بانک مرکزی یا دولت روحانی؛ کدام یک صاحب دلارهای آزادشده خواهد بود؟

سوال مشخص این است که نقطه اثر دلارهای مسدودی در کره جنوبی و ژاپن بر متغیرهای اقتصادی کجاست.

به گزارش تحریریه، آمریکا با دسترسی ایران به دارایی‌های بلوکه‌شده در ژاپن و کره‌جنوبی موافقت کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با امضای یک ابلاغیه به کره‌جنوبی و ژاپن ۹۰ روز فرصت داد تا به‌طور قانونی و فارغ از شرایط تحریمی، بازپرداخت خود را با ایران نهایی کنند.

 اما سوال مشخص این است که نقطه اثر دلارهای مسدودی بر متغیرهای اقتصادی کجاست؟ پیگیری‌ها نشان می‌دهد این منابع باید در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد؛ زیرا پیش‌تر دولت منابع ریالی دلارهای مسدودی را دریافت کرده بود. حال بانک مرکزی با جمع‌آوری منابع ریالی از طریق تخصیص ارز به واردکنندگان، می‌تواند شرایط کاهش پایه پولی را فراهم آورد. 

دنیای‌اقتصاد در این خصوص معتقد است، آزادسازی این منابع و در اختیار گرفتن آن توسط بانک مرکزی می‌تواند اثر ضدتورمی داشته باشد. این در حالی است که اگر این منابع (مانند درآمدهای نفتی جدید) در اختیار دولت قرار می‌گرفت، فروش آن به بانک مرکزی می‌توانست باعث افزایش دارایی خارجی بانک مرکزی و به تبع آن رشد پایه پولی شود.

به گزارش تحریریه،‌ هر چند در متن بیانیه منتشر شده ابهاماتی وجود دارد که شاید تعبیر آن استفاده شرکتهای صادرکننده کالاهای تحریمی از این منابع برای تسویه صادرات گذشته خود باشد، اما برخی گمانه زنیها حاکی از این است که منابع آزاد شده مذکور عملا در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

اگر سناریو اول محقق شود عملا تغییری در بازار ارز ایجاد نخواهد شد و شاید دلیل عدم ریزش جدی بازار ارز در روز چهارشنبه با وجود انتشار خبر آزادسازی منابع ارزی کشور به همین دلیل باشد.

پایان/

۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 11391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =