میراث رفسنجانی علیه زیست بوم کرمانی

بحران کم آبی در استان کرمان به دلیل عدم توجه به الزامات توسعه صنعتی و کشاورزی مدرن ابعاد گسترده ای پیدا کرده است.

به گزارش تحریریه، طبق اظهرات علی زینی وند استاندار کرمان، خشکی زمین به عمق 400 متر رسیده است و نه تنها باید استفاده از آب های زیرزمینی را متوقف کرد، بلکه باید به منابع زیرزمینی آب هم تزریق شود. رسیدن آب خلیج فارس به کرمان که احتمالا سال آینده انجام می شود یکی از راهکارهای حل مشکل است.

در شهرهای مختلف استان کرمان اتخاذ توامان چند سیاست غلط با یکدیگر باعث ایجاد بحران آب شده است که می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

  1. سدسازی های غلط در سرزمینی خشک که آب را از دشت ها دریغ کرده و به پشت سدها فرستاده است تا در گرمای کویر تبخیر شود.
  2. صنایع و معادن، که آب زیادی برای کار نیاز دارند.
  3. کشاورزی سنتی که مصرف آب بالایی دارد.

از دوره هاشمی رفسنجانی، شاهد انتقال حجم وسیعی از صنایع به استان کرمان که زادگاه وی بود، شدیم که این سیاست کویرگرایی در دوره خاتمی هم درباره یزد تکرار شد که به نادیده گرفتن الزامات محیطی در توسعه صنعتی انجامید.

حجم انبوهی از صنایع آب بر مانند پتروشیمی، نیروگاه های سیکل ترکیبی، کاشی و سرامیک، ذوب فلزات و ... در استان کرمان ایجاد شده است که باعث ایجاد تنش آبی و نابود کردن باغات پسته شده است. به طوریکه سالانه بیش از 1000 هکتار باغ پسته که درآمدزایی بالایی داردخشک می شود.

میز کسب و کار تحریریه معتقد است که باید صنایع آب بر از کویر مرکزی به حاشیه خلیج فارس و دریای عمان منتقل شود. کشاورزی سنتی جای خود را به کشاورزی صرفه جو مدرن دهد و معادن که مزیت مستقیم منطقه است با بهترین روش های ممکن اداره شود.

پایان/

۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 11320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =