هدف آمریکا مشغول کردن چین با داعش و طالبان است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است آمریکا با عقب نشینی نیروهای خود از افغانستان نابسامانی‌های خاورمیانه را به محیط جغرافیایی چین انتقال می دهد و تلاش دارد با استفاده ابزاری از اقلیت مسلمان این کشور پکن را با گروه های تروریستی داعش و حتی طالبان در افغانستان درگیر سازد.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی «بگرام» در افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ که بیش از ۲ تریلیون دلار هزینه مالی و ۳ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی را به کام مرگ کشانده و ده‌ها هزار تن زخمی برجای گذاشته است بیانگر چند موضوع است:

۱: این عقب نشینی به معنی اعتراف رسمی و عملی به شکست و پایان کار نیروهای آمریکایی در افغانستان است. پیش از این نیز نیروهای اتحاد جماهیر شوروی توسط نیروهای مجاهدان افغان که توسط غرب برای انتقام گیری از جنگ وینتام آموزش دیده بودند، در این کشور شکست خوردند. از این رو، می‌توان گفت تاریخ بار دیگر تکرار شده است.

۲: بروز جنگ داخلی و فرقه‌ای و نژادی میان قبایل پشتون که ۴۵ درصد از جمعیت افغانستان را شامل می‌شود با دیگر گروه های نژادی نظیر تاجیک و شیعیان هزاره و نژادهای دیگر در افغانستان.

۳: افزایش احتمال تجزیه افغانستان و فروپاشی فرقه ای و قبیله ای این کشور و تبدیل آن به کشوری شکست خورده و بی ثبات در همسایگی پاکستان و افغانستان.

عطوان افزود: قطعا گروه القاعده با قدرت و در نسخه جدید خود یعی داعش بار دیگر باز خواهد گشت و افغانستان را به جنگلی از انواع سلاح های سبک و سنگین تبدیل خواهد کرد. روند فروپاشی ارتش افغانستان هم دست کم از دو ماه پیش آغاز شده و رهبران این کشور از جمله رئیس جمهوری آن هم اگر بتوانند از دست نیروهای طالبان فرار کنند باید به دنبال پناهگاه امنی در آمریکا یا اروپا برای خود باشند.

وعده‌های آمریکا برای ایجاد آرامش، رفاه و دموکراسی در افغانستان و تبدیل این کشور به بهشت مانند عراق، پوشالی از آب درآمد و ثابت شد که این وعده‌ها نمایشی برای خندیدن به ریش افغان‌ها بود.

به نوشته این تحلیلگر، طالبان در حال پیشروی در افغانستان و بازپسگیری بیشتر شهرهای افغانستان است. نیروهای آن پشت درهای کابل حاضر می شوند. کنترل کامل افغانستان توسط طالبان احتمالا به چند چند هفته زمان نیاز دارد. «بایدن» رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند درگیری‌ها و نابسامانی‌های خاورمیانه را به محیط جغرافیایی چین انتقال دهد و از موضوع اسلام سیاسی به عنوان اهرم فشار خود در این زمینه استفاده کند. به این ترتیب ما باید شاهد پمپاژ میلیاردها دلار از پول های نفتی کشورهای خلیج فارس برای تامین مالی این پروژه جدید باشیم. همانطوری که پیشتر این دلارها در جنگ افغانستان و سوریه هزینه شده بود. درست به همین علت است که حمایت  ناگهانی آمریکایی‌ها به سوی قبایل اسلامگرای اویغور در شرق چین و نزدیکی مرزهای افغانستان متمایل شده است.

عطوان در بخش پایانی گزارش خود آورد: این تصور وجود ندارد که عرب ها از موضوع افغانستان درس عبرت بگیرند و درباره عاقبت شرم آور خود اندیشه کنند. زیرا آنها نمی‌خواهند و نمی‌توانند به این مسائل فکر کنند، زیرا کار از کار گذشته است و آنها همه تخم‌مرغ های خود را در سبد آمریکا قرار داده‌اند؛تنها گزینه فراروی آنها گزینه‌ای است که شاه ایران با آن  روبرو شد و این یعنی مرگ در تبعید.

هنگامی که نیروهای آمریکا در اکتبر سال ۲۰۰۱ پس از حوادث یازدهم سپتامبر به افغانستان حمله کردند نشریه «تایم» روی جلد خود تصویری از یک مرد افغانی با لباس رسمی را آورده بود که روی آن نوشته شده بود این پایان طالبان است. در آن زمان ما گفتیم خلاف این موضوع رخ خواهد داد. این جنگ دامی است که پایان تاریخ آمریکا به عنوان قدرت بزرگ را رقم خواهد زد و تحولات کنونی این موضوع را اثبات کرده است.

پایان/

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 11162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =