ایران سکوت کرد، آمریکا ترسید

پس از پایان دور ششم مذاکرات وین، عدم تمدید توافق با آژانس و سکوت ایران، شاهد ترس و تحرک جدید آمریکا هستیم.

به گزارش تحریریه، دور ششم مذاکرات وین با تکرار مباحث گذشته به پایان رسید و طرفین برای گرفتن تصمیم سیاسی به پایتخت ها بازگشتند. طرف آمریکایی و شرکای اروپایی آن به ایران اعلام کردند که تعلیق 6 ماهه تحریم ها و قابلیت تمدید نامحدود آنها به شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی همراه با حفظ امکان استفاده از مکانیسم ماشه؛ حداکثر امتیازی است که می توانند پرداخت کنند و انتظار داشتند که پاسخ آخر آنها با واکنش مثبت ایران روبرو شود.

با این حال سکوت طرف ایرانی همراه با عدم تمدید توافق با آژانس و طرح بحث از بین بردن محتوای دوربین ها باعث غافلگیری طرف غربی شده است، زیرا گمان می کردند که ایران دستپاچه شده و شرایط را قبول می کند.

دولت حسن روحانی با اصرار علنی برای بازگشت به برجام با همین شرایط باعث اشتباه محاسباتی طرف مقابل شد و کارشناسان طرفدار دولت اعتدال موجی مبنی بر مشکلات بسیار زیاد رئیسی در دولت بعد در صورت عدم بازگشت به برجام به راه انداخته اند که بیش از حد بی محتوا و ساختگی به نظر می رسد. زیرا کمتر کسی در بین مردم و کارشناسان اعتباری برای خیرخواحی دولت اعتدال قائل است و ادعای طرفداران دولت بیشتر به کار گذاشتن مین های مملو از تعهدات تفسیر می شود تا کمکی با انگیزه ملی و به دور از شیطنت های سیاسی تا دولت رئیسی را بدهکارتر کند.

این مسائل و طولانی شدن سکوت در فضای مذاکرات باعث شد تا جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به زبان آمده و اعلام کند، همان‌گونه که آنتونی بلینکن وزیر خارجه گفته است، ما متعهد به بازگشت دو طرفه آمریکا و ایران به برجام هستیم. رابرت مالی نماینده ویژه ما در امور ایران در واشنگتن پس از بازگشت از دور ششم مذاکرات (وین) در حال رایزنی است... فرانسه در کنار شرکای اروپایی‌اش به این مذاکرات با هدف رسیدن به توافقی رضایت‌بخش کاملا متعهد است.

تاکید پورتر بر نقش فرانسه به دلیل کارکرد خاص این کشور است که با اشتباه راهبردی طرف ایرانی به پاریس تقدیم شده و دولت رئیسی باید اولین کاری که انجام دهد به بیرون راندن فرانسه از گود مذاکرات باشد. زیرا فرانسه وزنه قابل اعتنایی در نظام بین الملل محسوب نمی شود و دلیلی ندارد که ایران این کشور را با نقش مخرب در مذاکرات و به عنوان یار کمکی آمریکا به مذاکرات راه دهد.

ایالات متحده به خوبی می داند که حداکثر تحریم های ممکن را اعمال کرده است و در صورت عدم بازگشت ایران به برجام امکان گسترش فشار بر جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و چنانکه تئوریسین های آمریکایی هم تاکید دارند، فشار حداکثری را باید شکست خورده دانست.

محاسبات داخلی ایران به درستی به این نتیجه رسیده است که مدیریت اقتصاد کشور با وجود تحریم ها بهتر از مدیریت اقتصاد کشور با تعلیق تحریم و امکان بازگشت آن در زمان نامعلوم در آینده است که اقتصاد را در برزخ نگاه خواهد داشت.

برخلاف تصوراتی که در بازار تبلیغ می شود، باقی ماندن تحریم ها و بر سر کار آمدن دولتی فعال و با برنامه؛ باعث مدیریت بازار شده و به هیچ وجه به معنای جهش نرخ ارز و برهم ریختن بازار نیست، زیرا تمام مشکلات بازار در دوران حسن روحانی به دلیل فساد بی سابقه، اعمال بدترین مدیریت ممکن و تصمیم های برعکس وضعیت بهینه بوده است و اقتصاد کشور با هر روش دیگری داره شود نتایجی بهتر از سالهای اخیر خواهد داشت.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 11002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      5 0
      به نظر من ، باید ابتدا تیم حسن روحانی منفعل را از برجام خارج کرد و بعد به سایر موضوعات برجم پرداخت ما دشمن داخلی داریم تا خارجی
    • حمید IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 0
      برجام چی بود که کله پاچش باشه - به عقیده من برجام برجک دیده بانی غرب بود که در جلسات دولتی با صحبت از این فعل نامیمون برا بدتر شدن مملکت گرا به خارجی های بی دست وپا می دادیم
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      1 0
      برجام خسارت مخص برای کشور است بازگشت آمریکا به برجام با این شرایط کا رو سخت تر میکنه
    • دادا عرب IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      0 0
      امریکا غلط زیادی میکند بعد از گذشت چند ماه برو بیا در مذاکره هسته ای حالا میگه برگشت متقابل این کثافتها چند ماهه ایران را سر کار گذاشتند ملت هیچ وقت این ذلت را نمیپذیرد از اقای عراقچی میخواهیم تمام کند این قضیه را و مجلس محترم هم دیگر مهلتی به این کثافتهای بد قول ندهد اینا ایران را مسخره کردند غرور ملت را دارند لگد مال میکنند
    • مجتبی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      0 0
      حسن روحانی... را باید بخاطر دروغ گفتن ها و ... ها به ملت و کشور و اسلام و رهبر و خون شهدا باید محاکمه و اعدام کرد،نباید گذاشت این شیخ م... بعد از ... که در حق ملت انجام داده است فرار کند از پاسخ گفتن.