مرگ زودهنگام توافق صلح آبراهام

بسته شدن صندوق سرمایه‌گذاری آبراهام، زیربار نرفتن عمان برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، شانه خالی کردن بایدن از وعده‌های ترامپ، مخالفت مردمی در کشورهای عربی، رای بحرین و سودان به قطعنامه پیشنهادی برای تحقیق درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل در جنگ اخیر غزه و اختلاف امارات و عربستان از جمله مواردی هستند که سبب خواهند شد توافق صلح آبراهام راه به جایی نبرد.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، به نظر می‌رسد توافق صلح «آبراهام» که آواخر سال گذشته در میان هیاهیوی رسانه‌ای بزرگ از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا و «جارد کوشنر» داماد وی طراحی شده بود در حال نابودی است.

به نوشته رای الیوم، 7 موضوع و تحول اساسی بیانگر شکست این طرح است.

 نخست اینکه صندوق آبراهام که از سوی ترامپ و با سرمایه‌های آمریکا و امارات برای سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل تاسیس شده بود در حال بسته شدن است و این موضوع را تارنمای اقتصادی اسرائیلی به نام «گلوبس» اعلام کرده است و بسیاری از منابع آمریکایی هم آن را تایید کرده‌اند.

 دوم اینکه «بدر بن حمد بن حمود البوسعید» وزیر امور خارجه عمان در آستانه سفر به عربستان به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت عمان سومین کشور منطقه خلیج فارس نخواهد بود که با رژیم اسرائیل روابط خود را عادی‌سازی می‌کند؛ عمان در این زمینه به قطعنامه‌های بین‌المللی و برپایی 2 کشور پایبند است.

سوم اینکه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا از بسیاری از وعده‌ها و سیاست‌های دولت سابق آمریکا درباره به رسمیت شناختن صحرای آفریقا برای مغرب و حمایت مالی از سودان به دلیل عادی‌سازی روابط خود با رژیم اسرائیل چشم‌پوشی کرده است.

چهارم اینکه در بسیاری از کشورهایی که در نتیجه فشارها و مشوق‌های مالی و سیاسی آمریکا، توافق صلح آبراهام را امضاء کرده‌اند مخالفت مردمی با این توافق گسترده است. به طوری که سودان شاهد تظاهرات گسترده مردمی علیه عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل بود و سفیر اسرائیل در مغرب هم هنوز در هتل اقامت دارد و کسی حاضر نشده به وی خانه ای را بدهد یا اینکه ملکی را برای سفارت اسرائیل در این کشور اجاره دهد.

 پنجم اینکه رای سودان و بحرین به قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل که در آن خواستار تحقیق درباره جنایت‌های اسرائیل در جنگ اخیر علیه نوار غزه شده بود شوکه بزرگی را در محافل اسرائیلی به دنبال داشته است.

ششم اینکه 2 کشور امارات و عربستان که از توافق صلح آبراهام حمایت می‌کردند دچار اختلاف شده‌اند. امارات این توافق را امضاء کرده بود و عربستان در آستانه امضا کردن آن بود. این 2 کشور در یمن هم با یکدیگر دارای اختلاف هستند.

 هفتم اینکه بایدن تصمیم گرفته است همه نیروهای آمریکا را از افغانستان خارج سازد. او 8 سامانه موشکی پاتریوت و تاد را از 4 کشور عربستان، اردن، عراق و کویت برچیده است و نیروهای زمینی و جنگ افزارهای سنگین خود را از پایگاه خود در قطر به اردن منتقل کرده است. این اقدام آمریکا در چارچوب طرح این کشور برای تمرکز بر منطقه شرق آسیا و مقابله با قدرت‌ روز افزون نظامی و اقتصادی چین قرار می‌گیرد.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: به طور خلاصه می‌توان گفت توافق صلح آبراهام نتیجه تلخ طرحی مسموم به نام «معامله قرن» بود و متاسفانه برخی کشورهای عربی با چشمانی باز در دام دروغ های ترامپ و نتانیاهو افتادند.

در کل پیروزی گروه‌های مقاومت فلسطین در جنگ اخیر غزه و موفقیت موشک های آن در حمایت از مسجد الاقصی و شکست عملی گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های مقاومت در سقوط توافق صلح آبراهام نقش داشتند.

پایان/

۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =