حاتم بخشی بن سلمان برای ترامپ و کوشنر

دمکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از پنهان‌کاری جمهوری‌خواهان پیرامون روابط مالی ترامپ-کوشنر با بن سلمان و ادامه کمک های مالی هنگفت ریاض به آن دو ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «عربی۲۱» در گزارشی نوشت، سوال یکی از نمایندگان ارشد دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا در مورد ماهیت رابطه میان جراد کوشنر مشاور ارشد سابق کاخ سفید و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و شراکت تجاری این دو و همچنین میزان تاثیر این شراکت بر روابط ایالات متحده و سعودی و تضاد منافع، در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، توجه برانگیز شد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت «جیمی راسکین» عضو دموکرات کمیته نظارت و مراقبت مجلس نمایندگان، پس از انتشار اسنادی که نشان می دهد کوشنر ۲ میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری سعودی که ریاست آن را بن سلمان به عهده دارد، پول گرفته، سوالات خود پیرامون اینکه "آیا شایسته است از پست دولتی جهت تحقق سود شخصی استفاده کنیم" را مجددا مطرح کرد و افزود کوشنر از پاسخ به این سوال ناتوان است.

به گزارش «واشنگتن پست»، بن سلمان مدت کوتاهی پس از خروج کوشنر از سمت خود در کاخ سفید، در صندوق سرمایه گذاری خصوصی کوشنر موسوم به «Affinity Partners» سرمایه گذاری کرده است.

در اوایل سال ۲۰۲۱، زمانی که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، او و دامادش کوشنر با چالش‌های تجاری بی‌سابقه‌ای مواجه شدند. درآمدهای ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری کاهش یافته بود و حمله هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا و حمایت وی از آنان به برند ترامپ در بخش املاک و بازار بورس آسیب زده بود.

Quiet Fixer in Donald Trump's Campaign: His Son-in-Law, Jared Kushner - The  New York Times

کوشنر به عنوان یکی از دستیاران ارشد ترامپ و شرکت خانواده‌ای او به یک کمک فوری ۱.۲ میلیارد دلاری برای نجات شرکت نیاز داشتند، که بن سلمان به سرعت برای نجات کوشنر و ترامپ دست به کار شد.

یک سال پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، زمین های گلف ترامپ میزبان مسابقات گلف LIV با حمایت صندوق سرمایه گذاری سعودی شد. پس از آن نیز شرکت ترامپ با یک شرکت املاک سعودی برای ساخت "هتل ترامپ" به مبلغ ۴ میلیارد دلار به عنوان بخشی از یک زمین گلف در عمان به توافق رسید.

راسکین در ادامه خطاب به کوشنر می نویسد، من عمیقاً از امتناع مداوم شما از ارائه اسناد سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری دولت سعودی در صندوق شما با توجه به گزارش های مهم اخیر مبنی بر اینکه این اتفاق تنها چند ماه پس از ترک پست در کاخ سفید رخ می دهد، ناراحت هستم. راسکین همچنین از کوشنر می خواهد همه سرمایه گذاران خارجی شرکتش را معرفی کند.

این روزنامه به راز روابط نزدیک بن سلمان، ترامپ و کوشنر اشاره کرده و می نویسد، سود کلانی که ترامپ و کوشنر از سعودی به دست آوردند، پس از کمک به بن سلمان برای به قدرت رسیدن وی و حمایت از او در بسیاری از بحران های بین المللی بوده است.

ترامپ و کوشنر بر نقش بن سلمان در ترور جمال خاشقجی سرپوش گذاشتند و این یک لحظه مهم بود که از سقوط ولیعهد جلوگیری کرد. بن سلمان همچنین از سفر ترامپ به عربستان به عنوان کاتالیزوری در کودتای خود علیه محمد بن نایف ولیعهد سابق استفاده کرد.

حاتم بخشی بن سلمان برای ترامپ و کوشنر

این روزنامه می افزاید، زمانی که بن سلمان ۳۱ ساله بود، به دنبال رسیدن به تاج و تخت بود، اما اگر کوشنر ۳۵ ساله، که کلید قدرت گیری بن سلمان بود را ملاقات نکرده بود، در این راه به بن بست می خورد. از سوی دیگر، ترامپ و کوشنر از طریق معاملات خرید تسلیحات و عادی سازی میان اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس، حمایت بن سلمان را به دست آوردند.

هنگامی که کوشنر پس از ترک سمت خود در کاخ سفید، می خواست شرکت خود را تأسیس کند، با ۵ مشاور صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی در عربستان جلسه ای برگزار کرد که ۴ نفر از آنها به دلیل عدم تجربه کوشنر و خطرات مالی متوجه پادشاهی از این سرمایه گذاری، با درخواست وی مخالفت کردند اما در نهایت بن سلمان موافقت کرد که دو میلیارد دلار به کوشنر بدهد.

انتظار می رود شرکت کوشنر علاوه بر سهمی از سود، سالانه ۲۵ میلیون دلار هزینه مدیریت از این سرمایه گذاری دریافت کند.

حاتم بخشی بن سلمان برای ترامپ و کوشنر

راسکین نامه خود را در ماه ژوئن به کمیته نظارت که در آن زمان تحت کنترل دموکرات ها بود، برای به دست آوردن این اسناد منتشر کرد اما اکنون که جمهوری خواهان اکنون کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند، جمیز کومر رئیس جدید کمیته در بیانیه‌ای به واشنگتن پست گفت که نامه راسکین را امضا نخواهد کرد، تصمیمی که می‌تواند کسب اطلاعات از کوشنر را برای دموکرات‌های مجلس دشوار کند.

واشنگتن پست اشاره کرد که انتظار می رود درخواست راسکین از طریق تحقیقات همزمان توسط رئیس کمیته مالی سنا، ران وایدن، که در حال تحقیق در مورد روابط مالی خانواده سلطنتی سعودی و خانواده ترامپ است، پذیرفته شود که مسائلی بسیار جدی را برملا خواهد کرد.

منبع: مطالعات خلیج فارس

پایان/

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 24303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =