد از صحنه سیاست خارج شده است. او جرات نکرد کاری را علیه ایران انجام دهد. مردم غزه هم اسرائیل را شکست دادند و خوار و ذلیل کردند.

این تحلیلگر فلسطینی بر این باور است که رهبری ایران به اصلاح طلبان فرصت داد اما آنها شکست خوردند. حال تهران، غنی سازی اورانیوم را به سطح 63 درصد رسانده است و همه همپیمانان ایران در منطقه امور را تحت کنترل و مناطق اساسی در کشورهای منطقه را در اختیار دارند. «الحشد الشعبی» در عراق، حزب الله در لبنان ، انصارالله در یمن و گروه های حماس و جهاد در غزه حضور دارند. از طرف دیگر هماهنگی کاملی میان سید «ابراهیم رئیسی» و حضرت آیت الله خامنه ای وجود دارد.

عطوان در بخش پایانی اظهارات خود گفت: اکنون که ایران مرحله تحریم های آمریکا را پشت سرگذاشته است در گام بعدی قدرت هسته ای ایران تقویت خواهد شد. مرحله پس از انتخابات ایران مهمترین مرحله برای منطقه خاورمیانه خواهد بود. از درون این انتخابات ایرانی قدرتمند و یکپارچه خارج خواهد شد.

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 10765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =