کد پیچیده وزارت خارجه آمریکا درباره برجام، لغو تحریم ها و مذاکرات آینده

عدم فهم درست مقام های ایرانی از تحولات نظام بین الملل باعث شده است آمریکا با روش های پیش پا افتاده مقام های تصمیم گیر کشور را مهندسی ذهنی کند.

به گزارش تحریریه، در یک حرکت غیرمعمول در فضای سیاسی و رسانه ای آمریکا، خبری درباره تصمیم این کشور درباره احیای برجام؛ با اسم و جایگاه نامشخص؛ منتشر شد که در فضای سیاسی و رسانه ای داخلی ایران به درستی فهم نشد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا بدون اینکه نام و نشانی داشته باشد گفت: بازگشت به برجام را آغاز فرآیندی دیپلماتیک می دانیم... برای سایر مسایل نیز به بحث و گفت و گو با ایران نیاز داریم... برای ایالات متحده، بازگشت به برجام یک پایان نیست بلکه آغاز یک فرآیند دیپلماتیک است و واشنگتن می‌خواهد درباره سایر مسائلی که موجب نگرانی‌اش است با تهران مذاکره کند.

در خبر وزارت خارجه آمریکا به نقل از این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود در جمع گروهی از خبرنگاران آمده است، در شش دور مذاکره در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است و دور هفتم بعد از مشورت‌ها در تهران، در آینده نزدیک برگزار می‌شود اما تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است.

او همچنین خبرها درباره دستیابی به توافق درباره مسائلی چون تحریم را رد کرد و گفت تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، گویی توافقی به‌دست نیامده و هنوز اختلافات در زمینه‌های مختلفی وجود دارد اما در عین حال یادآور شد که وارد جزئیات مذاکرات نمی‌شود. «اگر ما فکر نمی‌کردیم که دستیابی به توافق ممکن نیست، به وین باز نمی‌گشتیم».

این دیپلمات ارشد در واکنش به برخی گزارش‌ها که ایران خواستار دریافت ضمانت از آمریکا شده است، تاکید کرد که بهترین ضمانت، بازگشت به برجام و اجرای وفادارانه آن است.

کسانی که با فضای سیاسی و رسانه ای آمریکا آشنا هستند به خوبی می دانند که اخبار بدون منبع مشخص و بدون عنوان و جایگاه گوینده در این کشور به شدت غیرمعمول و نادر است و دلیل اصرار بر تکرار چند باره این سیاست را باید در عقب افتادگی دیپلماتیک تهران جستجو کرد. استفاده از مفاهیم پیچیده جنگ روانی با ساده ترین ابزار ممکن برای مهندسی ذهنی طرف ایرانی نیازمند بررسی دقیق و آسیب شناسی جامع است.

معنای این نوع خبررسانی چیست؟

متاسفانه مقام های ارشد ایرانی هنوز نمی دانند که در چه جایگاهی قرار گرفته اند و گمان می کنند آمریکا نسبت به آغاز مذاکرات عمان در سال 1391 در وضعیت بهتری و یا لااقل در همان موقعیت قرار دارد و آماده امتیاز دادن های گسترده به این کشور هستند.

پس از آغاز بهار عربی؛ آمریکا و انگلیس در یک طرح پیچیده که بودجه 4.5 میلیارد یورویی برای آن تدارک دیده شده بود، با مهندسی معکوس حزب الله؛ایجاد گروههای سلفی سنی با نرم افزارهای سعودی؛ کوشیدند بازوهای خارجی ایران را قطع کرده و در نهایت جنگ را به داخل ایران بکشانند.

پس از 8 سال کشمکش، نیروی قدس سپاه توانست "ماموریت غیرممکن" را ممکن کرده و نه تنها جلوی قطع شدن بازوهای منطقه ای ایران را بگیرد، بلکه بازوهای جدیدی مانند حشد الشعبی در عراق و انصارالله را در یمن ایجاد کند و در همه نبردها به پیروزی برسد در حالیکه حمایت حداقلی دولت روحانی را هم در اختیار نداشت. سوریه هم به طور کامل در کمربند مقاومت تعریف شد و روسیه و چین هم به روابط نزدیکتری با ایران تن دادند.

روسیه با ایران پیوندهای محکمی در حد ساخت مشترک جنگنده پیشرفته سوخو 35 اس برقرار کرده و چین نیز پیشنهاد حیرت آور توافق 25 ساله با رقم 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم را پیشنهاد کرده است. در حوزه سلاح و توانایی نظامی بومی نیز ایران در این دوره زمانی 10 ساله در برخی حوزه ها به صف اول دارندگان فناوری های نظام جهانی مانند برخی موشک ها، پهپادها و ... رسیده است.

خلاصه اینکه شرایط ایران با مذاکرات عمان و مذاکرات برجام متفاوت است و طرف غربی در وضعیت دفاعی قرار گرفته و تمام نبردها را باخته است و دلیلی ندارد که ایران از موضع امتیاز دادن بر سر میز مذاکره حاضر شود. ضمن اینکه تحریم نیز به نتیجه نرسیده و مراودات 80 میلیارد دلاری ایران با وجود بر سرکار بودن دولت عجیب روحانی نشان از فروپاشی رژیم تحریم ها دارد.

اینکه آمریکایی ها به خود اجازه می دهند با انتشار اخباری بدون منبع و بدون مشخص شدن جایگاه گوینده فضای روانی مقام های ارشد کشور را مهندسی کنند نشان می دهد که مقام های تصمیم گیر نظام فهم دقیقی از وضعیت کنونی کشور و برتری کامل آن در منطقه ندارند و به همین دلیل برای احیای برجام رو به خواهش و تمنا آورده اند. برجامی که اگر ترامپ از آن خارج نشده بود ایران را در معرض تحریم های بین المللی محکمی قرار می داد که حتی متحدان ایران نیز برای دور زدن آن در تنگنا قرار می گرفتند.

احیای برجام بهترین خبر ممکن برای آمریکا است و این کشور با علم به ترس و واهمه مقام های ایرانی چنین جسورانه خبرپراکنی می کند و اگر به تیم مذاکره کننده دستور بازگشت داده شود، جناح غربی به تکاپو افتاده و بدون قید و شرط برجام را احیا کرده و حتی کنگره و سنا را برای لغو، و نه صرفا تعلیق های حداکثر 6 ماهه به خط می کند. کمااینکه اسرائیل که خود را مخالف برجام نشان می داد از بایدن درخواست کرده است تا پیش از نشستن رئیسی بر صندلی ریاست جمهوری؛ برجام را احیا کند. طرف مقابل می خواهد چیزی را که در 10 سال جنگ نتوانسته است به دست بیاورد با مذاکره و با استفاده از ترس طرف ایرانی کسب کند.

سیاست خارجی ایران نیاز به یک خانه تکانی گسترده؛ هم در سطح ذهنی و هم در سطح کارگزاری دارد.

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 10881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جلالی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      0 0
      تمام گرفتاریهای کشور ایران ،از وادادگی وخود فروختگی دستگاه سیاست خارجی کشور است، یقین بدانید با انتخاب تیم مذاکره کننده جدید میتوان آمریکا را مجاب به پذیرش تعهد کزد