تنش در کنگره آمریکا بر سر منشا کرونا

سناتور «رند پاول» و «آنتونی فائوچی» رییس مرکز بیماری های واگیردار و پزشک مخصوص رئیس جمهوری آمریکا یکدیگر را به دروغگویی در مورد ویروس کرونا و نقش آمریکا در بروز آن متهم کردند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «THE HILL» به عنوان رسانه اصلی کنگره آمریکا اعلام کرد که سناتور «رند پاول»، «آنتونی فائوچی» را به دروغگویی به کنگره متهم کرد و پرونده وی را به وزارت دادگستری ارجاع داد.

 پرسش این بوده است که آیا فائوچی به عنوان یک مقام مسئول در دولت آمریکا با موسسه ویروس شناسی ووهان چین ارتباط داشته است یا خیر؟ این ارجاع پرونده خواستار تحقیقاتی شده است اما امکان دارد این موضوع از سوی دادستان کل «مریک گارلند» رد شود.

رند پاول تهدید کرد که آنتونی فائوچی را به عنوان مشاور اصلی رئیس جمهوری و مدیر موسسه ملی بیماری های آلرژی و واگیردار به اتهام دروغگویی به کنگره در زمینه بودجه به وزارت دادگستری ارجاع می دهد. وی خواستار تحقیق در مورد عملکرد  و ارتباط با موسسه ویروس شناسی ووهان چین شد.

حال مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای واگیر با اتهامی مبنی بر اینکه National Institutes of Health بودجه تحقیقات مربوط به افزایش عملکرد یک ویروس را تأمین کرده است، روبرو شد. پاول مدعی است که این همکاری برای افزایش قابلیت انتقال یا بیماری زایی یک ارگانیسم در موسسه ویروس شناسی ووهان صورت گرفت. وی تاکید کرد که فائوچی قبلاً به کنگره دروغ گفته و از آنچه در آزمایشگاه ووهان با کمک های مالی NIH انجام می گرفته، آگاه بوده است.

در مقابل فائوچی تاکید کرد که موسسات ملی بهداشت در آمریکا هیچگاه تاکنون تائیدیه ای را در مورد مفید دانستن تحقیقات در موسسه ویروس شناسی ووهان و کمک به آن صادر نکرده اند.

سه شنبه گذشته پاول از فائوچی سوال کرد از آنجا که دروغ گفتن به کنگره جرم است آیا وی مایل است سخنان ماه می خود را که همه ادعاها را دروغ و غیرقابل اثبات دانسته بود، اصلاح کند؟

فائوچی در پاسخ گفت که سخنانش را پس نمی گیرد. وی قاطعانه تصریح می دارد تاکنون به کنگره دروغ نگفته است.

Dr. Fauci, Rand Paul get in shouting match over Wuhan lab COVID research -  ABC7 Chicago

فائوچی در مقابل به رند پاول حمله کرد و اظهار داشت: شما نمی دانید چه می گویید. من این را به صورت رسمی می گویم که نمی دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید؛ اگر کسی اینجا دروغ می گوید، سناتور شما هستید.

واشنگتن اگزماینر نوشت، چند روز بعد سناتور کنتاکی به صورت رسمی درخواستی را به دادستان کل فرستاد تا تحقیقات جنایی را در مورد اظهارات فائوچی به عمل بیاورد. وی از آن ها خواست تا تحقیقاتی را در زمینه شهادت فائوچی به کمیته بهداشت، آموزش و کار و بازنشستگی سنای آمریکا در ماه می ۲۰۲۱ آغاز کنند.    

طبق گزارش این روزنامه، رند پاول دادستان کل را به نظرات «ریچارد ابرایت» زیست شناس مولکولی ارجاع داد که در ماه می تحقیقاتی را در مورد آزمایشگاه ووهان انجام داده بود. کمک های دولت آمریکا به آزمایشگاه ووهان بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ متوقف شده بود.

پاول به فاکس نیوز نیز اظهار داشت که فائوچی در مورد اینک آیا به تحقیقات مربوط به افزایش عملکرد ووهان کمک مالی کرده است یا خیر، دروغ می گوید و باید به همین دلیل مجازات شود.

حال دادستان کل گارلند مختار است تا این پرونده را تایید یا رد کند و یا اینکه درخواست تحقیق در مورد آن را صادر نماید.

پایان/

۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
کد خبر: 11935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =