اطلاعات سپاه دستور حمله به آمریکا را صادر کرد؟

۷۲ ساعت پیش از آنکه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بی نام و نشان ادعا کند رئیس اطلاعات سپاه در سفر به عراق دستور حمله به آمریکایی ها را صادر کرده است رسانه های آمریکایی، سعودی و اماراتی در حال القای سناریوی معکوس بودند با این مضمون که شبه نظامیان عراق حرف ایران را نمی شنوند.

به گزارش تحریریه، ادعا از این قرار است که سه منبع نظامی و دو منبع امنیتی عراق که رویترز نام هیچ کدام آنها را ذکر نکرده و هر ۵ منبع ادعایی یاد شده به یکباره زبان گشوده اند، همگی با هم فقط به رویترز اعلام کرده اند که «حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در جلسه‌ای در بغداد در هفته گذشته، از شبه‌نظامیان شیعه عراقی خواسته تا حملات خود علیه نیروهای آمریکایی را شدت ببخشند».

رویترز ادعا کرده است «نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه پس از سفر اخیر هیاتی از ایران به سرپرستی حسین طائب چندین بار هدف حملات قرار گرفتند.» این در حالی است که پیش از سفر مورد ادعا، این آمریکا بود که به نیروهای حشدالشعبی در مرزهای عراق و سوریه حمله کرد؛ حمله ای که منجر به شهادت ۴ مرزبان الحشد از تیپ سیدالشهدا شد.

رویترز معترف است که «سفر رییس سازمان اطلاعات سپاه به عراق پس از دومین حملات هوایی آمریکا علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در نزدیکی مرز عراق و سوریه انجام شد.»

منابع غربی بر این نکته تاکید کرده اند که «افزایش تنش‌ها میان شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت ایران و نیروهای آمریکایی می‌تواند بر تلاش‌ها برای احیای برجام تاثیر بگذارد.»

چند روز پیش از انتشار گزارش رویترز، رسانه هایی مثل آسوشیتدپرس و اسکای نیوز می گفتند «ایران به شبه نظامیان عراقی گفته حمله نکنید تا نتیجه مذاکرات هسته ای روشن شود اما مقاومت عراق برخلاف این امر عمل کردند.»

به نظر می رسد هدف رسانه های غربی، در هر دو سناریو توقف حملات با ایجاد جنگ روانی بود؛ سناریوهای ظاهرا متناقض اما  هدفمند با توسل به خبرسازی؛ یک بار با این ادعا که ایران خواستار توقف حملات شده اما مقاومت عراق تبعیت نکرده است و یک بار با این ادعا که ایران دستور حمله داده و مسئول است.

منبع: ایرنا

پایان/

۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 11377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا US ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      5 3
      اقا این امریکا امریکا که میگید کجاست چون من از مسئولین شنیدم امریکا عددی نیست ولی طوری اخبار میگید انگار که رقم بزرگیه
      • NL ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
        0 5
        اگر روزنامه کیهان 40 سال گذشته رو بخونی متوجه میشی که تا حالا اینگلیس رفته زیر آب و دبی هم خالی شده و مردم عربستان از گشنگی مردن و غیره. جالبه بدونی که بعضی از این پیش بینی ها مال دوره سردبیری خاتمی بود بعله محمد خاتمی. باور کن از شریعتمداری هم بدتر بود.
    • NL ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      4 3
      حالا شما کوتاه بیا. آمریکا بچه س یه حرفی زده شما به بزرگی خودت ببخش. اونا سگ کی باشن که با شما درگیر بشن. فقط مواظب باشید که هوش مصنوعی که تو دستگاه کرونا سنج گذاشتید نره همه ارتش آمریکا رو پودر کنه. خدا رو خوش نمیاد.
      • علیرضا IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
        1 3
        باسلام،زمانیکه امریکائیهاازقصدهواپیمای مسافربری ایران عزیزمان رازدند،اگرخانواده شماهاداخل آن هواپیمابود،یازمانیکه امریکا،آلمان،انگلیس،اتریش و...شهروندان ایرانی بی گناه راباعوامل نفوذیشان مانندمنافقین ترورمیکردندوکشتارمردم بانقشه تحمیل جنگ به ایران وهزارهاجنایت وخیانت دیگرازجمله تحریمهای ظالمانه همه جانبه ایران وایرانی و...که دردشمنی باایرانیان مانندصهیونیزم وسعودی و...هیچ فرقی باهم ندارنداگردرحق شماهااینگونه ظلم میشد،آیابازهم اینگونه مدافعان ایران زمین رابابی شرمی وبی حیایی تمام به تمسخرمیگرفتیدودرمحضرخداوندوشهدا ذره ای شرف وغیرت نشان نمیدادید؟!درضمن کدام نیروی نظامی درتاریخ سراغ داریدکه بطورمستقیم پایگاه نظامیان امریکاراباخاک یکسان کندوچنانکه درویدیوهای مستندهم موجوداست ازترس نمیدانندبه کجافرارکنندکه ایران اسلامی وسپاه دلاورغیرتمندمان عین الاسدراموشکباران ونیروی دریایی امریکاوانگلیس را کت بسته مقابل دوربینهای بین المللی به خاری وزبونی به تصویرکشانید.پس وای برحال شماکه بویی ازشرف وغیرت رادر خودندارید،باتشکر
      • US ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
        1 0
        آقا علیرضا. از این پیروزیها دن کیشوت بیشتر داشت. به اسرائیل حمله کنید و از نقشه حذفش کنید و یا مثل مرد قبول کنید که شکست خوردید و به رسمیت بشناسیدش. کارهایی که الان شما میکنید فقط تحریم رو اضافه میکند و به کشورهای نفت خیز مثل روسیه و عربستان سود میرساند. شیخ سلمان حتی تشکر هم از تو نمیکند.