آیا قیمت دلار گرانتر می شود؟

توجه به ریشه های افزایش قیمت دلار در هفته اخیر بهتر می تواند نشان دهد که آیا دلار گرانتر می شود یا خیر.

به گزارش تحریریه، افزایش قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی در هفته اخیر باتوجه به رسیدن دولت حسن روحانی به آخرین هفته حضور در پاستور غافلگیرکننده و بی سابقه بود و واکنش های زیادی را در بازار به دنبال داشت.

عده ای منتظر رسیدن دلار به قیمت هایی مانند 35 هزار تومان و 50 هزار تومان هستند و برخی این افزایش قیمت را باور نکرده و البته از ارائه تحلیل روشن هم عاجزند. با این حال هیچ پدیده ای نمی تواند بدون دلیل باشد و افزایش قیمت دلار هم قطعا دلایل عینی دارد.

یک حقیقت کلی در بازار ایران وجود دارد و آن این است که به دلیل وجود نظام چندنرخی ارز و بخشش میلیاردها دلار معادل 4200 تومان برای واردات کالاهای اساسی به حلقه های قدرت، میل به افزایش قیمت دلار را برای جناح قدرتمند رانتی جاسازی کرده است و گیرندگان رانت، منافع عینی در نوسانات شدید دادن به بازار ارز دارند. این مدل ایجاد نظام چندنرخی یعنی پرداخت ارز ترجیحی و گره زدن منافع گیرندگان به افزایش قیمت ارز در سال 1391 هم ایجاد شد و تا زمانی که پرداخت دلار 1226 تومانی متوقف نشد بازار ارز و کالاهای وارداتی به آرامش نرسید.

اگرچه میز اقتصاد تحریریه بارها تاکید داشته و معتقد است که دلار ارزان به تولید داخل لطمه زده و راه را برای واردات هموار می کند، اما قویا با بی ثباتی در بازار ارز مخالف است و هر نوع دستکاری در بازار را رد می کند.

با این همه، رسیدن به نرخ تعادلی بدون ارزپاشی نفتی و استمرار نقش کنترل گر بانک مرکزی یک ضرورت است که در هفته گذشته شاهد غیبت نسبی بازارساز در بازار ارز بودیم و گویی اراده جدی برای افزایش قیمت ها توسط بانک مرکزی وجود داشت. این گزاره در کنار سکوت رسانه های منتقد دولت باعث بدگمانی سیاسی تحلیلگران شد که چرا طیف مقابل سکوت کرده و از عملکرد دولت روحانی در مدیریت بازار ارز انتقاد نمی کند؟

افزایش ورودی ارزی کشور(10 برابر بهار سال 1399) و آزادسازی نسبی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن که دولت روحانی دوست ندارد از آنها برای خرید استفاده کند و فعلا کار به پرداخت بدهی به شرکت های کره و ژاپن محدود شده است، گزاره هایی نیستند که از دل آنها دلار رو به بالا استنتاج شود.

حذف فوری دلار 4200 تومانی و ایفای نقش سازنده بانک مرکزی که در دولت روحانی به ابزار تخریب اقتصاد کشور تبدیل شده است؛ بدون بازگشت به سرکوب ارزی؛ می تواند به سرعت بازار را آرام کرده و به تعادل در قیمت ارزها بیانجامد. به نظر نمی رسد که روند قیمت دلار رو به بالا باقی بماند.

پایان/

۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
کد خبر: 11603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فاطمه IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      6 1
      اوضاع اسف بار مملکت حاصل ۴۳ سال بی تدبیری است نه۸ سال
    • امین IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      0 0
      با توجه به مطالب مطروحه ، و از طرفی باید بدانیم که یک تورم پنهان در کشور وجود دارد که نرخ آن بسیار بیشتر از نرخ گفته ها و شنیده هاست و این تورم پنهان هم از وجود خود دولت و زائیده بانک مرکزی بوده و بعلت بعضی مصالح و منافع ،همتی برای جلوگیری از آن وجود ندارد و بنظر بازهم دلار بالاتر از این خواهد رفت ومن فکر میکنم مشکل در عدم وجود نیروهای متخصص و متعهد هست تا وضعیت را سرو سامان دهند
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      2 0
      چهل سال جواب این سوال بله حتما هستش…
    • وطنم IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      2 0
      شک نکنید تا چند ماه دلار می‌ره بالای 40 هزار تومان.....
    • ناشناس IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      1 0
      بااین مردمی که مادرجامعه داریم برای احتکارپر مسلم هستش که دلار افزایشی می شود.......
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      0 0
      سنار بده اش قیمت دلار حاصل بی تدبیری چهل سال حاکمان کشور است نه هشت سال مش حسن قطعا دلار در رولت ریسی پنجاه به بالا خواهد بود دلار بیست تومنی و پنجاه تومنی و هشتاد تومنی رو یهو شیخ حسن نکرد سی هزار
    • ناشناس IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      1 0
      اصلا دلار بشه 100 هزار تومن میدونی هوادارای رژیم تو 20:30 چی میگن ؛ میگن خدا رو شکر در عوض امنیت داریم . ( انگار در زمان پهلوی امنیت نداشتیم ) .
    • ایرانی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      1 0
      به محض آمدن رئیسی دلارپایین می آیددولت روحانی قیمت دلاروبه برجام گره زدولی رئیسی عکس اورفتارخواهدکرد
      • ماهان IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
        0 0
        خخخخخ