دولت در بخش حمل و نقل همه چیز را رها کرده؟

افزایش قیمت‌ها در بخش حمل و نقل در روزهای پایانی دولت این بار به ایرلاین‌ها رسیده، درحالی‌که انتظار می‌رفت با وجود کسادی بازار ایرلاین‌ها، با افزایش قیمت بلیت پروازها مواجهه نشویم.

به گزارش تحریریه، افزایش قیمت‌ها در بخش حمل و نقل در روزهای پایانی دولت این بار به ایرلاین‌ها رسیده است، درحالی که طی سال‌های اخیر بلیت هواپیما در چندین نوبت افزایش یافته و با طرح شناورسازی این رقم در ایام پیک و مناسبتی به اوج خود می‌رسد، انتظار می‌رفت با وجود کسادی بازار ایرلاین‌ها با افزایش قیمت بلیت پروازها مواجهه نشویم.

براین اساس آنچه به نظر می‌رسد این است که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی در برخی از مسیرهای پرتردد کرده‌اند تا از این طریق بخشی از زیان کاهش سفرها را در سایر مسیرها جبران کنند.

اگرچه به‌ظاهر این اقدام می‌تواند موجب بهبود اوضاع شود اما درنهایت این افزایش قیمت به ضرر شرکت‌های هواپیمایی منجر خواهد شد.

با افزایش قیمت بلیت مخالفیم

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش قیمت بلیت برخی پروازهای داخلی در چند روز اخیر، می‌گوید این افزایش قیمت مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نیست و سازمان هواپیمایی کشوری با این افزایش قیمت بلیت کاملاً مخالف است. همه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند، نرخ‌ها را به همان قیمت‌های قبل برگردانند.

به گفته وی در صورت ضرورت افزایش قیمت بلیت، حتماً باید این موضوع در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح و با نظر وزیر راه و شهرسازی این افزایش قیمت اعمال شود که در حال حاضر هیچ یک از این مراحل طی نشده است. شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی افزایش قیمت‌های بلیت را اعمال کردند و سازمان هواپیمایی کشوری حتماً با شرکت‌های هواپیمایی متخلف در این حوزه برخورد خواهد کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است موضوع افزایش قیمت بدون هماهنگی اتفاقی نامبارک است و در این شرایط نباید انجام می‌شد و ضرورت دارد مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به این افزایش قیمت از سوی رسانه‌ها هم اطلاع‌رسانی شود.

اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری با این اقدام شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش بلیت مخالفت کرده و خواستار بازگشت قیمت‌ها به نرخ قبل شده است؛ اما اساساً خودمختاری شرکت‌ها هواپیمایی فراتر از این بوده و به کسی پاسخگو نیستند؛ همان‌گونه که پیش‌تر شاهد بودیم ایرلاین‌ها نه تنها محدودیت ۶۰ درصدی سفرهای هوایی را لغو کردند در برخی از سفرها نیز شاهد مسافرگیری اتوبوسی و بیش از ظرفیت صندلی‌ها در بین کابین و راهروها بودیم که این اقدامات در نوع خود بی‌سابقه است.

افزایش نرخ بلیت، ایرلاین‌ها را متضرر می‌کند

مجتبی یوسفی با اشاره به درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای لغو محدودیت‌ ۶۰ درصدی سفرهای هوایی گفته بود در حال حاضر وضعیت صنعت هوایی به دلیل بی‌توجهی و عدم حمایت دولت نامناسب است، افزایش نرخ ارز و هزینه‌های چندین برابری ایرلاین‌ها طی دو سال گذشته موجب شده شرکت‌های هواپیمایی حتی در پرداخت حقوق پرسنل خودشان هم با مشکل مواجه شوند.

به گفته وی ایرلاین‌ها ‌در شرایط فعلی در دو جبهه متفاوت در حال جنگ هستند؛ ابتدا تحریم‌هایی که کشورهای مدعی حقوق بشر به صنعت هوایی کشور که مرتبط با جان مردم است، تحمیل کردند و دوم مشکلاتی که به دلیل افزایش نرخ ارز برای آنها ایجاد شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است البته نباید از سوءمدیریت‌ها صرفه نظر کنیم چرا که به دلیل بی‌توجهی‌های متعدد مسئولان دولتی شاهد زمین خوردن صنعت هوایی کشور هستیم. از سوی دیگر معتقد هستم هنگام بروز مشکلات نباید کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه‌ را که افزایش قیمت‌ها است، در نظر بگیریم. چرا که افزایش نرخ بلیت، ایرلاین‌ها را از سوی دیگر به دلیل کاهش مسافر متضرر می‌کند.

یوسفی ضمن مخالفت با لغو محدودیت‌ ۶۰ درصدی سفرهای هوایی، می‌افزاید نباید احساس کنیم وضعیت کرونا به ثبات نسبی رسیده و می‌توانیم پروتکل‌ها را فراموش کرده و محدودیت را برداریم چرا که این امر موجب افزایش مجدد کرونا و شروع پیک‌های بعدی می‌شود، همانطور که به دلیل سوءمدیریت و سیاست‌های غلط دولت و آزاد کردن سفر در ایام نوروز تلفات ناشی از شیوع این بیماری به روزانه ۴۰۰ نفر رسید.

منبع: آنا

پایان/

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
کد خبر: 10815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =