ایران و اسرائیل رو در روی هم بر روی یک میز؟

یک اندیشکده مطرح صهیونیستی به تازگی فاش ساخت این رژیم تلاش دارد در یک ترفند سیاسی، با استفاده از قدرت چانه زنی روسیه و چین وارد فاز دیپلماتیک مستقیم با جمهوری اسلامی ایران شود.

به گزارش تحریریه، جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و هرگونه مراوده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ... را هم با آن ممنوع کرده است اما اکنون این رژیم با حیله گری به دنبال فتح بابی در این زمینه است. 

بیشتر از یک دهه است که وضعیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organisation) در هاله ای از ابهام قرار دارد. با وجودی که کشورهایی همچون هند و پاکستان در فاصله زمانی بسیار اندکی پس از ارائه درخواست به عضویت دائم این پیمان امنیتی و نظامی در آمده اند اما بهانه های واهی برخی از کشورها آسیای میانه و چین در کنار کم کاری های دیپلماتیک موجب شد تا جمهوری اسلامی ایران تاکنون از ظرفیت بسیار بزرگ امنیتی و اقتصادی این سازمان محروم بماند.

یکی از مهمترین چالش هایی که دولت «ابراهیم رئیسی» در حوزه سیاست خارجی باید از همان روزهای نخست با آن روبرو شود تعیین تکلیف این موضوع است زیرا در صورت تاخیر، کشور مجبور است هزینه های بسیار گزاف سیاسی را بابت این موضوع پرداخت کند. به تازگی یکی از مراکز پژوهشی در اراضی اشغالی فاش ساخت که رژیم صهیونیستی درخواستی را برای حضور در سازمان شانگهای جهت عضویت به عنوان «شریک گفت وگوها» را درخواست داده است. این نوع عضویت دو درجه پایین‌تر از عضویت کامل و یک درجه کمتر از عضویت به عنوان ناظر است. ایران اکنون عضو ناظر این سازمان است.

 اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی(INSS) اعتراف کرده است «در صورت وقوع، این پذیرش حداقل اسرائیل را در کنار ایران در یک فضای دیپلماتیک قرار خواهد داد و حضور در این سازمان امکان تماس با چین و روسیه به عنوان طرف های ثالث را ایجاد می کند تا کانالی برای تماس مستقیم و پنهانی میان نمایندگان دو دشمن ایجاد شود».

در صورتی که این موضوع و بحث عضویت در پیمان شانگهای مدیریت نشود ممکن است جمهوری اسلامی ایران مجبور شود یا از خیر عضویت در این پیمان بگذرد یا اینکه هزینه های سیاسی سنگینی را بابت آن بپردازد.

پایان/

۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 11460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Ar9916617 IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      مرگ بر اسراییل