حمله «شی جین پینگ» به علی بابا

تحلیلگران سختگیری های اخیر رئیس جمهوری چین نسبت به شرکت های بزرگ فناوری این کشور را دارای اهداف مختلفی می دانند. پکن امیدوار است ضمن آنکه این خط مشی در نهایت به نفع مصرف کنندگان تمام شود، بتوانند روند پیشرفت فناوری این کشور را تقویت کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «اکونومیست» نوشت، از میان همه دستاوردهای چین در دو دهه گذشته، یکی از چشمگیرترین آنها ظهور صنعت فناوری آن است. «علی بابا» دو برابر فعالیت های تجارت الکترونیکی آمازون را میزبانی می کند. شرکت هولدینگ «تنسنت» با ۱.۲ میلیارد کاربر، محبوب ترین ابر برنامه جهان محسوب می شود.

انقلاب فناوری چین همچنین به چشم اندازهای بلندمدت اقتصادی این کشور در داخل کمک کرده است، زیرا به این کشور اجازه می دهد فراتر از تولید به حوزه های جدیدی مانند مراقبت های بهداشتی دیجیتال و هوش مصنوعی (AI) نیز دست یابد. علاوه بر پیشبرد رفاه چین، صنعت فناوری خیره کننده نیز می تواند پایه و اساس چالشی در زمینه برتری آمریکا باشد.

Xi Jinping's assault on tech will change China's trajectory | The Economist

به همین دلیل است که حمله «شی جین پینگ» رئیس جمهوری به صنعت فناوری ۴ تریلیون دلاری کشورش بسیار حیرت انگیز است. بیش از ۵۰ اقدام نظارتی علیه تعداد زیادی از شرکت ها به دلیل مجموعه ای از جرایم ادعایی اعلام شده که سوء استفاده از «ضد تراست» {ضد انحصار} تا نقض اطلاعات انجام شده نمونه هایی از آنها است. تهدید ممنوعیت ها و جریمه های دولتی بر قیمت سهام تاثیر گذاشته و هزینه سرمایه گذاران حدود ۱ میلیارد دلار است.

هدف اصلی شی ممکن است تاثیرگذاری بر سرمایه داران بزرگ و اعمال نفوذ بیشتر نهادهای نظارتی بر بازارهای دیجیتالی سرکش ومتمرد باشد. اما همانطور که توضیح می دهیم، هدف عمیق تر حزب کمونیست این است که این صنعت را مطابق نقشه مجددا طراحی کند. اقتدارگرایان چینی امیدوارند که این امر در حالی که رقابت را افزایش داده و به نفع مصرف کنندگان است، بتواند روند پیشرفت فناوری کشور را تسریع کند.

ژئوپلیتیک نیز ممکن است یکی از دلایل تحریک چین باشد. محدودیت دسترسی به قطعات ساخته شده با فناوری آمریکایی، چین را مجبور کرده تا در زمینه موضوعات ضروری مانند تهیه قطعات نیمه هادی به خود متکی باشد. اگر سرکوب رسانه های اجتماعی، شرکت های بازی سازی و مواردی از این دست، مهندسان و برنامه نویسان با استعداد را به سمت خود سوق دهد، چنین سختگیری هایی در بخش فناوری ممکن است سودمند باشد. با این حال، این حمله همچنین یک قمار بزرگ است که ممکن است منجر به آسیب بلند مدت به رشد شرکت ها و اقتصاد شود.

بیست سال پیش چین به سختی در آستانه یک معجزه تکنولوژیکی قرار گرفت. دره سیلیکون(سیلیکون‌ولی) پیشگامانی مانند علی بابا را به عنوان تولید کنندگان نسخه های کپی اخراج کرد تا اینکه در تجارت الکترونیک و پرداخت های دیجیتال از آن جلوتر رفتند. سیلیکون‌ولی نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومه سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه‌است.

امروز ۷۳ شرکت دیجیتالی چینی بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارند. اکثر آنها دارای سرمایه گذاران غربی و مدیران آموزش دیده خارجی هستند. یک اکوسیستم پویا با سرمایه گذاری خطرپذیر همچنان ستاره های جدیدی را به وجود می آورد. از ۱۶۰ شرکت منحصر به فرد چینی (استارتاپ هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار)، نیمی در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی، ابر داده ها و رباتیک ففعالیت می کنند.

پایان/

۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =