3 گانه چاپ پول، ورشکستگی شرکت ها و گسترش فقر

اقتصاددانان در غرب نسبت به واقعی بودن روند بهبود کنونی وضعیت اقتصاد جهان خوش بین نیستند و برخی تحلیلگران حتی اعتقاد دارند بسته های حمایتی تنها رکود و آسیب های اقتصادی را به تعویق انداخته و آن ها را از بین نبرده است. پیش بینی وقوع موجی از ورشکستگی شرکت ها چشم انداز آینده را تیره و تار کرده است.

به گزارش تحریریه، هفته نامه «اکونومیست» در تحلیلی نوشت: ممکن است کشورهای ثروتمند به زودی دریابند که آیا از بروز آسیب های اقتصادی جلوگیری شده است یا صرفا این آسیب ها به تعویق افتاده است.

بسیاری از اقتصاددانان نگرانند که اقتصاد در کشورهای ثروتمند سرنوشتی اسفناک داشته باشد. ۱۸ ماه محدودیت های مربوط به کووید ۱۹ به طرز شگفت انگیزی زخم های اقتصادی برجای گذاشته است. روند بهبود اما به سرعت در حال انجام است. اما آیا به راستی از آسیب های اقتصادی ناشی از کرونا جلوگیری شده یا صرفا این مشکلات به تعویق افتاده است؟ با پایان یافتن طرح های محرک دولت که سال گذشته به پایان رسید، ممکن است به زودی به این سوال پاسخ داده شود.

هنگامی که آنها برای اولین بار شرایط قرنطینه را وضع کردند، دولت های جهان ثروتمند اقدامات گسترده ای را برای حمایت از شرکت ها و خانوارها انجام دادند. از پرداخت چک های محرک اقتصادی گرفته تا به کار گرفتن طرح های موثر همچون ارائه وام های کم بهره به مشاغل و اعلام مهلت بیشتر برای پرداخت مالیات، بهره و اجاره بها نمونه هایی از این اقدامات بود. اکنون بسیاری از این موارد در حال پایان است، یا قبلا پایان یافته است. در منطقه یورو حداقل سه چهارم فرصت پرداخت بدهی ها منقضی شده است. در آلمان مهلت پرداخت بدهی ها در آوریل پایان یافت. در آمریکا مهلت پرداخت ۳۰۰ دلار در هفته برای پرداخت مزایای بیکاری در ژوئن و جولای در نیمی از ایالت ها پایان می یابد. بقیه در ماه سپتامبر پایان می یابند. ایجاد محدودیت های فدرال در مورد اخراج ها در تاریخ ۳۱ جولای پایان می یابد. برنامه های حفظ شغل انگلیس و کانادا نیز در پاییز به پایان می رسد.

https://www.economist.com/img/b/608/662/90/sites/default/files/20210724_FNC871.png

روی هم رفته، همه این طرح ها در جلوگیری از بسیاری از زخم ها ومشکلات اقتصادی که معمولا پس از رکود اقتصادی دیده می شود، به طرز چشمگیری موفق بوده اند. البته نمی توان منکر این موضوع شد که بسیاری از مردم دچار محرومیت شده اند. به عنوان مثال فقر شدید جهانی به شدت افزایش یافته است. با این حال، در دنیای ثروتمندان، بودجه کلی خانوار به طور شگفت انگیزی قوی به نظر می رسد.

درآمد واقعی برای هر نفر در سال ۲۰۲۰ حتی با کاهش تولید ناخالص داخلی ۳ درصد افزایش یافت (نمودار ۱ را ببینید). هزینه های دولت برای مزایای بیمه بیکاری اضافی و وجوه نقدی ارائه شده که به ۲.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای ثروتمند رسید، بدون شک به بهبود اقتصادی کمک کرد. در آمریکا نرخ فقر از ۱۰.۷ درصد در ژانویه ۲۰۲۰ به ۱۱ درصد در ژوئن سال جاری کمی افزایش یافته است، البته با نوسانات اندک.

https://www.economist.com/img/b/608/662/90/sites/default/files/20210724_FNC875.png

اینک بزرگترین مساله برای نبود اطمینان این است که چگونه این تصویر زمانی که محرک به پایان برسد، تغییر خواهد کرد. در گزارش اخیر «بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی» نهاد مالی بین‌المللی که در پی تقویت همکاری های پولی و مالی بین‌المللی است و به عنوان بانکی برای بانک‌های مرکزی کشورها فعالیت می‌کند، «موجی از ورشکستگی شرکت ها» را به عنوان «یک علامت سوال بزرگ که چشم انداز دور دست را تیره می کند» پیش بینی کرده است.

سه عامل نگران کننده وجود دارد: کاهش نقل و انتقالات نقدی باعث کاهش درآمد خانوار و ایجاد مشکلات در هزینه های آنان می شود، دوم اینکه پایان طرح های محافظت از شغل میلیون ها نفر را از کار بی کار می کند و موضوع سوم اینکه مجموعه ای از صورتحساب های معوق و بازپرداخت بدهی ها به دلیل تقلیل هزینه ها موجب ورشکستگی شرکت ها می شود.

مانند بسیاری از موارد در همه گیر، محتمل ترین نتیجه این است که حذف محرک ها بیشترین آسیب را به قشر ضعیف جامعه وارد کند. کاهش رفاه ممکن است برخی از مردم را به سمت فقر سوق دهد و در آمریکا میلیون ها نفر از مستاجران را مجبور کند تا خانه خود را تخلیه کنند. شرکت های کم بازده ممکن است ورشکست شوند. در سال ۲۰۲۰ دولت ها به سرعت طرح های محرک سخاوتمندانه جهانی را ارائه دادند. اکنون وظیفه این است که افراد را به عقب برگردانیم و تخریب خلاقانه را فعال کنیم، در حالی که هنوز از افراد نیازمند محافظت می کنیم.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      انشالله نفرین ما جوانان پیش خدا میره وانشالله سوریه وعراق ولبنان حکومتشان عوض میشود،چقدر زجرو بیکاری وفقر کشیدم ،خداوند راست وچپ را نابود کند که با بیکار کردن وفقیر کردن مردم نسل ایرانی را از بین بردید،6000000میلیون افغانی را وارد ایران کردند تا 6000000ملیون ایرانی بیکار بشند کارگری ساده را تو این تحریم وتوروم وبیکاری به مردم ایران روا نداشتند ،16000000میلیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش تو ایران زیاد شده،مسولان کاریابی افغانی تو ایران راه انداختند،ایران ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین ومجردترین کشور دنیا هستیم،من وخانوادم ودوستانم دیگه هیچ وقت پای صندوق رای نمیریم،دیگه خوشم از مذهب و ریا نمیاد،ایران رکوردار فقر و بیکاری و مجردو رانت واختلاص مسولان وتبعیض وسهمیه بندی علمی و نابرابری اجتماعی و فرهنگی وفساد ناموسی وتوروم ومهاجر وطلاق وعتیاد در دنیا است،32سالمه مجردم هر کاری میکنم کار دائم گیرم بیاد نمیاد تا تشکیل خانواده بدم ف