زامبیا هم از ایران جلو زد!

مدیریت رانتی و ناکارآمد صنعت مس کشور باعث می شود که ایران هر روز از رقبای درجه یک و دو بیشتر عقب بماند و بازار را به ان ها تحویل دهد.

به گزارش تحریریه، جمهوری اسلامی ایران براساس بسیاری از برآوردهای جهانی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن ذخیره مس در اختیار دارد و از این نظر رتبه ششم یا هفتم کشورهای جهان را داراست. براساس برخی برآوردها معدن مس سرچشمه با داشتن حدود ۵ درصد ذخایر مس جهان دومین معدن بزرگ جهان است اما با این وجود ایران تقریبا جایگاه قابل ذکری در عرصه تولید و بازار جهانی مس ندارد در حالی که شیلی به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس جهان سالانه حدود ۵.۷ میلیون تن از این فلز را تولید می کند.

جالب اینجاست که بر اساس برخی خبرها برای سال ۱۴۰۰ هم برخلاف همه ادعاها تولید مس کشور اندکی بیشتر از ۲۹۰ هزار تن برآورد شده است. حتی طبق همین پیش بینی ها در شرکت ملی مس اگر برنامه مدیران کنونی این صنعت عملیاتی شود در سال ۱۴۱۰ نیز تولید مس ایران نمی تواند به ۶۰۰ هزار تن در سال برسد.

میز کسب و کار تحریریه، بارها اعلام کرده است که مدیریت کنونی صنعت مس کشور چیزی کمتر از فاجعه برای کشور به همراه ندارد زیرا بسیاری از ظرفیت های کشور را بلااستفاده گذاشته و باعث از دست رفتن قابلیت ها و بازار پرسود این کالا که برخی آن را طلای سرخ آینده و نفت فلزی، می دانند، شده است. این سخن به هیچ عنوان ادعا نیست و با استناد به سخنان و امار مدیران این صنعت و روندهای جهانی حرکت لاک پشتی و هزینه بر صنعت مس ایران قابل اثبات است.

ایران با ذخایر عظیم مس خود اکنون باید حداقل بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن مس تولید کند و بیش از ۸۰ درصد آن صادر شود و از این راه سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار نصیب کشور کند. اما در شرایط کنونی میزان درآمد صادراتی ایران اندکی بیشتر از ۸۰۰ میلیون دلار عنوان می شود.

همانطور که گفته شد مدت ها است که از افزایش تولید مس به ۳۰۰ هزار تن صحبت می شود اما این رقم گویا دست یافتنی نیست و تولید مس کشور در چند سال گذشته از ۲۴۰ هزار به حدود ۲۸۰ هزار تن افزایش یافته است.

این آمار ضعیف در حالی کسب شده است که کشور آفریقایی زامبیا با ذخایر اثبات شده به مراتب کمتر از ایران(دارای رتبه بین ۱۵ تا ۲۰ در فهرست دارندگان ذخایر بزرگ مس) سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تن مس تولید می کند که بیشتر آن صادر می شود.

متاسفانه و بر اساس گزارش تارنمای «TRADING ECONOMICS» حتی ایران در سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۶۰ میلیون دلار مس از این کشور آفریقایی واردات داشته است!

زامبیا با بهره گیری از مدیریت غیررانتی و تجهیزات به روز در چند سال اخیر حدود سه برابر ایران مس تولید کرده است و با قیمت امروز بیشتر از ۸ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب می کند.  خبرگزاری «رویترز» نوشت، زامبیا در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۸۸۰ هزار تن مس تولید کرد که نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۴ درصد رشد داشته است. زامبیا در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۷۶ هزار تن مس تولید کرد.

طبق این گزارش زامبیا برای سال ۲۰۲۱ نیز دستیابی به تولیدی ۱ میلیون تن در سال را هدف گرفته است. ضمن آنکه برای چند سال آینده دستیابی به مقادیر بیشتر و داشتن یک سهم عمده از بازار را برنامه ریزی کرده است.  

رویترز نوشت، تغییر رویکرد جهانی به خودروهای الکتریکی که در آن مس بسیار پرکاربرد است موجب افزایش شدید تقاضا برای این فلز در جهان خواهد شد. برخی پیش بینی ها از ۴ برابر شدن نیاز جهان به مس تا دو دهه بعد سخن می گویند.

مدیریت صنایع مس در کشورهایی همچون شیلی، پرو، آمریکا و ... به عنوان بزرگترین تولید کنندگان، آینده را به گونه ای رصد می کنند تا از قافله بازار مس عقب نمانند. در این میان حتی کشورهای کوچکتر همچون زامبیا، ازبکستان، قزاقستان، ترکیه و ... هم برنامه ریزی می کنند تا در کوتاه مدت ظرفیت تولید خود را در حد چشمگیری افزایش دهند. به عنوان نمونه ازبکستان در سه سال اخیر تولید مس خود را بیشتر از ۵۰ درصد اضافه کرد و برای افزایش ۴۰۰ هزار تنی در آینده نزدیک برنامه ریزی کرده است. اکنون زامبیا هدف افزایش حداقل ۱۰۰ هزار تنی را برای هر سال در نظر می گیرد.

مدیریت ضعیف در صنعت مس؛ انرژی ارزان برق و فسیلی را با قیمتی غیرقابل باور برای رقبای خارجی از دولت دریافت می کنند و بعد به خاطر همین رانت عظیم مدعی سودآوری نسبت به رقبا هم هستند؛ اما همزمان توانایی ندارند ۲۰ درصد بهره وری شرکت های مطرح جهان را کسب کنند.

پایان/

۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 11380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 22
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • TR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      28 0
      متاسفانه كشور دچار معزل خيانت و وطن فروشي شده ..
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      16 7
      قراره معادن سوریه را فعال کنیم و از اونا جلو بزنیم.
    • قادری IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      19 0
      مهم در ایران خوردن و بالا کشیدن اموال مردم ولو گرسنگان پابرهنه و کپر نشین بی پناه باشد .
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      24 5
      کشور بی صاحب است
    • ممد IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      17 0
      مدیریت خانوادگی و پارتی بازی و خاصه خواری در شرکتهای دولتی باشد وجناح های سیاسی متولی اقتصاد باشند کشور پیشرفت نخواهد کرد و منابع ومعادن کشور به یغما خواهد باید ذینفعان در در سازمانها وزارتخانه ها دستشان از سرم آدن و منابع دولتی کوتاه شود رانت کاملاً از بین برود
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      4 0
      کارشناسان و مدیران تازه نفس جوان از بدنه مردم بدون پارتی به کار بگمارید ببینید یک شبه ایران گلستان می شود این تنها رمز پیشرفت و نسخه شفا بخش اقتصاد و صنعت بیمار کشور ما است پاکسازی کامل اقتصادی و صنعتی باید صورت گیرد وسلام
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 0
      سپاس به مسؤلان
    • علی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      3 1
      کشوری که رئیس جمهورش ...و وابسته ... و وزرایش دو تا... باشند بهتر از این نخواهد شد
    • بیژن کیا IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      4 0
      بی اعتنائی به شایسته سالاری ، بی توجهی به جوانان که سرمایه ی اجتماعی اند و عدم نظارت نتیجه اش میشود همین فجایع اقتصادی .
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 2
      باید از خدامون باشه که کم تر از معادن استخراج کنیم
    • علیرضا HK ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      3 0
      بهترین تحلیل: رییس شرکت ملی مس بجای اینکه زیرساخت ها و صنایع وابسته به معدن مس سرچشمه رفسنجان را در رفسنجان تقویت کند سالیانه میلیاردها تومان از سرمایه معدن مس رفسنجان را به بهانه مسولیت اجتماعی معدن صرف استادیوم و باشگاه و جاده و... در کرمان کرده تا باخوش ..برای وزیر صمت که قبلا استاندار کرمان بوده به پست معاونت وزیر برسد که رسید با این کار هم میلیاردها تومان از سرمایه رفسنجان را نابود کرد و هم اینده تولید مس را نابود کرد
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 6
      خدا رو شکر که بیشتر استخراج نمیکنن چون همشو دارن مجانی میدن به سوریه و عراق و چیزی برای کودکانمان نمیمونه .
    • سجاد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      6 0
      درمدیران ومسولان ایرانی .... هیچی نیست هیچ اراده ای برای پیشرفت ایران ندارن همه توانشون روفقط برای پیشرفت خانواده خودشون بکارمیگیرند حالاچه ازراه اختلاس ودزدی چه ازراه پارتی بازی.
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      مدیریت دولتی بهتر از این نیست. اگر بود شوروی سابق از هم نمی پاشید.
    • گنیا IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      1 0
      وقتی خصوصی سازی اصل ۴۴ به خصولتی تبدیل میشه دولت ی پای ماجرا است ،ومدیران این مجموعه ها هم درسیطره دولتها باشند ،برای خوش خدمتی بالا دستی ها چوب حراج به همه چیز می زنند تا چند روز پشت میزشان باشند،تا چسبندگی دولتها به کسب کارها باشد همین است ،،،،
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      تو این فلاکت مردم حالا میخان مالیات بر عایدی سرمایه هم بگیرن که اونم بخورن
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      1 0
      مردم جمع بشيد برم زامبيا ! بريم مدير بياريم و مديرها خودمونو بندازيم ... به يه دردي بخورند!
    • عباس شکری IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      متاسفانه در صنعت مس از زمانیکه بنده بخاطر دارم مشکل مدیریت داشتیم مدیرانی منصوب شده اند که همگی بالادستی فامیل یا هم کیش ... داشته اند. متاسفانه شایسته سالاری تنها چیزی هست که در مس اصلا دیده نمی‌شود.
    • علی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      جالبه حنده داره همراه با گریه به حال اقتصادمون که هر روز بدتر از دیروز میشه.....
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      بگذارید برای آیندگان هم چیزی بماند اگر تمام منابع مس کشور را هم استخراج کنند و بفروشند ریالی از آن به جیب مردم نمی رود
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      بعضی از مدیران بی لیاقت که توی مس هستند اکثریت از رفسنجان هستند و بخاطر فشارهای سیاسی بکار گماشته شدند. رفسنجان .پارتی بازی .بیسوادی نماینده بی سوادتر
    • علیرضا IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      1 0
      سلام.بنده خودم کارمند شرکت مس هستم که حدود۱۰ ساله بازنشست شدم.کارگاه مفتول ۸ میلیمتری که کیفیت محصول خیلی خوب بود و روزانه ۴۰۰ تن مفتول تولید میکرد،الان حدود ۵ ساله که تولید نداشته و عملا از چرخه تولید خارج شده و شنیدم این امر بخاطر کارخانه های کوچک که متعلق به بعضیها!!!ست ،اتفاق افتاده..و شرکت فقط خام فروشی میکنه که باعث تاسفه.کاش ارگانی در مملکت بود که فقط مس را زیر ذره بین میبرد و مدیران رانتی و ناکارامد را به سزای اعمالشون میرسوند.کارگاه با ان عظمت را به عمد ،و در مسیر حمایت از اقازاده ها تعطیل کردند.اف بر شما نالایقان.