پشت پرده تجاوز ۶ ساله بن سلمان به یمن

طرح عربستان برای گسترش وهابیت در المهره با یک طرح اصلی دیگر در ارتباط است و آن این است که ایجاد خطوط نفتی در این منطقه، حلقه نجاتی امن برای عربستان است که از طریق آن می تواند نفت خود را از دریای عرب به خارج صادر کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «انیس منصور» رئیس مرکز پژوهش راهبردی «هنا عدن» (اینجا عدن است) نوشت: عربستان سعودی برای تقویت اشغال نظامی خود در استان المهره یمن و حضور خود در این شهر در مرزهای عمان با بسیاری از برگه ها بازی کرد اما در نتیجه پایداری مردم یمن این برگه ها از بین رفت.

به تازگی عربستان برای رسیدن به این اهداف از ده ها گروه سلفی در خارج از این استان استفاده کرده و از آنان برای ایجاد مراکز عملیات، حمایت به عمل آورده است. در این منطقه تعداد بسیار اندکی از سلفی ها حضور داشتند که با جامعه استان المهره زندگی مسالمت آمیزی داشتند و خوی و خصلت جامعه را به خود گرفته بودند. اما اقدام عربستان برای وارد کردن شمار زیادی از سلفی ها به این منطقه نشان می دهد که ریاض برای این موضوع برنامه ریزی کرده است.

به نوشته روزنامه رای الیوم، عربستان سعودی مرکز اصلی حضور جریان سلفی وهابیت و حامی این ایدئولوژی است و ریاض از وهابی ها و سلفی ها به عنوان ابزاری برای نفوذ در جامعه یمن استفاده می کنند. مردم المهره هم به این موضوع پی برده اند که هدف کنونی سعودی از وارد کردن سلفی ها به منطقه، تقویت گروه های اجتماعی وابسته به خود در این استان است تا بتواند در این منطقه پشتوانه مردمی برای خود دست و پا کند. 

اقدامات سعودی ها نشان می دهد که تلاش برای تغییر ساختار جمعیتی جامعه المهره آغاز شده تاکانون درگیری جدیدی را در این منطقه ایجاد کند. به ویژه این در شرایطی است که ماهیت ایدئولوژی سلفی تندرو با روحیه جامعه باز المهره منافات دارد. عربستان می خواهد در جامعه المهره نفوذ و با ساختار اجتماعی آن بازی کند و ثبات و امنیت این منطقه را بر هم زند.

پس از سپری شدن بیش از ۶ سال از دخالت نظامی ائتلاف کشورهای عربی به سردمداری عربستان در یمن همه اهداف عربستان و امارات از این تجاوز آشکار شده است و دیگر، کشورهای ائتلاف نمی توانند رفتار خود را در برابر یمنی ها توجیه کنند.

شواهد تاریخی و رویدادهای سیاسی و اسناد افشاء شده نشان می دهد طرح عربستان در المهره با یک طرح اصلی دیگر در ارتباط است و آن این است که عربستان برای کشیدن خطوط نفتی خود به این منطقه نیاز دارد. خطوط نفتی مانند حلقه نجاتی امن برای عربستان است که از طریق آن می تواند از طریق دریای عرب نفت خود را به خارج صادر کند. هدف عربستان این است که خود را از هرگونه مشکلاتی که ممکن است در عبور نفت آن از تنگه هرمز با آن روبرو شود، رها سازد.

پایان/

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 10809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =