سدسازی؛ عامل اصلی بحران آب استان خوزستان

بررسی ها حاکی از مدیریت بسیار ضعیف دولت روحانی در مدیریت آب خوزستان است که در این گزارش بررسی می کنیم.

به گزارش تحریریه، در روزهای اخیر، تنش آبی استان خوزستان به مساله نخست کشور تبدیل شده است و اظهارنظرهای مختلفی درباره علل و عوامل این تنش آبی انجام می شود. در این گزارش به اظهار نظر نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی درباره علل و عوامل کم آبی استان خوزستان می پردازیم:

ضعف مدیریت دولت در ذخیره سازی آب باران

یکی از مهمترین عوامل تنش آبی استان خوزستان که در اظهار نظرهای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بدان تاکید شده است است، ضعف مدیریت دولت به خصوص وزارت نیرو است؛ در این باره سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید: کمبود آب شرب تا نبود آب کشاورزی ضعف مدیریتی دولت را نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر این بی‌مدیریتی در ذخیره سازی و رهاسازی آب خود را بیشتر نشان داد، در چند سال گذشته ما با بارندگی‌های متعددی در حد سیل روبرو بودیم که می‌توانست این تهدید به فرصت طلایی تبدیل شود.

کوتاهی سازمان محیط زیست در بروز تنش آبی استان خوزستان

کوتاهی سازمان محیط زیست، یکی از عوامل تنش آبی استان خوزستان است که نماینده مردم اهواز بدان اشاره می کند و می گوید: سازمان محیط زیست متولی اصلی منابع طبیعی کشور است  بر همین اساس از مسیرهای متفاوتی تهدید  خشکسالی  کشور را باید به مسئولان امر اطلاع می‌داد؛ اما کوتاهی‌های صورت گرفته منجر شدت گیری تنش بی آبی در کشور شده است. از مشکل ریزگردها گرفته تا خشکسالی در شهرهای جنوبی کشور می‌توانست با مدیریت درست سازمان محیط زیست کنترل شود که متاسفانه اقداماتی در این راستا صورت نگرفته  است.

سدها و انتقال آب، علت کمبود آب خوزستان

محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه متاسفانه سد ها برای استان خوزستان به یک معضل تبدیل شده اند در استان خوزستان گفت: سوء مدیریت منابع آبی خوزستان و پروژه انتقال آب به اصفهان دو علت مهم کمبود آب در استان است.د ر سال ۹۷ علی رغم اعلام هواشناسی در خصوص بارش بارانهای سیل آسا سازمان آب و برق استان خوزستان وقوع خشکسالی را اعلام کرد که نتیجه آن وقوع سیل در اواخر سال ۹۷ و ۹۸ بود.

وی با تاکید براینکه باید تصمیمات مربوط مدیریت منابع آبی باید در استان اتخاذ شود افزود: متاسفانه مدیریت آب استان و کشور به دست یک شخص اصفهانی با نام حاج رسولی های است.ایشان حتی بستر و زمینه انتقال آب از استان خوزستان را نیز فراهم کرده است.

غیربومی ها؛ علت سوء مدیریت منابع آب

کعب عمیر یکی دیگر از علتهای خشکسالی و سیل سالیان گذشته را وجود غیر بومی ها در بدنه مدیریتی استان دانست و گفت: اشخاصی که در سازمان آب و برق استان خوزستان مسئول اند غیر بومی و آشنایی کافی با جغرافیا استان و مناطق پرخطر ندارند که نتیجه آن خشکسالی امسال و سیل سالیان گذشته بوده است.

انتقال آب بهشت آباد غیرکارشناسی است

نماینده مردم شوش با بیان اینکه احداث تونل بهشت آباد غیرکارشناسی است خاطر نشان کرد: تونل انتقال آب بهشت آباد ۷۰۰میلیون متر مکعب آب از استان خوزستان به استانهای دیگر منتقل می کند که باعث وارد شدن خسارت ۴۵۰۰ میلیارد تومانی به استان و کشور شده است.

بازیگران بدنقش سیاسی عامل تنش آبی اند

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به محرمانه کردن مکاتبات مربوط به پروژه انتقال آب بهشت آباد و سایر پروژه های انتقال آب توسط وزارت نیرو می گوید: ورود بند بازان و بازیگران بدنقش سیاسی به عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های وزارت نیرو یکی از چالش‌های حوزه آب کشور است. چرا که وزارت نیرو در حال حاضر اتاق خلوت یک جریان سیاسی است که با محرمانه کردن روند حاکم بر آب کشور، آینده پایداری سرزمین را با چالش روبرو می کند.

افزایش تخصیص آب صنایع استان های مرکزی ایران از آب استان خوزستان

وی با اشاره به جدول تخصیص منابع پروژه بهشت آباد که در تاریخ ۲۱ شهریور ۸۹ از سوی مهندس عطارزاده تهیه شده است، تصریح کرد: تخصیص ۵۸۰ میلیون متر مکعبی بهشت آباد را برای مصارف شرب و صنعت سه استان اعلام می‌کند حال آنکه نه تنها در روند تخصیص ها سهم صنعت حذف نشد بلکه با تعریف پروژه های انتقال آب خرسان عملا رقم تخصیص ها را اضافه کردند جالب اینجاست که به موازات افزایش تخصیص های انتقال آب از رودخانه های کارون بحث انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان و حتی انتقال آب خزر به اصفهان را هم دنبال می کنند و حتی بعضا موفق به تصویب تخصیص نیز شده اند.

سازمان بازرسی: نیازی به انتقال آب برای مصارف شرب نیست

نماینده مردم آبادان در مجلس با تاکید بر اینکه در حالی که وزارت نیرو ادعا می کند که انتقال آب کارون برای مصارف شرب است که سازمان بازرسی صراحتا از بی نیازی اصفهان به پروژه های کوهرنگ سه و بهشت آباد برای مصارف شرب سخن می گوید، معتقد است: وزارت نیرو نه تنها آب کارون را به صورت غیر قانونی به زاینده رود منتقل می‌کند بلکه از رهاسازی حق ابه زیست محیطی تونل های یک و دو کوهرنگ خودداری کرده و حتی حاضر به پاسخگویی به سازمان محیط زیست کشور نیست

کمبود یک میلیارد متر مکعبی آب خوزستان به دلیل انتقال آب

علیرضا ورناصری قندعلی نماینده مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید جلوی اجرای سیاست های غلط وزارت نیرو در مدیریت آب که بدان اصرار دارد، ایستاد؛ گفت: اتفاقات اخیر ناظر بر اجرای یک سری سیاست‌های غلط از 15 سال قبل تاکنون است که اکنون نتایج آن عیان شده این درحالی است که آورده آب در استان خوزستان حدود 16 میلیارد مترمکعب است اما مصارف به حدود 17 میلیارد مترمکعب می‌رسد همچنین اجرای 4 طرح بزرگ انتقال آب در کارون سبب شده سقف آورده پایین بی‌آید و سال به سال اوضاع برای تامین آب نامناسب شود و امسال به دلیل خشکسالی مشکل تشدید شده است.

پایان/

۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      0 0
      شما بیایید آمارسطح کشت استان خوزستان واصفهان قبل وبعد آزادسازی را مقایسه کنید خوزستان و اصفهان که آب ندارند از استان همجوار چهارمحال و بختیاری رودخانه ها به طرفشان سرازیر است و الان همین استان چهارمحال که یک بیستم کشاورزی آندو استان راهم ندارد خودش دچار خوشکسالیه بعد غرش را اصفهان و خوزستان می زنندعجب دنیایی..؟