آیا رئیسی به بحران بی کفایتی در بنیاد شهید پایان می دهد؟

معاونت بحران زده بنیاد شهید و امور ایثارگران در انتظار تصمیم محکم و انقلابی سید ابراهیم رئیسی به سر می برد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران هم دولتی محسوب می شود و هم نمی شود. دولتی محسوب می شود چون رئیس آنرا دولت تعیین می کند و دولتی نیست چون به مرجعی پاسخگو نیست و در سال های گذشته مانند منطقه خودمختار اداره شده است که خروجی آن نسبت ناچیزی با خدمات دهی به جامعه هدف دارد. درحالیکه به غلط در بین مردم شایع شده است خانواده شهدا و ایثارگران خدمات فراوانی از دولت دریافت می کنند، اما واقعیت در تضاد با این تصویر مهندسی شده در جامعه است.

زیرمجموعه های اقتصادی بنیاد شهید با وضعیت اسفناکی در دهه های گذشته اداره شده اند و پس از سال ها دارایی فروشی، بحران با تمام قدرت بر سر این سازمان نازل شده است چیز زیادی برای فروش؛ و نمایش سود دادن باقی نمانده است. دهها شرکت در سازمان اقتصادی کوثر در دهه گذشته فروخته شده اند که این کار تحت عناوین گول زننده خروج از شرکت های زیان ده و ... انجام شده است. فارغ از اینکه هیچ شرکتی ذاتا زیانده نیست و مدیران بی کفایت و فاسد آنها را زیانده کرده و به فروش می رسانند که چه بسا این فرایند زیاندهی بک برنامه مشخص بوده باشد. مگر می شود شرکت تولیدکننده روغن نباتی، آرد و ... زیانده باشد؟

بانک دی که می توانست نقش ویژه ای در بالندگی سایر زیرمجموعه های اقتصادی بنیاد شهید داشته باشد تا مرحله ماده 141 شدن هم پیش رفته است و فاصله بسیار زیادی با استاندارها دارد. معوقات سنگین و نسبت کفایت سرمایه پایین علیرغم بازی های پانزی پیاپی چند سال اخیر نظام بانکی که مردم را بیچاره و بانک ها را از بحران خارج کرده است نشان می دهد که بر سر این بانک که بخش عمده سهام آن به فرزندان شهدا تعلق دارد چه گذشته است.

شرکت شاهد به سمبل سرمایه سوزی در بورس تهران تبدیل شده است و جالب اینکه بخش عمده سهامداران آن فرزندان شهدا و سایر ایثارگران هستند. هنوز کسی از مدیران سال گذشته این مجموعه سوال نکرده است که چگونه قیمت سهام را از 100 تومان به نزدیک 9 هزار تومان رسانده، خروج زدید و هم اکنون قیمت سهم به حدود 1500 تومان رسیده است! این مصونیت آهنین مدیران اقتصادی بنیاد شهید از کجا نشات می گیرد که به خود اجازه می دهند در روز روشن بدیهی ترین مولفه های شفافیت زای بازار سرمایه را نادیده بگیرند؟

بررسی ماهیت مدیران بنیاد شهید نشان می دهد که عمدتا نماینده احزاب و جریان های قدرتمند سیاسی و اقتصادی از اطراف و اکناف هستند. یکی از دولت، یکی از کمیسیون های مجلس، یکی از بازار و ... حمایت می شود و نهادی که مسئول خدمات دهی به جامعه هدف بود به وسیله سواستفاده قدرتمندان تبدیل شده است تا هر از گاهی مراسمی گرفته و با سخنان ظاهرفریب و تکراری عده ای را به خود مشغول کنند و خروجی آن وضعیت شرکت های اقتصادی بنیاد شهید و خدمات ناچیز ارائه شده باشد.

املاک کوثر مانند تاریکخانه اداره می شود درحالیکه باید جزئی ترین اطلاعات آن منتشر شود و جامعه هدف در جریان ریزترین تصمیمات مدیریتی قرار داده شود. درحالیکه هر از گاهی خبری منتشر می شود که فلان مجموعه مستغلاتی به فلان شخص حقیقی و ... در سالهای گذشته واگذار شده است و ... . در مورد واگذاری شرکت سرمایه گذاری سبحان هنوز روشنگری نشده و سوالات رسانه پاسخ داده نشده است. وقتی با شرکت های بورسی اینچنین بی توجه به افکار عمومی برخورد می شود، با شرکت های غیربورسی چه می کنند؟

سازمان اقتصادی کوثر تا حذف مرغ ایرانی آرین از بازار با قدرت دادن به نژاد راس انگلیس پیش رفت و اگر تلاش و ازخودگذشتگی برخی افراد نبود، در تحریم های جدید آمریکا زنجیره مرغ کشور از بین می رفت. این سازمان با مدیریت سوال برانگیز خود مهمترین مجموعه خوراک دام کشور را گروگان گرفته تا بخش عمده صنعت خوراک دام و طیور به یک خانواده خاص برسد. جالب اینکه کار سهامداران شرکت خوراک دام پارس به تجمع در برابر سازمان کوثر با هدف راضی کردن این سازمان به افزایش سرمایه کشیده است! درحالیکه عملا 50 درصد از منافع آن به خود سازمان کوثر می رسد. چرا سازمان کوثر اصرار دارد منافع خود را در خوراک دام پارس بالاتر نبرد و شرکت را بالنده نسازد؟ چه کسانی از تضعیف این شرکت سود می کنند؟ آیا پای افرادی بیرون سازمان در میان است؟ چرا سازمان کوثر روشنگری نمی کند؟

دارای های هنگفت شرکت شاهد در دهه های گذشته با روندی ادامه دار به فروش رسیده و صرف نمایش سودسازی مدیران بی کفایت سیاسی و کارنشناس شده است. درحالیکه پتانسیل های زیاد این مجموعه باعث شده است NAV بالایی داشته و مورد توجه بازار سرمایه قرار گیرد که وضعیت سقوط سهام آن نشان می دهد چقدر منطبق بر معیارهای کارشناسی و فنی اداره شده است.

درحالیکه تعیین رئیس بنیاد شهید نیازمند رای مجلس نیست، اما ظاهرا فشار لابی ها به حدی بوده است که آیت الله رئیسی تاکنون نتوانسته به انتخاب برسد، اما در صورت ادامه کار مدیران فرسوده و بی لیاقت کنونی که افراد ناسالم هم در میان آنها وجود دارد و دهها پرونده قضایی از این موضوعات در جریان است، گسست مهمی در اعتماد خانواده شهدا و ایثارگران به وجود خواهد آمد که هشداردهنده است. بنیاد شهید نهادی اقتصادی برای انتفاع ذی نفعان جناحی و سیاسی نیست و کارکرد مشخص خود را دارد که باید در سلامت و شفافیت کار کند. انتظار می رود که رئیس دولت سیزدهم به این دورم باطل طولانی شده پایان داده و فردی لایق برای این سازمان معرفی کند.

پایان/

۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 11995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 20
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جانباز ماده ۳۸ IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      6 0
      بله کاملاحرفهای آقای سیاوش درست بانام شهدا وایثارگران وباسرمایه شان صدهاشرکت درست کردندولی تمام درآمدهاازاین شرکت هارا خودشان بین خودشان تقسیم وهاپولی کردندوباوعده ها وامروز وفرداکردنهاخانواده شهداوایثارگران رابه بازی گرفتندتمام حق وحقوق مارو پایمال کردندومبلغ ناچیزی به عنوان حقوق به ماها میدن تازه سرمامنت هم میذارن انگار ازجیب خودشان به مامیدهندباحق حقوق ماخانهای لاکچری ماشینهای چندمیلیاردی خودوبچه هایشان سوارمیشن وبه ریش ماها میخندن .اعتراض هم بکنیم بامامور میان سراغ ما بالاخره این دنیاحساب وکتاب دار ویه خدایی بزرگ بندگان خود را حساب وکتاب میکنه
    • مجید IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      15 1
      ببینید در روز عاشورا سود عمران و توسعه شاهد را از 100تومان به یک ریال کاهش می‌دهد هفت ماه پیش زمینی به وسعت زمینهای مسکن مهر را در فردیس کرج فروخته در حدود 130میلیارد از فروش این زمین پول کسب کرده بود که به یکباره میگویند حسابرس تایید نکرد پس آقای اوحدی آقای شکری آقای فتحی پور شنا هفت ماه این پول دست چه کسی است شرکت عمران و توسعه شاهد اکثر زمین‌ها ی بنیاد شهید در این سهم است نمونه آن 412هکتار در مازندران متری پنج هزار تومان خریده حالا متری پنج میلیون است در رامهرمز 420هکتار متری پنج هزار تومان خرید ه حالا متری پنج میلیون تومان است در نمین 500هکتار گلبهار مشهد 300هکتار در ملایر نزدیک تهران 200هکتار و هزاران زمین دیگر کارشناسان ارزش زمین‌ها ی این شرکت راسخ میلیارد دلار برآورد کرده اند بله سه میلیارد دلار در حالی که در یک سال گذشته یک ریال کاسبی کرده یعنی 13میلیون تومان فقط این بگم به والله به قرآن اگر این شرکت تجدید ارزیابی که 50سال نکرده مشکل اکثر ایثارگران حل میشود من فرزند شهید تا به حال خیری از سهام شرکت شاهد ندیدم چه برسد به زیر مجموعه آن عمران و توسعه شاهد به ما خیر بدهد به امید حق
    • ایثارگر IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      3 0
      منافع بنیادشهید و شرکت های زیرمجموعه نمی دانم عاید کدام شخص مجموعه یا گروه سیاسی میشود ولیکن ایثارگران که ذینفعان واقعی هستند بهره ای از آن نمی برند.
    • فدایی رهبر IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      دوستان من ماندم با این همه داد خواهی و نارضایتی از طرف سهامداران شرکت های وابسته به بنیاد شهید ، و تخلفاتی که در شرکت ها بویژه شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر به عنوان سهامدار عمده شرکت خوراک دام پارس غدام انجام می دهد سازمان بورس و اوراق بهادار ایراد نمی گیرد گویا شرکت غدام یک شرکت سهامی عام نمی باشد که رئیس شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر می آید با تصمیم خودش انگار شرکت مال پدرش می باشد و سهامی خاص می باشد از اجرای مصوبات مجمع عمومی شرکت که اجرای آن قانون سازمان بورس می باشد خودداری می کند می آید افزایش سرمایه ای که در هیت مدیره مصوب شده لغو می کند ، اطلاعیه واگذاری 50 درصد مدیریتی را بصورت بلوکی اعلام میکند و شفاف سازی هم نمی کند جهت صدق گفتار بروید و خلاصه تصمیمات مجمع عمومی را که در فروردین ماه سال جاری برگزار شده و در سامانه کدال موجود می باشد بنگرید شرکت غدام یک شرکت مادر می باشد و 50 سال هست که تجدید ارزیابی دارایی ها نشده انگار حیات خلوتی شده برای بعضی ها مگر پدر ایران بزرگ رهبری عزیز سال 1400 را سال تولید و پشتیبانی و مانع زدایی ها ننهادند چرا مانع شفافیت و وضوح در شرکت می شوید
    • ناشناس IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      سلام فک کنم اقایون از اسم شهدا فقط برای جیب خودشون استفاده می کنن شهید شده شعار رو دیوارها یه وام مسکن با هزاران بدبختی به ایثارگران وخانواده شهید میدن سهام که هیچ رفت بانک دی گذاشتن برای خانواده شهید برای ۵۰ تومن باید سه تا ضامن ببری تعهد خود خانواده قبول ندارن وام با ۱۸ درصد میدن سه تا ضامن وام صندوق ذخیره شاهد هم با چه مکافاتی میدن سی تومنو باید تا قرون اخر بدهی نداشته باشی استخدامی که اونم بند پ می خواد کا از هزارن یه نفر بند پ داره تو جامعا میگن نظام برای خانواده شهید است چرا از اسم خانواده شهید سو استفاده می کنید چرا اسم اونها را در کشور بد کردید وقتی چیزی نمیدید چی دادید به خانواده شهید خدا ازتون نگذره مگر اینکه بیاییم فضای مجازی درمونو بگیم اگه خدایی باشه انشالله خون شهدا نابودتون می کنه
    • فرمان IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      9 0
      عجب بنیاد قشنگی داریم تو این مملکت بی صاحب چه خبره
    • فرهاد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      سلام فراخوان بدید همه باهم جمع بشیم تهران بریم پیش رئیسی
    • علیرضا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 1
      ماکه عمرمان روبه اتمام است وروزگارمان سیاه شد.همه مسببان این وضع رابه خداواگذارمیکنیم.چون دراین مملکت کسی صدای مارانخواست بشنود.
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      بابودجه زياد دولت ودههاشرکت وهلدینگ وغيره وغيره. بعداز33 سال ازپایان جنگ جانبازان زیر25 درصد راتحت پوشش نیاوردند. چرا‌‌؟ زیراحقوق ومزایای این عزیزان نصیب مسئولین بنیاد شود.
    • مهدی علیا US ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      سلام و احترام بنده بعد از سی سال از گذشت جنگ تحمیلی که دارای 15درصد مجروحیت شیمیایی و با 25 ماه حضور درمناطق عملیاتی جنوب باتصویب مجلس برای خرید خانه 72 ملیون تومان وام گرفتم بعداز 5 سال قصد فروش خانه داشتم رفتم بانک ملت گفتم وام مرامی شود انتغال بدهید استان البرز گفتند اول تصفیه کن بعد بیا با سند خانه ای که در کرج خریده ای وام جانبازی بگیر ومن به گفته رءیس بانک وام خود راتصویه کردم و دوباره 8ملیون تومان نرخ سود ازمن گرفتند بعد از خرید خانه در استان البرز با سند رفتم بانک گفتم برای دریافت وام جانبازی که تصویه کردم خدمت رسیدم که از طرف بانک گفتند برو از بنیاد معرفی نامه بیار رفتم بنیاد منطقه 19 نازی اباد گفتند بانک دروغ گفته باید انتقال میداد به سند جدید ما دگه معرفی نامه نمیدیم هرجا هم خواستی برو آخه من که هیچ استفاده ای نبردم از وام جانبازی آیا خدا را خوش می اد کجابرم به کی بگم همه به من می خندند. این همه سود از من گرفتند هیچ.
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      خدا کنه به خدا کمیته امداد وبهزیستی بهتر از بنیاد شهید رسیدگی می کنند فقط گردناشونا کلفت کردند خیر ندیدهها
    • علی عالی بیگی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      امام (ره)فرمودند بنیاد شهید افضل بنیادهاست. آیا الان با این فسادها و خبرهایی که میشنویم میشه گفت از لحاظ کارایی و خدمت به خانواده معزز ایثارگران چه ظلم ها و حق کشی ها روا داشته.
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      جوانی مان را در جبهه ها بودیم .ولی هیچ کاری دولت ها کذشته کاری انجام ندادن دریغ از شغل دولتی حال که اسم بچه هایمان را در مدارس دولتی ثبت نام میکنیم باید شهریه بدهیم این هم از بنیاد
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 1
      سلام جناب آقای رئیس جمهور از زمان زری بافان که شد رئیس بنیاد شهید ما جانبازان و آزادگان و خانواده شهدا بیچاره شدیم بیمه دی جوابگو نیست داروخانه‌ها دارو نمیدن الان 30سال است خودرو فقط به جانبازان ۵۰درصد به بالا ایا هنوز نوبت زیر ۵۰درصد نرسیده تنها کسانی که حقشون بیشتر ضایع شد عزیزان آزاده هستند با این همه شکنجه دوران اسارت درصد جانبازیشون خیلی کمه بنیاد شهید بندرعباس مدیر جدید آمده ۸نفر نیروی کارمند از استان خودش آورده املاک بنیاد فروخته قیمت واقعی را به مرکز اعلام نکرده که رئیس حراست اعتراض کرد درجا ایشان را برکنار کرد واز بستگان خانمش از استانی دیگر بعنوان مامور بخدمت جایگزین رئیس حراست کرد این مدیر حتی تو گوش همسر جانباز ۷۰درصد زد ودر دادگاه بندرعباس پرونده داره آقای رئیس جمهور بداد ما برسید /
    • جانبارشیمیایی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 0
      جناب نگارنده،ایکاش خودتان رو معرفی میکردید،ببینیم جنابعالی ازکدام،جناحید،مدتیست در فاش نیوز و.... دارن مدیریت یکساله آقای اومدی رو میکوبند،جناب سیاوش راد بنیاد بسیارضعف دارد،ولی بدان فقط به مدیریت یکساله ایشان بر نمیگردد،بنده زمان آقای دهقان،زریبافان،مرحوم شهیدی رو دیده ام ،شاید بهترین مدیری که تاکنون این بنیادبخود دیده،أقای اومدی هست،شایدم یکی از دلایل اینکه حضرات ایشان رو میکوبند،باج ندادن هست،بله بنیاد،بانک دی، بیمه دی،شرکت شاهد همه مشکل دارن،ولی به شخصی که یکساله آمده اجازه بدهید،اسیاب به نوبت، همین معوقاتی که نام برید،مگر در دوره ی ایشان ایجاد شده، مدیران قبلی هیچکدام جرات مطرح کردنش هم نداشتند،ولی ایشان معوقات ماده۳۸را با این اوضاع اقتصادی کشورداد،زمان آقای زریبافان،وقتی پیش مدیران ارشدشان،بحث بازنشستگی جانبازان حالت اشتغال رو میکردی،بخدا قسم مسخره آت ،میکردن ، حال ایشان مبلغ پاداش پایان خدمت جانبازان حالت اشتغال رو اجرایی و داخل لایحه بودجه۱۴۰۰ اورده، خوبست فارغ از هر دسته وجناح و....کمی منصف باشیم،ما بربچه های ایثارگر آخرای عمرمان هست،بگذارید حداقل بنیاد فارغ ازاین جناح بازی و.
    • 2284702678 IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 0
      تمام جونای این مملکت رو فرستادن جلو تیر و تفنگ که یه مشت گرگ زاده از خونشون سیراب شن،، متاسفانه سیرابی ندارن اینا دیگ دست زالو رو هم از پشت بسن،،، فقط آخرت برا مردم بیچارست
    • محمدی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 0
      دو ساله قراره هدیه ازدواج فرزندان جانباز و واریز کنن و بدهکاری به جانبازان و امروز فردا میکنن این چه اداره ای که اصلا جواب گو نیستن .....
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 0
      دولت روحانی با انتصابات مشکل زا در بنیاد فجایع عظیمی بوجود آورد و افراد معلوم الحال با ورود به سطوح مدیریتی و تشکیل باند های مخوف شروع به چپاول و حیف و میل اموال ایثار گران نمودند کسی هم جلودارشان نیست مث بانک دی یا ثشاهد و....
    • مهراد IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      0 0
      من یه جانباز اعصاب روان موجptsdتکاور نیرو ویژه تیپ45نیرو مخصوص خاتم با 24ماه کارت ایثار با دو بار مجروح شدن که تمام عکسهای من و در گچ بودن بدنم در آسایشگاه لشگر 92را دارم پرونده ام رو در بیمارستان 52 ا گماندن سه ساله پرونده جانبازی من ماده87 تایید شده از کمیسون یگان هنوز خبری نیست 30ساله نون بچه هامو میدم خرج داروهای جنگم یه مستمری 4تمنی تامین اجتمایی نون برا خوردن ندارم بی دردا ما هیچ دینی نداشتیم نسبت به این مملکت خدا از خودتون و خانواده هاتون یکی چهار تا عکس اومد تا کرخه گرفت 70%جانباری داره من تکاور نیرو مخصوص کله سبز باید با فلاکت جوانیم رفت الانم با دردای جنگ زنده باشم خجالت از وجدان نداشتشون ندارید آه ما دامن خودتون و زنو بچه هاتونو میگیره بچه من گناه کردن پدرش جنگید برا جمهوری اسلامی خجالت میکشم ازشون چیزی برا گفتن ندارم براشون همین
    • فرامرز خمیس.ابادی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      0 0
      بله.مردم.اگاه.نمشوندوبایدشرکتهاانحصاری.نباشن.بایدرقابتی.باشندتارقابت.نباشه.حمین.اش.همین.کاسه.است.تاقدرت.نباشد عموترابه.خداکارنمیکندچونکه.ازخدانمترسند