تغییر موضع عربستان درباره ایران

عربستان که مدت ها در میان دو گزینه تحریم ها و توافق هسته ای خواستار اعمال تحریم ها و ادامه فشارها علیه ایران بود اکنون موضع خود را تغییر داده است. کارشناسان اعتقاد دارند این تغییر موضع عربستان به دلیل پرونده یمن است زیرا عربستان می خواهد ایران بر گروه انصارالله فشار بیاورد توافق صلح با ریاض را امضا کنند.

به گزارش تحریریه بخش عربی زبان شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا» درباره تغییر موضع عربستان درباره توافق هسته ای ایران نوشت، مقامات عربستان خواستار از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام شده اند. با وجود اینکه دولت « جو بایدن» اعلام کرده است که مذاکراتی درباره موضوع هسته ای ایران صورت نخواهد گرفت، اما ریاض بر این موضوع تاکید کرده است که کنار گذاشتن دیپلماسی در این زمینه سبب برهم خوردن ثبات خاورمیانه خواهد شد.

«کریل سیمنوف» کارشناس شورای امور بین المللی روسیه به روزنامه فوق گفت موضع ریاض درباره برجام تغییر کرده است. عربستان که مدت ها در میان دو گزینه تحریم ها و توافق هسته ای خواستار اعمال تحریم ها و ادامه فشارها علیه ایران بود اکنون موضع خود را تغییر داده است.

به اعتقاد وی، شاید این تغییر موضع عربستان به دلیل پرونده یمن باشد زیرا عربستان می خواهد ایران بر گروه انصارالله فشار وارد کند تا توافق صلح با عربستان را امضا کنند.

تغییر موضع عربستان درباره ایران

وی افزود در این زمینه عمان نقش میانجیگری را بر عهده دارد. از نگاه سعودی ها ایران باید نفوذ خود را در یمن حفظ کند تا حوثی ها را در مسیر آشتی با عربستان قانع سازد.

ریاض و تهران در این زمینه ارتباط دارند و شاید تغییر رویکرد عربستان درباره مذاکرات هسته ای با این موضوع در ارتباط باشد و ریاض ادامه توافق هسته ای را موضوع خوبی می داند.

پایان/

۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 24382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =