"اقتصاد" مانع اصلی فرزندآوری در کشور نیست!

یک پژوهشگر حوزه جمعیت در رد این تصور عمومی که مهم‌ترین مانع فرزندآوری، اقتصادی است، گفت: استان‌هایی که براساس اعلام مرکز آمار، بالاترین درآمد سرانه را دارند، استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی، پایین‌ترین میزان نرخ باروری را دارند!

به گزارش تحریریه؛ صالح قاسمی درباره  نقش اقتصاد یا فرهنگ در کاهش میزان فرزندآوری در کشورمان اظهار کرد: در نگاه اول، اقتصاد پررنگ‌ترین مانع برای فرزندآوری است اما کمی که دقیق‌تر می‌شویم می‌بینیم اینطور نیست!

وی ادامه داد: طبقاتی که مانع اقتصادی ندارند هم، فرزندآوری نمی‌کنند ضمن این که متوسط تعداد فرزندان طبقات برخوردار که مانع اقتصادی ندارند، از میانگین جامعه خیلی پایین‌تر است؛ پس یعنی مانع اقتصادی وجود دارد اما مانع اقتصادی، اصلی‌ترین مانع نیست.

قاسمی با بیان این که سبک زندگی یک مانع پنهان در امر فرزندآوری است، تصریح کرد: مانع پنهان اما قوی‌تری در امر  فرزندآوری وجود دارد تحت عنوان سبک زندگی و نوع نگرش عمومی و اجتماعی مردم به فرزند؛ به عبارتی متاسفانه در حال حاضر، فرزند یک ارزش اجتماعی نیست و نگرش عمومی نسبت به آن مطلوب نیست.

نویسنده مجموعه کتاب «جنگ جهانی جمعیت» در رد این تصور عمومی که مهم‌ترین مانع فرزندآوری، اقتصادی است، تصریح کرد: استان‌هایی که براساس اعلام مرکز آمار، بالاترین درآمد سرانه را دارند، استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی، پایین‌ترین میزان نرخ باروری را دارند و همین سه استان به ترتیب گیلان، مازندران و مرکزی جزء سه استان سالمند کشور هستند! در واقع یعنی نقیض این مطلب را می‌بینیم.

وی درباره رابطه‌ سطح تحصیلات و تعداد فرزند، متذکر شد: معمولاً افراد تحصیل کرده، سطح برخورداری اقتصادی و موقعیت اجتماعی بالاتری دارند و در طبقات اجتماعی الیت و نخبه جامعه قرار می‌گیرند اما تعداد فرزند آن‌ها کمتر از میانگین جامعه است و باز این یعنی نگرش، بیشتر ایفای نقش می‌کند تا اقتصاد؛ اگر چه که اقتصاد بسیار مهم است و حتما در این رابطه هم موانعی وجود دارد.

قاسمی با اشاره به این که در طبقات مختلف اجتماعی، وزن متغیرهای اقتصاد و سبک زندگی متفاوت است، تاکید کرد: حتما در طبقات میانی و پایین‌تر، وزن موانع اقتصادی بیشتر می‌شود؛ اگر چه موانع نگرشی و سبک زندگی‌هایی که مانع فرزندآوری است، در طبقات متوسط و پایین هم همچنان پررنگ و موثر است.

وی افزود: لذا واقعا نیاز به تحلیل دقیق و مطالعات کیفی وجود دارد که متاسفانه کمتر شاهد آن هستیم؛ براساس آنچه در دنیا بین جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان مطرح است، همگی اقتصاد را موثر می‌دانند اما سبک زندگی و نگرش را موثرتر.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 11560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • mts GB ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      با سلام خدمت این مثلا پژوهشگر دلیل فرزندآوری اقتصاد نیست بلکه امنیت اقتصادی است. امنیت اقتصادی در این 12سال به کلی از بین رفته
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      چرا الکی میگید اقتصاد حرف اول را می‌زند
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      یا تو ایران نیستی یا خودتو زدی به خواب خوشا به حالت
    • یک مادر IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      0 0
      به نظر من مشکل اقتصادی دلیل فرزند نیاوردن بالا رفتن سن ازدواج است من تو شمال کشور بودم به خاطر کار شوهرم که استادبنا هست رفته بودیم مردم اونجا میگفتن جوانای خودمون بیکارن اینا از شهرای دیگه میان اینجا کار میکنن کی میگه شمالی ها پولدارن اکثر مردم که اونجا ویلا درست کردن یا کار خونه دارن از شهرای دیگن.من همسر یه کارگر ساده شدم انقدر سختی کشیدم که الان هم که شوهرم استاد کار خودش شده هنوز دارم اونایی که تو ازدواجمون اسرار داشتنو نفرین می کنم چرا تواین اوضاع اقتصاد که میخای یه کیسه برنج با سه کیلو گوشت بخری باید یک ملیون پول داشته باشی بچه مو داماد کنم مگه طفلک یا اون زنی که میخاد همسرش بشه ادم نیستن حیوانن که فقط به عنوان فرزند اوری ازشون استفاده بشه