آیا اردن سفیر جدید خود در ایران را معرفی می‌کند؟

پیام تبریک پادشاه اردن به سید ابراهیم رییسی در کنار دیگر تحولات نشان می دهد روابط اردن با کشورهای محور مقاومت به تدریج در مسیر بهبودی پیش خواهد رفت و در سایه نبود ارتباط قوی میان اردن و عربستان و وجود منافع تجاری و اقتصادی اردن با عراق، امان به ضرورت انتخاب سفیر در تهران پی برده است.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی رای الیوم در بخشی از گزارش خود نوشت، به طور ناگهانی و تنها چند روز پس از نشست سه جانبه بغداد میان عراق، اردن و مصر و پس از حضور پادشاه اردن در زیارتگاه صحابه در جنوب اردن «عبدالله دوم» پادشاه اردن با ارسال پیامی پیروزی آیت الله سید «ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و با تاکید بر تقویت روابط میان دو کشور برادر، آرزوی پیشرفت و شکوفایی برای ملت ایران کرد.

به نوشته روزنامه رای الیوم، بعد از ظهر شنبه در امان پایتخت اردن اعلام شد که پادشاه این کشور به رئیس جمهوری منتخب ایران پیام تبریک داده است. براساس پیش بینی دیپلمات ها، شاید این پیام اجازه دهد روابط دیپلماتیک دو جانبه که برای سال‌های طولانی به حالت تعلیق درآمده بود، از سرگرفته شود. محافلی که پرونده روابط اردن و ایران و معادلات منطقه‌ای را پیگری می‌کنند، فاش کردند امان برای اعزام سفیر به دمشق برنامه ریزی می‌کند. به نظر می رسد یک هیات از وزارت امور خارجه اردن در حال سامان دهی موضوع برقراری روابط دیپلماسی میان امان و دمشق است. زیرا بیش از 2 سال است که اردن در مقر سفارت این کشور در پایتخت دمشق سفیر ندارد و سفارت اردن در دمشق در سطح کاردار فعالیت داشته است.

شاید در سایه رویکردهای آشکار امان برای حمایت از «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، اردن سفیری در ایران انتخاب کند. به احتمال زیاد اکنون وزارت امور خارجه اردن در حال بررسی اقدامی است که سال ها به تعویق افتاده و در چارچوب سیاسی، روابط اردن با کشورهای محور مقاومت هرچند کم و به تدریج در مسیر بهبودی پیش می رود. این در شرایطی است که به نظر می رسد نبود ارتباط در سطح عالی میان اردن و عربستان، شاید به گونه‌ای به گشایش سیاسی و دیپلماتیک اردن در عمق سوریه و عراق منجر شود. به ویژه که منافع مشترک تجاری و اقتصادی اردن با عراق اقتضا می کند که امان به ضرورت تامین خواسته دیرینه ایران مبنی بر انتخاب سفیر اردن در تهران، توجه کند. شاید گفت و گوهایی که اکنون در جریان است و اجازه گردشگری شیعی و دینی در جنوب اردن را می دهد، زمینه ساز انتخاب سفیر اردن در تهران باشد.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: همزمان با این موضوع پادشاه اردن در نشست‌هایی که پشت درهای بسته برگزار شد، از قصد خود برای حمایت ویژه از سوریه و عراق در مذاکراتی سخن به میان آورد که دو هفته دیگر با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت. در این میان برپایه نشست‌هایی که محتوای آن‌ها به بیرون درز کرده، نشان می دهد که سوریه باید به آغوش اتحادیه عرب بازگردد و از نخست وزیر عراق هم حمایت کامل به عمل آید.

پیام تبریک پادشاه اردن به رئیس جمهوری منتخب ایران هم در زمانی ارسال شد که امان سرگرم برنامه‌ای درباره راه اندازی گردشگری دینی و شیعی است.

پایان/

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =