سود هنگفتی که از چشم مدیران کارنابلد ایرانی دور ماند

تطبیق پذیری پودر مس با انواع حوزه ها و افزایش تقاضا در صنایع الکتریکی و الکترونیکی و ساخت ماشین آلات صنعتی نکته ای است که توجه بیشتر مدیران کارنابلد کشورمان را به خود جلب نکرده است.

به گزارش تحریریه، به رغم کاهش نسبی در قیمت جهانی مس اما بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار به آینده این فلز بسیار خوش بین هستند زیرا ظرفیت های فلز سرخ در تولید برق و دیگر صنایع سبز موجب می شود که در دو دهه آینده نیاز بازار حداقل تا سه برابر مقدار کنونی افزایش یابد.

در همین شرایط ساکن کنونی هم تحلیلگران اقتصادی حتی برای کوتاه مدت نیز بازار بسیار پر رونقی را برای «پودر مس نانو» پیش بینی می کنند و پیش بینی می کنند تا سال 2025 پودر مس نانویی جایگاه ویژه ای فراتر از تصور فعلی داشته باشد.  

تحقیقات مرکز Market Research Future  پیش بینی می کند که تا چند سال آینده پودر مس 4 درصد از کل بازار مس را در اختیار می گیرد. بازار جهانی به دلیل تقاضای روزافزاون متالوژی پودری در صنعت خودرو و کاربردهای متنوع مس اتمیزه در فرایند پوشش سطح به تدریج اهمیت بیشتری می یابد. این ماده در صنایع کلیدی همچون هوافضا، فولاد، نفت و گاز و تولید برق جایگاه ویژه ای را پیدا خواهد کرد زیرا یکی از اجزای ضروری برای فناوری های این صنایع است.

تطبیق پذیری پودر مس با انواع حوزه ها و افزایش تقاضا در صنایع الکتریکی و الکترونیکی و ساخت ماشین آلات صنعتی نکته ای است که توجه بیشتر مدیران کارنابلد کشورمان را به خود جلب نکرده است. این در حالی است که ناظران جهانی بازار به پیشرفت ها و آینده محتوم این نوع مس با ارزش افزوده بالا بسیار امیدوار هستند. 

آیا بهتر نیست، به جای آنکه طبق گفته اردشیر سعدمحمدی میلیاردها دلار را صرف توسعه چند ده هزار تنی مس در اینده نامشخص کنیم با بکار گیری جوانان خوش فکر و بهره گیری از دانش و فناوری های نوین خود را برای دهه های بعد و تقاضای بازار آماده کنیم.

بسیاری از تحلیلگران اگرچه برای مس آینده روشنی را متصور هستند اما تاکید دارند این فلز ماده اولیه پودر مسی است که علاوه بر صنایع فوق در آینده نه چندان دور تقاضا برای آن به شدت افزایش می یابد زیرا حتی گرایش بیشتر به آن در صنعت چاپ سه بعدی، بر اهمیت این ماده افزوده است. در حالی که قیمت هر کیلو مس کاتدی در بازار حدود 9 تا 10 دلار است جستجوی ساده در اینترنت نشان می دهد که قیمت هر کیلو پودر مس در بازارهای جهانی از بیشتر از 15 دلار تا صدها دلار بسته به نوع، کیفیت و تکنولوژی آن متفاوت است.

ارزش افزوده ای که در تبدیل مس به پودر وجود دارد می تواند کم کاری های مدیریتی در صنعت مس کشورمان را جبران کند.

پایان/

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =