تصویر اقتصاد آمریکا رو به صعود و چین رو به نزول!

روزنامه مطرح آمریکایی نوشت که براساس داده های یک نظرسنجی، چین از نظر تصویر جهانی از ایالات متحده عقب تر است.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت که یک نظرسنجی جدید درباره ۱۷ اقتصاد پیشرفته نشان داد که اعتبار بین المللی چین به رغم نشانه‌های مثبت روند بهبود کنترل بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، همچنان به حرکت نزولی خود ادامه می دهد.

این روزنامه با اشاره به پژوهش های یک موسسه آمریکایی آورده است: با وجود افزایش نشانه های بهبود کنترل این بیماری همه گیر، یک نظرسنجی جدید در ۱۷ اقتصاد پیشرفته نشان داد که چین در زمینه اعتبار جهانی از ایالات متحده عقب است و همچنان به پایین ترین سطح معاملات خود ادامه می دهد. طبق نظرسنجی «مرکز تحقیقات پیو» یک اندیشکده آمریکایی مستقر در واشینگتن دی. سی است، وقتی از مردم پرسیده شد که تمایل دارند با کدام کشور روابط اقتصادی نزدیک تری داشته باشند، اکثریت فزاینده ای از پاسخ دهندگان در میان جمعیتی ایالات متحده را انتخاب کردند. این بازتابی از تصویر جهانی آمریکا از زمان پس از دولت ترامپ است.

باتوجه به روند برتری نسبی پکن در مقابل واشنگتن می توان جهت گیری های سیاسی کاخ سفید را در این پژوهش دید. یافته های نظرسنجی از ۱۸ هزار و ۸۵۰ نفر در چهار قاره در مورد تصویر چین که از فوریه تا مه انجام شد، نشان می دهد که دیپلماسی تهاجمی پکن در خارج و سیاست ها در داخل کشور موجب شکل گیری ادراکات منفی درباره این کشور شده است.

به گفته پیو، در حالی که حزب کمونیست چین برای برگزاری جشن صدمین سالگرد موجودیت خود آماده می شود، حدود سه چهارم یا بیشتر مردمی که در ژاپن، سوئد، استرالیا، کره جنوبی و ایالات متحده مورد نظرسنجی قرار گرفتند درباره این کشور نظر مساعدی ندارند. 

اعتبار چین در سال گذشته سقوط کرد که بخشی از آن به گفته اکثر پاسخ دهندگان ناشی از بی دقتی درباره شیوع بیماری همه گیر بود. در سال جاری اما تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که چین به خوبی توانسته این بیماری را مهار کند. مثبت ترین پاسخ های مربوط توانایی چین برای غلبه بر این بیماری مربوط به اروپا است. در کشورهایی مانند بلژیک، اسپانیا و هلند این نظرات مثبت بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. کانادا و ایالات متحده اختلاف بیشتری داشتند و مردم در منطقه آسیا-اقیانوسیه - به استثنای سنگاپور – همچنان نظر منفی داشتند.

More hold favorable views of the U.S. than of China

«لوک پاتی» محقق ارشد در انستیتوی مطالعات بین المللی دانمارک گفت: اگرچه ممکن است همه گیر شدن ویروس کووید ۱۹ باعث بدتر شدن وجهه چین در کشورهای دموکراتیک شود اما نگرانی های طولانی مدتی قبل از شیوع این بیماری وجود داشت. در ۱۵ مکان از ۱۷ مکان مورد بررسی، بیش از ۸۰ درصد پاسخ دهندگان گفتند که چین به آزادی های شخصی مردم خود احترام نمی گذارد.

با توجه به کنار رفتن موضوع بیماری کرونا از موضوعات اصلی برای بحث درباره چین، مسائل بیشتری در چارچوب دموکراسی علیه چین نمود پیدا کرده است. در مقابل، اعتقاد و اعتماد به رئیس جمهوری ایالات متحده از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری نسبت به دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق افزایش یافته است.

به عنوان مثال، در سوئد ۸۵ درصد به بایدن اعتماد داشتند در حالی که این رقم برای ترامپ ۱۵ درصد بود. در اوایل و زمان یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست بین رهبران گروه هفت، بایدن درباره همکاری با متحدان، اهدای واکسن جهانی و چگونگی برنامه ریزی این گروه برای مهار چالش های مطرح شده توسط چین صحبت کرد.

پایان/

۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 11157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =