نوع عربستانی ازدواج سفید هم به بازار آمد!

افزایش نسبت دوشیزه ها، بی رغبتی جوانان به ازدواج و بالا رفتن مهریه و هزینه ازدواج و افزایش آمار طلاق از جمله دلایلی هستند که سبب گسترش ازدواج «مسیار» در عربستان سعودی شده است؛ برخی این نوع ازدواج را جنایت بزرگی علیه زنان می دانند.

به گزارش تحریریه، به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج اونلاین» در گزارشی به قلم «یوسف حمود» نوشت، ازدواج «مسیار» نوعی ازدواج  یا اصطلاحی اجتماعی است که در دهه اخیر در برخی کشورهای عربی خلیج فارس و در راس آن عربستان رواج یافته است که ازدواجی تقریبا بدون پایبندی به تعهدات زناشویی مرسوم است و معمولا پنهانی انجام می‌شود. این ازدواج در بین مردانی رواج دارد که قادر به تامین هزینه های سنگین ازدواج نیستند.

برای این نوع ازدواج غیرقانونی اخیرا از سایت ها و اپلیکشن های دوست یابی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس استفاده می شود. این نوع از ازدواج با وجود شیوع آن در عربستان هنوز هم به طور پنهانی انجام می شود و برای افراد شرم آور است. با این حال، چنینی رابطه ای مورد علاقه برخی زنان و زوج‌هایی است که موفق به ازدواج رسمی نشده اند و آنها  می‌خواهند برای روابط جنسی خود پوششی مذهبی و شرعی بیابند. از نظر برخی زنان، ازدواج مسیار به عنوان راه فراری شرعی برای لذت بردن در زندگی مجردی یا فرصتی برای شروع رابطه جدید پس از طلاق یا مرگ همسر است.

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، اندیشمندان عربستان معتقدند که علت شیوع این نوع ازدواج، افزایش نسبت دوشیزه ها و چشم پوشی جوانان از ازدواج و بالا رفتن مهریه، بالا رفتن هزینه ازدواج و افزایش آمار طلاق و افزایش سفر افراد به کشورهای دیگر است؛ برخی خانواده ها برای حمایت از دختران خود در برابر روابط حرام به این نوع ازدواج پناه می برند. 

ازدواج مسیار از سال 1996 رواج پیدا کرد در آن زمان مفتی سعودی که بالاترین مقام دینی در عربستان بود با فتوای دینی رسمی به این نوع ازدواج جنبه شرعی بخشید. اما بسیاری از افراد در شرعی بودن آن تردید دارند و آن را مخالف مبانی اساسی ازدواج در اسلام می دانند. 

در فوریه سال 2019 اما «عبدالله المنیع» عضو هیات علمای ارشد عربستان ازدواج میسار را درست به شمار آورد و گفت که این نوع ازدواج دارای شرایط و ارکان ازدواج است.

طبق گزارش فوق، این نوع ازدواج مشکلات بسیاری به دنبال دارد زیرا زنان قادر به تحمل پیامدهای آن از جمله فرزند آوری و همچنین مخالفت مردان با پذیرش این نوع فرزندان نیستند. فعالان مسائل اجتماعی در شبکه های اجتماعی هم از ادامه ازدواج مسیار انتقاد می کنند و این نوع ازدواج را جنایت بزرگی علیه زنان به شمار می آورند. «موسی آل سعود» فعال مسائل اجتماعی درباره این نوع از ازدواج می گوید این ازدواج نادیده گرفتن حقوق زن و فرزندان آن است و گزینه نامطلوبی است که شرایط اجتماعی وی را به آن مجبور کرده است.

روزنامه «الوطن» عربستان در این باره نوشت مدت این ازدواج 2 هفته تا 60 روز است و پس از بروز اختلاف این نوع ازدواج به طلاق می کشد. هنوز هم موضع جامعه درباره ازدواج مسیار با تعارض هایی همراه است. عده ای ادعا می کنند که دین اسلام آن را در شرایطی مشخص تایید کرده است و عده ای دیگر با آن مخالف هستند و می گویند شیوع سرّی این نوع ازدواج پیامدهای گسترده ای را برای جامعه سعودی به دنبال دارد.

پایان/

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 11203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فریبا IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 0
      ما که بالاخره نفهمیدیم این ازدواج مسیار چی هست !!!
      • امیر IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
        0 0
        همون صیغه
      • محمد IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
        1 0
        فکر کنم منظورشون همون موقت باشه
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 0
      کمتر دروغ بگین
      • US ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
        0 0
        دیگه اگر دل خودشون رو خوش نکنن چکار کنن؟ 40 سال شکست پشت شکست رو چجوری توجیه کنن؟ باید به خودشون بگن که اگر ما بدبختیم اشکالی نداره چون بقیه هم بدبختند. حالا خودت فکر کن که روزی که اینترنت نبود چه دروغهایی میگفتند. یاد آیه و مکرو و مکرالله میافتم. هیچوقت شیطان فکر نمیکرد که بشر بتونه اطلاعات رو وایرلس منتقل کنه.
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 0
      مثل صیغه خودمان
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 0
      این همان ازدواج صیغه ای است که سال هاست درایران رواج دارد.
    • احمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 1
      ازدواج خوبیه کاشکی منم در عربستان بودم
    • کلات IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 1
      چرا اینقدر دروغ می بافید میخواهید بگید که عربستانیا هم مثل ما بدبختن خب فکر اینجا را بکنید ۱۰۰تا خبرگزاری دیگه هم هست
    • سرباز حاج قاسم IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 4
      سلام از هر نظر زنان مسلمان و حتی غیر مسلمان در این نوع رابطه بازنده مطلق هستند که بعد از بهم خوردن این نوع رابطه دیگر در خانواده و در اجتماع عزت و ابروی قبلی را نخواهند داشت و به ناچار از همه طرف بازنده وبخصوص از لحاظ روحی و روانی صدمات شدیدی خواهند شد انشالله خداوند شر غرب را و تمدن غرب را از سر همه امت مسلمان دفع و رفع بفرمایند
      • فاطمه IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
        6 0
        ماله غریب یا عربستان نیس همون صیغه کشورخودمونه الان شده ازدواج سفید ،وعلتشم شرایط اقتصادیه بیشتر
    • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      مسیارکاملاشرعی و قانونی است.وازدواج دایم هست‌.فقط جای زن ومردعوض شده زنان ثروتمندکه همسری ندارن مردی روبه عقدخودشون درمیارن که بی پول وندارهستن.ونیازی به مهریه ونفقه ندارن . مثل صیغه ایران نیست .چندساعته وچندروزه هم نیست دائمه
    • شلمان IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      تنها هدفت از انتشار این اخبار ، اشاعه این رفتارا تو جامعه است .برو یه کم اخبار علمی و شادی بخش بذار .
    • منا خانوم IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 0
      این ازدواج سفید نیست همون صیغه ایه که توو ایران رواج داره. ساعتی و روزانه و ماهانه با یه پولی به اسم مهریه. بی هیچ قید و بندی خودمونم نقد کنیم بد نیست