کرونا و تفاوت بازار مسکن ایران با جهان

شیوع کرونا موجب شده است در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا قیمت مسکن به ویژه اجاره بها کاهش پیدا کند و صاحبخانه ها برای پیداکردن مستاجر نرخ های خود را کم کنند اما در ایران شرایط به طور کلی متفاوت شده و حتی خود دولت ضمن تایید افزایش قیمت ها، سقف ۲۵ درصدی را تعیین کرده است که در بسیاری از موارد به اجرا در نمی آید.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی به تاثیر ویروس کووید۱۹ بر بازار مسکن پرداخت و عنوان داشت که عقبگرد شرایط در شهرهای بزرگ کشورها به دلیل همه گیری کرونا در حوزه املاک و مستغلات به هیچ عنوان به معنی ارزان تر شدن مسکن نیست. از نیویورک تا لندن و سیدنی، نرخ بهره بسیار پایین و حمایت گسترده مالی دولت ها بخش فروش را محدود ساخت. اگرچه قیمت اجاره آپارتمان تاحدودی سقوط کرده اما جنگ در مناطق حومه ای بالا گرفته است؛ میلیون ها کارگری که از کار بیکار شده بودند یاد گرفتند شغل خود را در دیگر مناطق دنبال کنند.

«ادرو بورل» اقتصاددان ارشد در حوزه دارایی ها اعتقاد دارند کرونا یک شوک بزرگ ایجاد کرد ولی نشان داد که شما دیگر مجبور نیستید برای کسب درآمد حتما به شهرها متکی باشید. بنابراین در آینده شهرها تغییرات زیادی خواهند داشت.

حال بسیاری از اجاره کنندگان منازل قادر به پرداخت اجاره های قبلی نیستند؛ دانشجویان بین المللی در شهرهای بزرگ کمیاب شده اند و بسیاری از جوانان به خانه های والدینشان نقل مکان کرده اند.

باوجود افت قیمت ها، صاحبان خانه ها هنوز مجبور هستند تخفیف های را به مشتریان ارائه کنند.

امیدواری های زیادی به واکسن وجود دارد تا بتواند اوضاع را به حالت عادی باز گرداند. با اینحال به اعتقاد «ماکس ناتان» دانشیار علوم شهری در کالج لندن، تغییر مسیر به حاشیه و شهرهایی که قبلا درجه دوم به شمار می رفتند به وضوح اتفاق افتاده است. از طرف دیگر برخی دولت ها همچون ایرلند مشوق هایی را برای دورکاری در نظر گرفته اند و همین امر از رونق شهرهای بزرگ می کاهد.

لندن

اجاره در لندن در یک دهه اخیر در حال افت بود و در یک سال گذشته شدت یافت. کارگزاران تخمین می زنند فروش خانه های لوکس در این شهر تا ۵ سال دیگر هم بهبود پیدا نمی کند.

اگرچه قیمت ها در لندن به ویژه پنت هاوس ها در حال رشد است اما شهر ساحلی کورن وال جایگزین لندن شده است. جایگاه لندن ضربه دیده است و طول می کشد تا وضعیت آن بهبود یابد. در دوره همه گیری خروج از لندن به سمت شهرهای کوچکتر زیاد بوده است. ۲۵ درصد افراد ۱۸ تا ۴۴ ساله گفته اند که برای همیشه از لندن خارج می شوند. این رقم در میان ۲۵ تا ۳۴ ساله ها به رقم ۳۰ درصد رسیده است.

سیدنی

اگرچه به نظر می رسد کرونا در سیدنی و استرالیا مهار شده باشد اما هراس و ادامه محدودیت های اجتماعی شهر را از همیشه خالی تر کرده است. تعداد بسیاری از استرالیایی ها شهرهای بزرگ را ترک کرده اند؛ نبود دانشجویان بین المللی تعداد متقاضی برای آپارتمان را کم کرده و همین امر قیمت اجاره را کاهش داده است. در مقابل حومه شهرها در حال رونق هستند.

با این حال قیمت های کلی در سیدنی از ابتدای سال تاکنون بیشتر از ۹ درصد افزایش داشته است که بیشتر آن ها هم مربوط به خانه های گرانقیمت ساحلی در حومه شهر است. البته در مناطق روستایی هم نسبت به سال قبل قیمت ها تا ۱۳ درصد افزایش داشته است.

برخی اقتصاددانان می گویند کووید دلیل تغییرات نبود بلکه کاتالیزور بود. اما به طور ویژه افراد مرفه به مناطق خاص توجه نشان می دهند و همین امر باعث افزایش قیمت می شود.

نیویورک

نیویورک از رونق قیمت مسکن که در سایر شهرهای آمریکا رخ داد محروم بوده است. اکنون خریداران مسکن در این شهر به دنبال بیشترین تخفیف ها هستند. فروشندگان در میدتاون شرقی  مجبور هستند به طور متوسط ۱۴ درصد زیر قیمت سه ماهه اول امسال راضی شوند. ۹۷ درصد فروشندگان در منطقه منهتن مجبورند که قیمت های پایین تری را نسبت به قبل ارائه کنند.

هیچ نشانه ای از عادی شدن اوضاع وجود ندارد حتی کارفرمایان هم کارکنانشان را به بازگشت به سر کار تشویق نمی کنند.

این شرایط  فضا را برای شکارچیان معاملات که در جستجوی بهترین مورد هستند آماده کرده است. اگرچه تعداد اجاره نامه ها در حال افزایش است اما قیمت ها افزایشی نیست.

ماه گذشته در منهتن ۲۰ هزار آپارتمان اجاره ای خالی وجود داشت.

 البته در ۳۰ مایلی شمال نیویورک در وستچستر پربرگ که در ابتدای همه گیری قیمت مسکن افزایش داشت، تقاضا کاهش نیافته است. فروش خانه های این شهرک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال قبل ۴۴ درصد رشد داشته است.

سنگاپور

در جزیره ای که عرض آن فقط ۳۰ مایل است  گزینه های زیادی وجود ندارد. اما خریداران جدید به دنبال منازلی با امکانات بیشتر همچون استخر و ... هستند. سنگاپور در اوج شکوفایی است و قیمت آپارتمان های شخصی از سال ۲۰۱۸ تا کنون با سرعت در حال افزایش بوده است. تعداد بی سابقه ای از آپارتمان ها با قیمتی بیشتر از یک میلیون دلار سنگاپور (۷۴۳ هزار دلار آمریکا) فروخته شد که این بالاترین سطح در یک دهه گذشته است.

 اخیرا قیمت خانه یک طبقه هم رکورد زد و یک مورد به قیمت ۱۲۸ میلیون دلار سنگاپور به فروش رفت. این در حالی است که خریداران خارجی یا بازگشت مهاجران به خانه به کمترین میزان خود در ۱۷ سال گذشته رسیده است.

البته نگرانی والدین از تامین مسکن فرزندانشان و نبود اطمینان به آینده از مهمترین دلایل برای افزایش تقاضا عنوان می شود.

شاهدیم که در بیشتر مناطق جهان، شیوع ویروس کرونا موجب شده است تا قیمت مسکن کاهشی باشد یا اینکه افزایش قیمت کمی داشته است اما در کمال تعجب در دوره شیوع کوودید ۱۹ قیمت مسکن و حتی اجاره بهای آن در شهرهای ایران و به ویژه تهران با رشد سرسام آوری همراه بوده است.

قیمت مسکن در تهران در دو سال اخیر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است ضمن آنکه اجاره بها نیز به همین میزان افزایش داشته و دولت برای آن سقف افزایش ۲۵ درصدی درهر سال را تعیین کرده است که البته از سوی بسیاری از صاحبخانه ها نادیده گرفته می شود.

پایان/

۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 11578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ب غ IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      0 0
      آخه در ایران قیمت کل اجناس خوردوخوراک لوازم خانگی طلا وارز و.. ۵تا۱۰برابرافزایش یافته ومدام افزایشی است برفرض سیمان تا۱۰۰هزارتومن رسیده یک مغزشیراز۲هزاروپانصدتومن۲۵هزارشده بازم ثابت نمیماندودرحال افزایشی است به این خاطر قیمت مسکن و اجاره بهاافزایشی است اما قیمت کل اجناس در خارج ثبات داردطبیعی است که مسکن و اجاره بهاهم ثابت بماند