آمریکا مجبور به خروج از عراق است

«طلال عوکل» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطینی تبار معتقد است با عقب‌نشینی تدریجی آمریکا از افغانستان این کشور مجبور می شود از عراق هم خارج شود. کاهش حضور و نفوذ آمریکا در منطقه عرصه بازی در خاورمیانه را به نفع ایران تغییر می دهد.

به گزارش تحریریه، مرکز بررسی ها و پژوهش های «الناطور» اردن در گزارش خود به قلم «طلال عوکل» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطینی نوشت، اوضاع ژئوپلتیکی و نظامی در منطقه خاورمیانه به سرعت در حال تغییر است. بسیاری از شاخص ها نشان می دهد نقش آمریکا در حال کم رنگ شدن است و این کشور بیهوده برای حفظ هژمونی خود در نظام جهانی تلاش می کند. دولت آمریکا در شرایطی که نگاه ها در عرصه بین المللی نسبت به سیاست آمریکا منفی است مقابله با چین، روسیه و ایران را در اولویت خود قرار داده است.

به نوشته مرکز بررسی ها و پژوهش های الناطور، تصویر کلی از خاورمیانه نشان می دهد که آمریکا به تدریج از منطقه عقب نشینی خواهد کرد. نیروهای آمریکا با وجود شکست توافق خود با جریان طالبان در حال عقب نشینی از  افغانستان هستند و این روند تا پایان ماه آگوست آینده تکمیل خواهد. پس از شکست آمریکا در افغانستان اکنون راهی جز عقب نشینی از این کشور برای واشنگتن باقی نمانده است. این در حالی است که رویدادها نشان می دهند که طالبان حدود ۸۰  درصد از افغانستان را به کنترل خود درآورده است. اما طالبان دیدگاهی برای روند سیاسی ندارد که بتواند با تکیه بر آن به یک راه حل میانه با دولت افغانستان برسد. طالبان برای بازیابی قدرت خود تلاش می کند و این موضوع اقتضا می کند که به جنگ ادامه دهد.

گزارش افزود: عراق هم یکی دیگر از کشورهایی بود که آمریکا پس از افغانستان به آنجا حمله کرد. هنوز هم نیروهای نظامی آمریکا در عراق حضور دارند. نتیجه حمله آمریکا به عراق این کشور از فقر، بی ثباتی اجتماعی، امنیتی و اقتصادی، ویرانی زیر ساخت ها و کمبود برق و انرژی است ضمن آنکه این کشور گرفتار میلیاردها دلار بدهی خارجی شد.

به موازات آنچه در افغانستان رخ می دهد و به دلیل ماجراجویی های اسرائیل علیه تاسیسات ایران، عطش انتقام از نیروهای آمریکا در عراق افزایش یافته است. پایگاه های آمریکا در اربیل، عین الاسد، حومه دیرالزور با حمله موشکی روبرو شده اند. در صورتی که این وضعیت ادامه دولت «جو بایدن» مجبور خواهد شد نیروهای خود را از عراق خارج سازد. در سوریه هم اوضاع برای حضور نظامی آمریکا در این کشور خوب نیست و روسیه و ایران در این کشور دست برتر را دارند. هنگامی که آمریکا به افغانستان و عراق حمله نظامی کرد دولت «جورج بوش» تروریسم را دشمن نخست خود معرفی کرده بود، اما اکنون دنیا تغییر کرده است و چین و روسیه به دشمن نخست آمریکا تبدیل شده اند.

مرکز بررسی ها و پژوهش های الناطور در بخش پایانی گزارش خود آورد تغییرات در خاورمیانه ادامه دارد. این تحولات، ائتلاف های گذشته را از بین می برد و ائتلاف های جدیدی شکل خواهند گرفت. عربستان و امارات از هم دور می شوند و مصر به قطر و ترکیه نزدیک خواهد شد. اوضاع و ائتلاف سازی های بی ثبات همراه با تغییراتی خواهد بود که نتیجه آن کاهش حضور و نقش آمریکا در منطقه و عرصه بین المللی خواهد بود.

پایان/

۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
کد خبر: 11359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =