ابعاد تازه جاسوسی اسرائیل از سران کشورها

جاسوسی رژیم صهیونیستی از چهره های رسانه ای و سیاسی جهان هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد؛ گفته می شود اطلاعات فاش شده از دو برنامه «پگاسوس» و «توکا» تنها قله کوه یخی است که حجم وسیعی از آن برای افکارعمومی ناشناخته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «MINT PRESS» در گزارشی نوشت پگاسوس تنها بخش کوچکی از تلاش جاسوسی اسرائیل در فضای سایبر است. برخی کارشناسان با اشاره به اطلاعات فاش شده در مورد جاسوسی اسرائیل از چهره های سیاسی و رسانه ای از طریق یک نرم افزا، این اطلاعات را قله کوه یخی می دانند که تاکنون موجب گرفتار شده حدود ۵۰ هزار چهره شده است. «ادوارد اسنودن» نیز این جریان را داستان سال نامید.

شرکت «ان اس او» (NSO) در سال ۲۰۱۰ به وسیله اعضای واحد ۸۲۰۰ گروه بدنام ارتش اسرائیل تاسیس شد و محصول آن ها پگاسوس نام گرفت که به ارگان های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی در بیش از ۴۰ کشور جهان فروخته شد. این یکی از بدترین نمونه ها از نقض حقوق بشر در فضای مجازی نام گرفته است.

پگاسوس تلفن همراه افراد هدف را بدون آنکه آن ها متوجه شوند آلوده می سازد و تماس ها و پیامک ها و پیام های آن ها را ضبط و ارسال می کند، ضمن اینکه به سایر اطلاعات ذخیره شده در گوشی نیز دسترسی پیدا می کند. ده ها نفر از فعالان حقوق بشر و نزدیک به ۲۰۰ روزنامه نگار و چند تن از شاهزاده های عربی و بیشتر از ۶۰۰ سیاستمدار شناخته شده گرفتار پگاسوس شده اند. امانوئل مکرون، عمران خان و برهم صالح سران کشورهای فرانسه، پاکستان و عراق از جمله این افراد بوده اند. گفته می شود جمال خاشقچی خبرنگار واشنگتن پست که به وسیله عمال بن سلمان در ترکیه سلاخی شد هم از جمله اهداف پگاسوس بوده است.

جالبتر اینکه ناراندرا مودی نخست وزیر هند هم برای جاسوسی از مخالفان خود پیش از انتخابات ۲۰۱۹ از این نرم افزار برای جاسوسی استفاده کرد. حتی دولت دهلی نو تلفن زنی را که یکی از مقامات بلندپایه دادگستری هند را به تجاوز به خود متهم کرده بود هم هک کرد و مانع رسیدگی عادلانه به پرونده آن زن شد.

گفته می شود با این همه پگاسوس تنها نوک کوه یخ است و برنامه «توکا» بسیار خطرناک تر و وحشتناک تر است. توکا خود را فروشگاه هک یک مرحله ای در اختیار دولت ها در جهت مبارزه با تروریست ها و سایر تهدیدات امنیت سایبری معرفی می کند. این نرم افزار به هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شود رسوخ می کند و اینکار تنها مختص تلفن های هوشمند نیست.

توکا نیز محصول نهاد امنیت ملی اسرائیل است که توسط ایهود باراک بنیانگذاری شد و اکنون از سوی اعضای واحد ۸۲۰۰ اداره می شود.

پایان/

۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 11564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =