رقابت روسیه و آمریکا در سواحل دریای سرخ

اهمیت ژئوپلتیک دریای سرخ و سواحل آن به طور واقعی در رقابت قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای ایجاد پایگاه نظامی در سواحل آن به ویژه در سودان خود را نشان داده است و از زمان اعلام تصمیم روسیه برای ایجاد پایگاه در سواحل سودان در کنار دریای سرخ، این منطقه به کانون رقابت روسیه و آمریکا برای افزایش نفوذ تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، «الجزیره» قطر در گزارش خود درباره پایگاه روسیه در سودان نوشت: طی ماه‌های اخیر تحولات مربوط به ایجاد پایگاه تدارکات و پشتیبانی دریایی روسیه در سواحل سودان بار دیگر تنش روسیه و آمریکا در دریای سرخ را افزایش داده است.

دریای سرخ به دلیل موقعیت جغرافیایی آن یکی از مهمترین پهنه‌های آبی جهان به شمار می‌رود. این دریا کانال اصلی ارتباط تجاری میان بازارهای اروپایی و آمریکا از یک سو و بازارهای آسیایی از سوی دیگر است و سالانه حدود ۷۰۰ میلیارد دلار کالا از آن عبور می‌کند. گزارشی که از سوی کمیته کنگره آمریکا ارائه شده نشان می‌دهد هر طرفی که بتواند کنترل و مدیریت دریای سرخ را در اختیار داشته باشد دارای جایگاه راهبردی و نفوذ بیشتری در این منطقه خواهد بود.

طبق این گزارش، گمانه‌زنی‌ها نشان از این دارد که اهمیت دریای سرخ و مناطق ساحلی آن در آینده افزایش خواهد یافت. اهمیت ژئوپلتیک دریای سرخ به طور واقعی در رقابت قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای ایجاد پایگاه نظامی در سواحل آن خود را نشان داده است. سودان پس از انقلاب دسامبر سال ۲۰۱۸ به یکی از مراکز درگیری داغ میان واشنگتن و مسکو تبدیل شده است؛ روسیه برای امضای توافقی با سودان تلاش می‌کند تا بتواند از پایگاه تدارکات و پشتیبانی خود در ساحل سودان و منافع راهبردی خود در دریای سرخ حمایت به عمل آورد. به عنوان مثال بیانیه‌ وزارت انرژی آمریکا که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد نشان می‌دهد ۲۴ درصد از صادرات نفت روسیه به سوی کانال سوئز راهی می‌شوند. اقدام روسیه برای ایجاد پایگاه در این منطقه با طرح‌های این کشور و راهبرد آن در داخل آفریقا در ارتباط است و این پایگاه گذرگاهی برای ورود روسیه به اقیانوس هند ایجاد می کند که اهمیت آن در حال افزایش است.

تیره شدن روابط خارطوم و واشنگتن و تحریم‌هایی که آمریکا علیه سودان اعمال کرد زمینه را برای تحرک روسیه فراهم کرد تا روابط تنگاتنگی را با سودان در دوره دولت نجات ملی فراهم کند. روسیه ارتش سودان را به انواع اسلحه مجهز کرد تا با درگیری‌ها در جنوب و غرب کشور مقابله کند. پس از اینکه «عمر البشیر» رئیس جمهوری سابق سودان به پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد برپایی پایگاه نظامی در ساحل سودان را داد روابط دو کشور ابعاد راهبردی به خود گرفت. این پیشنهاد با بلندپروازی روسیه برای ایجاد پایگاه نظامی دریای سرخ همسو بود. با توجه به اینکه سواحل آفریقا گذرگاه مهمی برای ورود به آفریقا است آمریکا هم این موضوع را در راهبرد خود کنار نگذاشته و از سقوط نظام سودان به عنوان فرصت راهبردی برای بازگشت به سودان و تضعیف نفوذ روسیه و چین در این منطقه استفاده کرده است. فرماندهان نظامی ارتش آمریکا در آفریقا بسته شدن پایگاه روسیه در سودان را یکی از اولویت خود معرفی کرده‌اند.

روسیه پس از انقلاب سودان خطراتی را که متوجه خود در سواحل سودان بود درک نمود و برای شتاب بخشیدن به امضای توافق برپایی پایگاه تدارکات و پشتیبانی دریایی در دریای سرخ وارد عمل شد و در ژوئن سال ۲۰۱۹ این توافق را با دولت سودان امضا کرد. از زمان اعلام تصمیم روسیه برای ایجاد پایگاه در سواحل سودان در دریای سرخ برخی شاخص‌ها نشان می‌دهد که این منطقه به کانون درگیری و رقابت برای افزایش نفوذ راهبردی تبدیل شده است. مسکو و واشنگتن از طریق اعزام ناوهای جنگی خود به بندر پورت سودان پیام‌هایی را در این زمینه رد و بدل کردند. در روز ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۱ کشتی حمل‌ونقل سریع وابسته به نیروی دریای آمریکا به این منطقه رسیده است. سه روز پس از آن سفارت آمریکا در خارطوم اعلام کرد کشتی جنگی «وینستون چرچیل» به این منطقه رسیده است. مسکو هم در این زمینه تاخیر نکرد و خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه به نقل از ناوگان این کشور اعلام کرد ناو «گریگورویچ» به این منطقه وارد شده است. درواقع این نخستین ناو روسی است که به منطقه‌ای رسیده که مسکو قصد برپایی پایگاه نظامی را در آنجا دارد.  

پایان/

۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =