دولت روحانی چطور "فاجعه کرونا" را در ایران رقم زد؟!

دانشمند برگزیده فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه در ابتدا دولت و مدیران وزارت بهداشت قرنطینه را اقدامی "قرون وسطایی" نامیدند، گفت: وابستگان بیماران کرونایی که به واسطه مصرف داروهای خارجی فوت شدند آیا برایشان در زمینه چرایی علت فوت عزیزانشان سؤالی مطرح نیست؟! آیا از خانواده بیماران برای مصرف این داروها اجازه گرفته شده بود؟!

دکتر سید مؤید علویان؛ استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و دانشمند برگزیده فرهنگستان علوم پزشکی اظهار کرد: اتفاقاتی که طی یک سال و نیم گذشته در دنیا و به تبع آن در کشورمان در حوزه کرونا با آن مواجه بوده‌ایم، برای همه درس‌آموز است؛ دنیا یاد گرفت از این اتفاقات تجربه و درس بگیرد و متعاقب آن اصلاحات لازم را در مدیریت این اپیدمی داشته باشد اما ما در کشور خود چه کردیم؟!

وی با بیان اینکه در برخورد اول مدیران دولت و وزارت بهداشت، قرنطینه را اقدامی "قرون وسطایی" نامیده و تلاش کردند با شیوه‌های ظاهراً عملی به مقابله با اپیدمی بپردازند، افزود: رفتار کرونا در پاره‌ای از موارد به دلیل تبعیت از سیاست‌های بهداشت جهانی، رفتاری شدید بود و همین موضوع باعث جان باختن بسیاری از عزیزان ما شد چون ما تفکرمان نسبت به کرونا نادرست بود.

این دانشمند برگزیده فرهنگستان علوم پزشکی تصریح کرد: بعد از قرنطینه، بحث آموزش پیشگیری  جامعه  مطرح شد اما مسئولان نظام سلامت ما چه کردند؟! آنها به سراغ تجهیز بیمارستان‌ها و امکانات رفتند اما این تجهیزات کارایی لازم برای کنترل بیماری را نداشت و عملاً در طول این مدت با افت و خیزهایی در تصمیمات مواجه شدیم.

دکتر علویان با بیان این نکته که بازگشایی مدارس در سال تحصیلی گذشته علی‌رغم مخالفت‌های جدی متخصصان دلسوز از سوی مسئولان اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: کاری که مسئولان کردند این بود که مدعی شدند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، مراسم‌های مختلف برگزار و مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شد، مسافرت‌ها منتفی نشد و در واقع در این ایام بحث رعایت دستورالعمل‌ها و قرنطینه جدی گرفته نشد چون آنها باور نمی‌کردند همین عدم رعایت و توجه، پیک‌های متعدد را به همراه داشت به طوری که اکنون به پیک پنجم رسیدیم.

این پزشک فوق تخصص گوارش و کبد تأکید کرد: پیک‌های کرونا در ایران اصلاً متناسب و برابر پیک‌های کرونایی دنیا نیست، عملکرد ما در مدیریت کرونا بسیار بد بود؛ از همان ابتدا دلسوزانه گفتیم برای تحقیق و ساخت واکسن با شرکای خارجی همکاری داشته باشیم در حالی که آقایان به دنبال داروی کرونا رفتند و مصرف آن باعث عقب افتادن از روند تحقیقات و بالا رفتن تلفات بیماری شد.

وی تأکید کرد: وابستگان بیماران کرونایی که به واسطه مصرف داروهای خارجی فوت شدند آیا برایشان در زمینه چرایی علت فوت عزیزانشان سؤالی مطرح نیست؟! آیا از خانواده بیماران برای مصرف این داروها اجازه گرفته شده بود؟!

دکتر علویان ضمن اشاره به عوام‌فریبی دولت و وزارت بهداشت در خصوص واکسن با این توجیه که اجازه نمی‌دهیم ایرانی‌ها موش آزمایشگاهی شوند، ادامه داد: ما در زمینه اقتدار، قرنطینه، تفکر علمی، ایزولاسیون، بهداشت و... درست عمل نکردیم و دولت کاملا ناهماهنگ بود؛ بارها وزیر بهداشت اعلام کرد اختیارات وی اندک است و کاری نمی‌تواند انجام دهد! سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر وزیر توانایی انجام کاری را نداشت چرا در این جایگاه ایستاده است؟!

وی خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت همانطور که مسئول موفقیت‌هاست، مسئول جان مردم نیز هست و اکنون مسئول فوت عزیزانی است که بسیاری از آنها قابل پیشگیری بود ما مدعی نجات همه نیستیم اما آمار بالای مرگ و میر  غیرقابل پیشگیری نبود، وزارت بهداشت با عملکرد به‌موقع و مدیریت درست می‌توانست جلوی بسیاری از این موارد را بگیرد اما متاسفانه با عوام فریبی، اقدام دیرهنگام، عدم صداقت با مردم، ما را به این نقطه رساند که  اکنون مردم برای واکسن باید به کشورهای دیگر سفر کنند؛ واقعا باید چه نامی بر روی این نظام سلامت گذاشت.

دکتر علویان متذکر شد: اگر تا مهر ماه 60 درصد مردم واکسینه نشوند با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و کسب و کارها، شاهد پیک ششم خواهیم بود و اوضاع به مراتب مخاطره آمیزتر خواهد شد؛ هر بار قبل از ورود هر پیک هرچه هشدار دادیم کسی توجهی نکرد و الان وارد پیک پنجم شدیم.

انتهای پیام/

۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 11175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      متاسفانه سو مدیریت این آقا اقتصاد. روابط با همسایگان. برق. آب . تورم .ارزش پول ملی و ... را نابود کرد . اگر این مملکت قانون داشت ایشان و تیم دولتش باید محاکمه و به اشد مجازات برسند