تنها صنعتی که در دوره روحانی رشد کرد!

علیرغم اینکه اقتصاد ایران در دوران حسن روحانی نابود شد، اما یک حوزه صنعتی شاهد رشد دو برابری بوده است.

به گزارش تحریریه، علیرغم اینکه اقتصاد ایران در دوران حسن روحانی نابود شد، اما یک حوزه صنعتی شاهد رشد دو برابری بوده است. تولید فولاد خام در دوره روحانی با ۱۰۰ درصد افزایش از ۱۵.۴ به ۲۹ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

صنعت فولاد آلاینده ترین صنعت با بالاترین مصرف انرژی الکتریکی و آب در بین صنایع کشور است و بخش عمده یارانه انرژی را به خود اختصاص می دهد. یارانه ای که از 1200 هزار میلیارد تومان هم بیشتر است.

در همه جای جهان ازجمله چین به عنوان قطب فولاد دنیا، این صنعت در کنار دریا توسعه یافته است، اما ایران با دنیا فرق دارد! صنعت فولاد ایران در مناطق کویری بدون آب به صورت پراکنده توسعه یافته و دلیل اصلی تنش آبی با علت پروژه های انتقال آب است. به جای انتقال صنعت فولاد به کنار دریا، در جهت تامین منافع ذینفعان آب با هزینه بالا به کویر مرکزی ایران انتقال داده شده و استانهای مختلف را به جان هم انداخته است. از اسحاق جهانگیری به عنوان حامی اصلی صنعت فولاد نام برده می شود.

ویژگی این تنها صنعت افزایش تولید داشته در دوران حسن روحانی این است که قیمت فولاد داخل از قیمت فولاد جهانی هم بالاتر است! صنعتی که از برق و گاز تقریبا رایگان استفاده می کند محصولات خود را گرانتر از بازارهای جهانی به مردم ایران می فروشد و با ممنوع کردن واردات به بهانه آشنای حمایت از تولید داخل، خوان گسترده انحصاری پهن کرده و رانت های سرسام آوری را به جیب زده است.

سرنوشت این تنها صنعت جهش یافته در دوران اعتدال هم استفاده از رانت انرژی ملی و گرانی مضاعف برای مردم بوده است که باید دید آیا دولت رئیسی به سراغ این رانت عظیم خواهد رفت یا خیر؟

راهکار ساده حل مشکل این است که در ابتدا خرید فولاد از بورس کالا برای همه خریداران ممکن شود. ثانیا واردات محصولات فولادی آزاد شود تا تولیدکنندگان داخلی مجبور شوند از ترس واردات، قیمت ها را کاهش دهند که در نهایت به واردات هم نمی انجامد، اما اجحاف شرم آور کنونی که فولادکاران داخلی قیمت های داخل را گرانتر از قیمت همین محصولات در کشورهای همسایه کرده اند پایان داده می شود.

در گام نهایی، رئیسی می بایست تمام یارانه های انرژی صنعت را حذف کرده و قیمت آنها را آزاد کند. رقم 1200 هزار میلیارد تومان رانت اگر به جای هدیه به حلقه های متنفذ صنعت فولاد و ... به عدالت توزیع شود، اقتصاد ایران را شکوفا خواهد کرد.

پایان/

۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 11731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بازنشسته فرهنگی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 0
      صنعت دروغ بود که رشد هزار برابری داشت .
    • امیر IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      0 0
      کاش ما یاد می‌گرفتیم در هر شرایطی حقایق رابگیم. من نمی خوام از دولت روحانی حمایتی بکنم همه دولت‌ها ضعف داشتن و دولت آقای روحانی هم از همه بدتر. ولی من میبینم که در همه رسانه ها حتی تلویزیون بعضی افراد به خاطر مساءل جناحی و سیاسی خیلی از حقایق رو نمیگن یا وارونه جلوه میدن در این مدت به‌غیر ازصنعت فولاد از قول رسانه ملی مخالف دولت در صنایع دیگری هم رشد داشتیم مثل پتروشیمی، لوازم خانگی، لوازم پزشکی، گردشگری و صنایع مربوط به دانش بنیان ها و صنایع دیگری که الان حضور ذهن ندارم.
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 0
      شما اگر دقت کنی در زرند به علت عجله کردن چه افجاری صورت گرفتچرا به مردم نگفتیچه پولهایی که هدر نرفت وکسی حرفی نزد