آوار کرونا بر سر گردشگری عربی

کشورهای عربی از زیان های ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش گردشگران خارجی در امان نبودند و شاخص ها نشان می دهد که درآمد گردشگری این کشورها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی نوشت، گزارش های کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل «آنکتاد» و سازمان گردشگری جهانی نشان می دهد شیوع ویروس کرونا طی سال های۲۰۲۰ و ۲۰۲۱  زیان بیش از ۴ تریلیون دلاری را بر تولید ناخالص جهانی تحمیل کرده داشته است. کرونا بر روی گردشگری و دیگر بخش هایی که با این صنعت ارتباط تنگاتنگی دارند هم تاثیر گذاشته است.

این گزارش نشان می دهد که کشورهای عربی هم از این زیان ها در امان نبودند؛ شاخص ها حکایت از آن دارند که در سال ۲۰۲۰ از شمار گردشگرانی که به کشورهای عربی مسافرت می کردند کاسته شده است. به طوری که این رقم در تونس با کاهش ۷۹ درصدی و در بحرین  ۷۸ درصد،  عربستان  ۷۶ درصدی، در قطر و مصر با ۶۹ درصدی و در إمارات با کاهش ۶۷ درصدی روبرو شد.

به همین ترتیب درآمد گردشگری این کشورها هم در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. درآمد گردشگری اردن با کاهش ۷۶ درصد به رقم ۱.۴ میلیارد دلار رسید. در آمد گردشگری عربستان هم با کاهش بیش از  ۷۰ درصدی به ۴ میلیارد دلار و در آمد مصر هم با کاهش ۶۶ درصد به ۴.۴ میلیارد دلار رسید. درآمد گردشگری قطر هم با کاهش ۳۵ درصد به رقم  ۳.۶ میلیارد دلار رسید.

کارشناسان پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۲۳ یا پس از آن آمار جهانگردان و درآمد کشورهای عربی از توریسم، به دوران پیش از شیوع کرونا نمی رسد. محدودیت های مربوط به مسافرت، کند بودن روند کنترل ویروس کرونا، کاهش اعتماد مسافران و ضعف فضای اقتصادی از جمله موانع اصلی رونق این صنعت هستند.

پایان/

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 11086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =