۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
مهمترین عامل تورم در دولت روحانی

با بررسی عوامل ایجاد تورم در اقتصاد ایران در طول 8 سال گذشته می توان به این نکته مهم پی برد که مهمترین عامل تورم در دوره روحانی افزایش قیمت ارز است.

به گزارش تحریریه، در اقتصاد ایران، همه دوره های با نرخ های تورم بالا (از جنگ جهانی دوم تا سال ۱۳۹۹) همراه با شوکهای نرخ ارز بوده اند. نقدینگی هیچگاه به صورت یک به یک بر روی نرخ تورم تاثیر نمی گذارد و اثر نقدینگی بر روی نرخ تورم در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

در دو دهه گذشته رابطه نقدینگی با تورم در بیش از ۷۰ درصد اقتصاد جهان قطع شده است و گفته می شود که رشد نقدینگی بر روی بازارهای مالی تاثیر می گذارد.

عامل کلیدی افزایش شدید قیمتها در ۳ سال گذشته دو شوک متوالی قیمت ارز است که اقتصادخوانده های نئولیبرال وابسته به خصولتی ها و دولت برای فرافکنی و توجیه با دادن آدرس غلط همواره فقط نقدینگی را مسئول معرفی کرده اند.

سه سال است اقتصاد ایران در چرخه مخرب «افزایش نرخ ارز > افزایش قیمتها > افزایش قیمت ارز»  گرفتار آمده است.

دولت سیزدهم در صورتی که قیمت دلار را واقعی نکند (کاهش ندهد)، در حداقل ۳ سال آینده همچنان با نرخهای تورم بالا روبرو خواهد بود که از توان تحمل عامه مردم خارج است.

پایان/

۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 11791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرامرز دلخوش IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 0
      تمام بدبختی های فعلی جامعه ما مربوط به عدم کنترل دولت بوده و خوده دولت باعث نابسامانی قیمت واقعی دلار میگردد زیرا با افزایش قیمت پول استکبارجهانی که عمدا توسط دولت به اجرا در میایدخود باعث افزایش درامددولتها می شود ولذا اکثر دولت ها که با کاهش درامد ویا فروش نفت مواجعه هستند بدترین راهکارافزایش درآمد خودرا بالا بردن قیمت دلارمیدانند وحال با دخالت مستقیم ویاغیره مستقیم باعث افزایش پول دشمن شده و از طرف دیگر باعث بی ارزش شدن پول ملی کشورخود هم میشوند که این رفتارها فقط خیانت به ملت خودشان نیست بلکه اقتصاد کشور را هم دچار اشوب می نمایند.و تا زمانی که درامد ناخالص از اقتصاد بیمار ما با کاهش روبرو میباشد همین وضعیت برقرار است .پس باید بجای افزایش قیمت دلار راهکارهای بهتری وبا انگیزه ترجستجو نماییم وماهم مانند سایر دول دنیا هم ارزش پول ملی خودمان حفظ کرده وهم درامد وسطح رفاهی مردم بیشتر کنیم نه کمتر!!