حذف یارانه نان کلید خورد

تصمیم «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر برای حذف سوبسید نان و پذیرش و اجرای بی چون وچرای دستورات صندوق بین‌المللی پول آثار عمیقی در افزایش دامنه شکاف در جامعه مصر به دنبال خواهد داشت و خانواده‌های بیشتر و همچنین طبقه متوسط را هم به زیر خط فقر می کشاند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود آورده است آمار رسمی در مصر نشان می‌دهند که جامعه مصر شامل ۲۵.۱ میلیون خانوار است که ۵۵.۴ درصد از آنها در مناطق روستایی و ۴۴.۶ در مناطق شهری ساکن هستند. «نیوان الکباج» وزیر همبستگی‌های اجتماعی مصر در فوریه سال جاری گفت که حدود ۸.۵ میلیون خانواده در مصر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بسیاری از سیاست‌های ریاضت اقتصادی که نظام مصر از سال ۲۰۱۴ در پیش گرفته در افزایش دامنه فقر تاثیر گذار بوده است. این سیاست‌ها پس از توافق نظام مصر با صندوق بین‌المللی پول در اکتوبر سال ۲۰۱۶ جنبه اجرایی به خود گرفته است.

 این گزارش افزود «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر در اظهارات سوم آگوست خود اعلام کرد که در آستانه کاهش و حذف سوبسید نان است. این موضوع پیش از این درباره بنزین، گازوئیل، برق و آب هم رخ داد. السیسی تلاش می‌کند اینگونه توجیه کند که تلاش وی برای حذف سوبسید نان برای حمایت از سیستم تغذیه در مدارس است. او پیش از این هنگامی که سوبسید برق، سوخت و آب را هم حذف کرده بود از این بهانه استفاده کرد و گفته بود سوبسید حذف شده در این موارد در زمینه آموزش و بهداشت هزینه خواهد شد. اما این وعده ها عملی نشد و شهروندان بهبود اوضاع در زمینه آموزش و بهداشت را احساس نکردند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، صندوق بین المللی پول به مصر قول داده است در برابر عمق بخشی به اصلاحات به این کشور ۱.۶ میلیارد دلار وام خواهد داد. در واقع السیسی با این وعده  متعهد به اجرای سیاست های صندوق بین المللی پول شد و مصر در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۸.۵ میلیارد دلار وام دریافت کرده است. حال این کشور باید به هنجارهای این نهاد عمل کند و کاهش سوبسید نان هم در چارچوب تعهدات دولت در برابر صندوق بین‌المللی پول قرار می‌گیرد.

مردم مصر اکنون تاون نبود شفافیت در سیاست اقتصادی و اجتماعی نظام خود را می‌پردازند. هیچ کسی از مجموعه اقدامات و تعهداتی که دولت السیسی انجام داده است تا از صندوق بین المللی پول وام دریافت کند، اطلاعی ندارد. دستگاه های نظارتی به ویژه پارلمان، جامعه مدنی و رسانه ها هم از این موضوع اطلاعی ندارند. صندوق بین المللی پول با سرپوش نهادن بر اقدامات دولت مصر در جنایت های مبهم دولت قاهره همکاری می کند. این موضوع در زمینه در عرصه سیاسی و اقتصادی مصر پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.

روزنامه العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود آورد: اقدامی که السیسی قصد دارد با کاهش سوبسید نان انجام دهد آثار بسیاری در افزایش دامنه شکاف در جامعه مصر به دنبال خواهد داشت. با آگاهی از این موضوع که ۸.۵ میلیون خانواده فقیر در مصر وجود دارند و این خانواده‌ها از سوبسید نان استفاده می‌کنند آنها بدون تردید با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد. همچنین به موجب این تصمیم خانواده های بیشتر و همچنین طبقه متوسط هم زیر خط فقر قرار می گیرند. طبیعتا با افزایش هزینه نان برای فقرای مصر این موضوع بر روی سطح تغذیه در این کشور تاثیر خواهد گذاشت و پیش بینی می شود میانگین بیماران مبتلا به کم خونی و سوء تغذیه به ویژه در میان کودکان هم افزایش یابد.

پایان/

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 11799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =