دیون بغداد و قطع صادرات برق ایران

رسانه های غربی با بیان اینکه عراق می گوید صادرات برق ایران به عراق از مدتی قبل متوقف شده است این موضوع را با تحریم های آمریکا و پرداخت نشدن بدهی های پیشین بغداد به تهران مرتبط دانستند.

به گزارش تحریریه، رسانه ها نوشتند که «عادل کریم» وزیر برق عراق اعلام کرد: کاهش تولید برق آبی ایران در شرایط کمبود آب، تهران را بر آن داشته تا صادرات برق به عراق کشور همسایه را که برای تامین برق و گاز به ایران وابسته است، متوقف کند.

نیروگاه های اصلی عراق به تامین گاز طبیعی ایران وابسته هستند و عراق از ایران برق وارد می کند زیرا تولید برق بغداد برای تامین نیازهای داخلی کافی نیست، به ویژه با زیرساخت های از رده خارج شده و دمای ۱۱۰ درجه فارنهایت این کشور در تابستان.

حتی پس از اعمال تحریم های آمریکا بر صادرات انرژی ایران در سال ۲۰۱۸، عراق همچنان گاز طبیعی و برق خود را از ایران تحت معافیت ویژه ای که آمریکا به عراق اعطا کرده است، وارد می کند. امسال اما ایران با کمبود برق و قطع برق همراه است، زیرا در حالی که تولید برق کاهش یافته، مصرف آن در کشور افزایش یافته است.

تارنمای «zerohedge» نوشت اوایل سال جاری، ایران استفاده از تهویه مطبوع در اداره های دولتی تهران را ممنوع کرد زیرا این کشور به دنبال صرفه جویی در مصرف برق و اولویت دادن به برق رسانی به خانه ها و بیمارستان ها است. شرکت توزیع نیروی برق تهران گفته است که استفاده از کولرهای گازی در ادارات دولتی پایتخت برای کاهش فشار بر شبکه توزیع برق در ساعات اوج مصرف ممنوع است.

پس از کاهش تولید برق آبی در ایران در سال جاری به دلیل کمبود بارندگی، دولت به دنبال اولویت بندی برق رسانی به مناطق مسکونی و بیمارستان ها است.

«ماجد مهدی حنتوش» وزیر برق پیشین عراق در ماه ژوئن پس از آن که کاهش صادرات برق ایران به عراق منجر به ایجاد اعتراضات مردمی و ترس از بی ثباتی در عراق به دلیل قطع مکرر برق در گرمای سوزان شد، استعفا کرد. عادل کریم در پایان ماه ژوئیه گفت: «ما یک ماه است که از ایران انرژی دریافت نکرده ایم و بدون گاز ایران عراق با فاجعه روبه رو خواهد شد».

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در ماه ژوئیه گفت که هیچ امیدی برای حل سریع مشکل کمبود برق وجود ندارد.

تارنمای «S&P Global» نیز عنوان داشت وزارت برق روز ۱۰ آگوست اعلام کرد که به علت کاهش واردات گاز ایران، عراق ۲.۶ گیگاوات از تولید برق را از دست داده‌است و دومین تولیدکننده بزرگ اوپک همچنان از تداوم تامین انرژی از تهران مطمئن نیست.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که وزارت برق با وزارت نفت برای جبران کمبود عرضه همکاری می کند.

«مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق ایران نیز روز ۹ اوت گفت: ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ گیگاوات برق صادر کرد اما این حجم امسال به دلیل نیازهای داخلی به ۱۵۰ مگاوات کاهش یافته است.

علاوه بر قطع صادرات برق توسط ایران، مشکل عراق پرداخت میلیاردها دلار بدهی به تهران است، چرا که این کشور از سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های آمریکا بوده‌است، وضعیتی که توانایی بغداد را برای پرداخت دیون معوق خود بدون تهدید عواقب مالی آن پیچیده می‌کند.

پایان/

۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 11929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خسروجردی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      17 0
      مکه برق عراق را ما تامین میکنیم ماکه خودمان قطعی برق داریم چراقی که به خانه رواست
    • علي IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      0 0
      مردم از خاموشی برق رنج میبرند شما برق رو مفتي به عراق صادر میکنین شما ميدونيد که عراق پول بده نيست امام حسین هم راضي نیست که زیارتگاه ها برق داشته باشن ولی مردم ناراضي باشن خدا از سرتون نمی گذرد