چرا سازمان صنفی نظام پزشکی "معاونت انتظامی" دارد؟!

سازمان نظام پزشکی یک سازمان مردم‌نهاد یا ان. جی. او محسوب می‌شود؛ چرا چنین سازمانی باید معاونت انتظامی داشته باشد؟ چرا با به کار بردن کلمه انتظامی کنار کلمه معاونت، اذهان عمومی را منحرف می‌سازد تا به خود جنبه حقوقی و قضایی بدهد؟ اینگونه باشد که هر اتحادیه و صنفی باید دادسرا و معاونت نظامی و انتظامی داشته باشد و اعضا را دستگیر و محاکمه کند؟!

به گزارش تحریریه؛ دکتر حسین روازاده؛ پژوهشگر طب ایرانی ــ اسلامی با انتقاد از ترکیب و اقدامات سازمان نظام پزشکی ایران اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی مانند بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی کپی سازمان‌های غربی است و امیدوارم با تشکیل دولت اسلامی در ماههای آینده، فرآیند اصلاحات ساختاری برای تغییر در مدل‌های اداری غربی در کشور آغاز شود؛ سازمان نظام پزشکی با وجود افرادی که وابسته به احزاب سیاسی خاص هستند، به طور کامل دستور کار خود را در راستای بازی‌های سیاسی و حزبی قرار داده و از چارچوب وظایف اصلی خود به عنوان یک نهاد صنفی و مردمی خارج شده است.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی، سازمان مردم نهاد یا ان. جی. او محسوب می‌شود؛ چرا چنین سازمانی باید معاونت انتظامی داشته باشد؟ چرا با به کار بردن کلمه انتظامی کنار کلمه معاونت، اذهان عمومی را منحرف می‌سازد تا به خود جنبه حقوقی و قضایی بدهد؟ اینگونه باشد که هر اتحادیه و صنفی باید دادسرا و معاونت نظامی و انتظامی داشته باشد و اعضا را دستگیر و محاکمه کند؟! پس قوه قضاییه و نیروی انتظامی در این میان چه کاره هستند؟ کشور حساب و کتاب دارد؛ به دنبال آن هستیم تا با چنین ناهنجاری‌ها و برخوردهای خارج از قانون مقابله کنیم و از مجاری قانونی، حقوق جامعه پزشکی که سالهاست در سازمان نظامی پزشکی قربانی مطامع و اهداف سیاسی شده است را پیگیری خواهیم کرد.

این پژوهشگر طب سنتی در ادامه با اشاره به بی‌حساب و کتاب بودن فعالیت‌های سازمان نظام پزشکی بیان کرد: هر ساله از دهها هزار نفر عضو جامعه پزشکی که شامل پزشکان عمومی، متخصصین، بینایی سنج‌ها، شنوایی‌سنج‌ها، متخصصین تغذیه، دندانپزشکان، داروسازان، متخصصین علوم آزمایشگاهی، ماماها، فیزیوتراپیست ها و ... حق عضویت گرفته می شود اما هیچ خدماتی به آنها ارائه نمی‌شود؛ تا به حال مشاهده نشده که مسئولان سازمان، گزارشی از گردش مالی بدهند. از کمیسیون بهداشت مجلس درخواست دارم تا تحقیق و تفحصی در این سازمان داشته باشد. آنها باید درباره هزینه‌کردها پاسخگو باشند؛ خروجی عملکرد در حوزه اختیارات خود را ارائه دهید.

وی خاطرنشان کرد: در بخش پزشکی، تعارض منافع بسیاری وجود دارد. گردش مالی و اعداد و ارقامی که در بخش‌های تجهیزات پزشکی، خدمات پزشکی و ... رد و بدل می‌شود، بسیار کلان است و این تعارض منافع ایجاد می‌کند. با وجود چنین تعارضاتی چگونه یک سازمان می‌تواند خود رأساً در نقش  شاکی، قاضی، ناظر و مجری ظاهر شود؟ وجود چنین نقش‌هایی می‌تواند به راحتی به عنوان اهرم فشار علیه بخشی از پزشکان و فعالین این حوزه مورد سوء استفاده قرار گیرد.

دکتر روازاده با طرح سؤالی درباره فرآیند انتخابات در سازمان نظام پزشکی گفت: کافی است به تعداد آرای انتخاباتی مسئولان و مدیران این سازمان نگاه کنید. تعداد آرای آنها روی هم به اندازه تعداد انگشتان دست و با یک صفر کمتر یا بیشتر نیست! این سازمان نماینده واقعی جامعه پزشکی نیست و نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد؛ اگر نقد نسبت به این سازمان در میان جامعه پزشکی وجود نداشت، ما شاهد آرای بیشتری بودیم و حداقل در میان هم صنفی‌ها مشروعیتی داشتند. اکثریت پزشکان و رشته‌های مرتبط که در زیر مجموعه سازمان پزشکی تعریف شده‌اند، از مدیران این سازمان و فرآیندها و اقدامات آنها رضایتی ندارند. چرا حتی با عدم حضور اعضای نظام پزشکی در انتخابات، فکر اساسی نمی‌شود؟ سازمان نظام پزشکی مانند قلعه حسن صباح است و با دیکتاتورمآبی مدیران آن روبه رو هستیم. برای تماس با یک مسئول این سازمان از سوی اعضای آن، اعضا با برخوردهای ارباب ــ رعیتی مواجه می‌شوند و هیچگاه درب اتاقشان به روی همکاران باز نیست. نارضایتی نسبت به سازمان باید در کجا مورد توجه قرار گیرد؟ اگر به خود سازمان اطلاع دهیم که فاجعه است! سازمانی که خود شاکی، ناظر، قاضی و مجری است! کجای دنیا اینگونه عمل می‌کنند؟

وی با اشاره به ساز و کارهای غیرقانونی و ناقص سازمان نظام پزشکی و عملکرد مدیران آن گفت: متأسفانه این سازمان که می‌توانست در خدمت اعضای آن قرار گیرد به بنگاه درآمدزایی و معاملاتی برای مدیرانش تبدیل شده و از موقعیت خود برای لابی‌گری با نهادها و سازمان‌های مختلف حکومتی و حاکمیتی سوء‌استفاده می‌کنند تا اهداف سیاسی و حزبی شان را پیش ببرند. اینها با استفاده از موقعیت خود، کسب و کار راه انداخته و متأسفانه شغل شریف طبابت را بازیچه دنیای تجارت و اقتصاد کرده‌اند. پول می‌گیرند و شماره پزشکان و جامعه پزشکی را برای تبلیغات و ارسال پیامک می‌فروشند. پیامک از آژانس مسافرتی برای سفر به آنتالیا، فروش ویلا در شمال، فروش مدل های مختلف ماشین و ...!!

دکتر روازاده در واکنش به حکمی که علیه او صادر شده هم گفت: اینها که تا دیروز می‌گفتند، روازاده پزشک نیست و مدرک ندارد! چه شده است که ناگهان یادشان افتاده که من عضوی از سازمان نظام پزشکی هستم و با دستپاچگی حکم غیرقانونی علیه اینجانب صادر کرده‌اند. در این حکم آنقدر عجولانه اقدام کرده اند که « حسین» را «حسن» نوشته و بعد از چند روز نیز اصلاح نکرده‌اند!! کاملاً مشخص است که رفتار آنها سیاسی است و خوراک برای رسانه‌های بیگانه درست می‌کنند.

دکتر روازاده یادآور شد: متأسفانه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت تا توانسته‌اند در مسیر پیشرفت طب ایرانی – اسلامی سنگ‌اندازی کرده‌اند و همین سازمانی که خود را مدافع جامعه پزشکی معرفی می‌کند، اولین جایی بود که علیه طرح تشکیل سازمان طب ایرانی – اسلامی مطرح شده در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران، موضع گیری کرد و برخی از مدیران آن، طرح مذکور را مورد تمسخر قرار داده و گفتند إنّا لله و إنّا إلیه راجعون!! اینها خود را پزشک و طبیب می‌نامند اما نمی‌دانند که انتخاب نحوه درمان و معالجه، یکی از حقوق اصلی بیماران است. ما تا به امروز برای احیای گنجینه طب ایرانی ـ اسلامی با قدرت پیش رفته‌ایم و بیدی نیستیم با این بادها تکان بخوریم؛ باید تکلیف مدیریت و مدیران غربگرا در نظام اسلامی کشورمان برای همیشه تعیین تکلیف شود.

وی با انتقاد از مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی گفت: همه اعضای محترم و خداجوی نظام پزشکی این سؤال را مطرح می کنند که وقتی می گوییم طب اسلامی، یعنی به هیچ وجه ارتباطی به وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ندارد.  طب اسلامی فقط در اختیار حوزه‌ها بوده و ایشان باید ورود کنند. به همین دلیل است که دشمن توسط مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی، دائماً و بدون علم نسبت به موضوع طب اسلامی، در حوزه‌ها و منازل علماء و مراجع به دنبال این هستند که راهی برای خفه کردن طب اسلامی پیدا کنند؛ کسانی که به عنوان معاونت بهداشت و درمان به بسیاری از امور مربوط به حوزه خود اشراف کافی ندارند، وارد حوزه حدیث‌شناسی شده و حکم بر جعلی بودن احادیث پزشکی می دهند!

پایان/

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 10985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =